Frysa = urs!
På våran tur blev det minusgrader. Jag frös om höften och om axeln, typiskt för att vi kvinnor inte är helt raka i kroppsformen! Hade varit skönt med ett litet sittunderlag att lägga under överkroppen. Men om jag hade haft en varmare sovsäck skulle jag helt sluppit problemet.
Man kan ju höja värmen i sovsäcken genom att sova i sitt underställ, och man kan lägga kläder utanpå sovsäcken. Jag sov i min dunjacka när det blev minusgrader, och ändå frös jag. Nä det var ingen höjdare faktiskt. Jag överlevde ju, men jag vaknade ständigt och tänkte "Fy vad kallt det är!" och somnade om. Sista natten vi tältade sov jag inte mycket pga kylan. Tältduken var alldeles stel på morgonen av all is... Men detta var ju andra veckan i September förstås.
Nästa gång blir det dunsovsäck. Min sovsäck väger 1.8 kilo, dvs ett helt kilo mer än den sovsäck jag vill ha. Och den är inte bara ett kilo lättare, den är dessutom varmare... En paradox!
Finns det verkligen ingen du kan låna en bra dunsovsäck av? Nån gammal säck från 70-talet kanske? Risken finns att du lägger ut pengar på en enklare Haglöfs-säck, för att sedan upptäcka att du ändå vill köpa en varmare och lättare säck senare (så som det blivit för mig).