Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips

viktorjonsson; sa:
Den sovsäck du valt är en sommarsäck med en komforttemp på runt 10 grader och du kommer garanterat frysa. Jag ger mig numera aldrig ut på fjället i norra Norrland utan en sovsäck som minst klarar -5 i komforttemp. Ett tips är att använda dubbla sovsäckar.

Oj, vad bra att du påpekade detta. Blir det ibland ner till -10 under sommarmånaderna där uppe? Då blir det ett Snooze 2000 istället :) *paxat*

Gyllengahm; sa:
viktorjonsson; sa:
Den sovsäck du valt är en sommarsäck med en komforttemp på runt 10 grader och du kommer garanterat frysa. Jag ger mig numera aldrig ut på fjället i norra Norrland utan en sovsäck som minst klarar -5 i komforttemp. Ett tips är att använda dubbla sovsäckar.

Oj, vad bra att du påpekade detta. Blir det ibland ner till -10 under sommarmånaderna där uppe? Då blir det ett Snooze 2000 istället :) *paxat*

Znooz 500 verkar ha en komforttemperatur för män på +3 grader.

Den kan bli minusgrader, framförallt om du tältar på hög höjd. Normalt sett så skulle jag dra mig neråt och inte lägga mig på hög höjd på kalfjället om det är riktigt kallt. -10 grader på sommaren är rätt extremt tycker jag. Dessutom så ska du ligga inne i ett tält och där är det betydligt varmare (och mindre vind!) än utomhus. Om du inte är frusen av dig kan nog +3 C räcka. Själv är jag just frusen och har därför en ME Moonwalker II som går till -3 C enligt leverantör. Den har jag inte frusit i hittils.

Mvh
Peter P.

Frysa = urs!

På våran tur blev det minusgrader. Jag frös om höften och om axeln, typiskt för att vi kvinnor inte är helt raka i kroppsformen! Hade varit skönt med ett litet sittunderlag att lägga under överkroppen. Men om jag hade haft en varmare sovsäck skulle jag helt sluppit problemet.

Man kan ju höja värmen i sovsäcken genom att sova i sitt underställ, och man kan lägga kläder utanpå sovsäcken. Jag sov i min dunjacka när det blev minusgrader, och ändå frös jag. Nä det var ingen höjdare faktiskt. Jag överlevde ju, men jag vaknade ständigt och tänkte "Fy vad kallt det är!" och somnade om. Sista natten vi tältade sov jag inte mycket pga kylan. Tältduken var alldeles stel på morgonen av all is... Men detta var ju andra veckan i September förstås.

Nästa gång blir det dunsovsäck. Min sovsäck väger 1.8 kilo, dvs ett helt kilo mer än den sovsäck jag vill ha. Och den är inte bara ett kilo lättare, den är dessutom varmare... En paradox!

Finns det verkligen ingen du kan låna en bra dunsovsäck av? Nån gammal säck från 70-talet kanske? Risken finns att du lägger ut pengar på en enklare Haglöfs-säck, för att sedan upptäcka att du ändå vill köpa en varmare och lättare säck senare (så som det blivit för mig).

Begagnat

Gyllengahm; sa:
Förresten, var hittar jag buss från stockhlm till kiruna? Någon som har erfaranhet? Finner inte så mycket på internet.

Mvh
Christopher

Hej!

Rekommenderar också tåg. Det är lååååångt frång Stockholm till Kiruna. Via nån karta på nätet fick jag siffran 1242 kilometer mellan Stockholms central och tågstationen i Kiruna. Med tåg kan man komma fram utvilad om man unnar sig liggvagn.

För övrigt vill jag slå ett slag för begagnat. Bor du i Stockholm finns det gott om prylar att välja mellan. Tält och ryggsäck som är de dyra delarna kan du spara tusenlappar på men ändå få schyssta saker. Det finns gott om prylbö.....eh....prylhomosexuella som säljer nästan nya saker för att uppdatera till det senaste.

Allt gott!

//Anders

Re: Frysa = urs!

^_^; sa:
Nästa gång blir det dunsovsäck. Min sovsäck väger 1.8 kilo, dvs ett helt kilo mer än den sovsäck jag vill ha. Och den är inte bara ett kilo lättare, den är dessutom varmare... En paradox!
Möhöhö, min sambos säck på 1,9 kg räcker ned till -30 för kvinnor i komf temp... Jag har tyvärr aldrig fått testa den under -16, vilket var rena bastun.

Snooz 2000 verkar tung

Gyllengahm; sa:
viktorjonsson; sa:

Jag förstår att du vill köpa allting nytt och så, men när jag tittar på den där sovsäcken Snooz 2000 så kan jag inte hjälpa att tycka att den är för tung. Den väger ju nästan 2 kg! Dessutom kostar den 1700 kr. Om du lägger på tusen kr till kan du få en ett kilo lättare sovsäck med samma värmande förmåga.

Jag tycker att du ska kolla runt lite om du kan låna en bra dunsovsäck nånstans? På Abisko turiststation kunde man hyra sovsäckar. Det kanske vore något? Om du känner att du vill snåla in på utgiften sovsäck och köper en såpass tung sovsäck som Snooz 2000, så är risken att du (om du får blodad tand på det här med vandring) ändå köper en ny säck för tretusen spänn om två år.

Jag tvivlar inte på att Snooz 2000 är en bra säck, men 2 kg är mycket vikt när det finns säckar som väger mer än hälften. Kolla upp om du kan låna en säck eller hyra en genom STF.

//Frida - Köpa för tung sovsäck? Been there, done that...

Re: sovsäck

Jag köpte en NorthFace kilobag (-7 comfort män som kostar 1800 i listpris i augusti. Provat den två gånger nu den är betydligt bättre än den som jag använt tidigare.

Kläderna på min packlistan hade jag även förra året då det var minusgrader och dygnsurt på Blåhammaren. Räkna med att det kan bli -5 eller lite kallare vid midsommar.

Mvh Casi

Jag hade flugit, bokar du en fix biljett på SAS nu för nästa sommar så kostar den 850 kronor ungefär om du kan vara lite flexibel med resedatum. Går inte att boka om tror jag så det är lite chansning. Tror tyvärr inte att man kan boka på FlyNordic för nästa sommar ännu.

Den där Kilo Bag låter mkt prisvärd, bra tips.

-Palle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
Ny ryggsäck Fjällvandring 18
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg