Gyllengahm; sa:
Hej!
Efter att ha tänkt lite på saken och fått en hel del jättebra tips på utrustning så gjorde jag en snabb lista över inventarier inför den upp till två veckor långa vandringen i Kebneområdet.
Kommentarer mottas gärna.
Ursäkta formateringen..!
----snip snip----------
Reseäventyret är planerat till slutet av juni kommande sommar.
Mycket tacksam för svar!
Mvh
Christopher
Jag saknar följande utrustning som jag iaf hade tänkt en gång till innan jag gett mig ut 2v utan
Första hjälpen kit
Myggmedel alt. nät
Vattenflaska
Lagnings utrustning/verktyg/kniv
Ficklampa (skippa om det är midnatts sol när du åker)
Tänd utrustning för köket oavsett det sitter en piezo tändare där och speciellt om det INTE gör det.
Hygienartiklar/tvättmedel/diskmedel
Ät och tillagningsgrunkor såsom bestick/matlåda/kryddor/osv
sockar sockar och fler sockar
ett par kallingar till ? så du kan tvätta och slipper infanterield..
1 extra underställ så du kan tvätta osv
Tjock tröja vore kanske bra att ha ?
kommunikationsutrustning såsom en telefon osv kan kanske vara bra att ha med sig ?
Karta ? eller du tänker irra omkring planlöst ?
mat 500 kr ?
vad tänker du äta då ?
14 dagar 4 måltider/dag, 500 kr = ca 8,90/måltid
Hur långt hade du tänkt att gå på det / dag ?
sedan är det ju en smakfråga om man vill eller inte vill ta med lite pengar så man kan handla om man skulle behöva.
Innan du ens funderar på att dra till fjälls med din utrustning gå till skogs med den och testa så att du dels kan hantera all utrustning dels så att du går in skor, ryggsäck osv samt givetvis se om det är något som du saknar eller kanske inte behöver. inte bara en eller två dagar utan gärna flera längre perioder...
när det gäller sovsäck som det diskuterats tidigare kan du på smhi leta reda på vad det har varit för temperaturer under aktuell period tidigare åre.
det ger iaf en hint om vad du kan förvänta dig.
Det finns några fördelar och nackdelar med dun vs syntetsovsäck. men innan du ens funderar på vilket du skall använda så kolla om du är dun allergiker.
Det var väl det jag kom på vid denna tiden på dygnet..
lycka till
/Torbjörn