Inkaleden

Hejsan!

Jag och min flickvän har tänkt åka till Peru i Juni och bland annat vandra inkaleden. Är det någon som gjort det och kan ge några värdefulla tips. Bra vandringsarrangörer? Är det några prylar som är bäst att ta med från Sverige som inte går att hyra osv.

/ Roger

Du behöver inga guider på leden...... enormt mycket turister... speciellt nu när man tydligen har byggt en väg hela vägen upp till Machu-Pichu.

vi kanske ses

Hej roger,

Va kul att ni skall dit, vi kanske springer på varandra på leden, eller på ngt annat ställe.

Jag och min sambo kommer att vara i Peru from 22 juni tom 28 juli. Vi kommer att fokusera på att klättra i Huaraz området, men på sluet även göra Inkaleden till Macchu Pichu, ngt som tydligen bara måste ses.

Vad jag hört, så är det viktigt med myggmedel, annars behövs nog inget speciellt, det är ju en populär led, med mycket folk och bekvämligheter, att bära lätt är väl alltid rätt....

Mycket folk

Räkna inte med lugnet och stillheten som man är van vid på en vandring genom vildmarken, för det är MYCKET folk längs Inka-leden. Men det är en fantastisk naturupplevelse, så dramatisk och storslagen. Det går alldeles utmärkt att vandra på egen hand, men då får man räkna med de sämsta tältplatserna (för bärarna från de organiserade grupperna hinner garanterat fram till nattlägren först!). Vandringen är vanligtvis tre eller fyra dagar, beroende på var man går på leden. De som vi träffade som hade gått med Andean Treks (www.andeantreks.com) verkade vara de som var nöjdast med sin vandring, vi var inte särskilt nöjda med våra guider. Till sist ett litet praktiskt råd: ställ inte kängorna utanför tältet på kvällen! Då blir ni tvungna att låna tygskor av en bärare dagen efter och stoppa halm i som stötdämpning...

/Micke

Inte Q'ente

Hej!

Instämmer med tidigare inlägg - du får ändå överhuvudtaget ingen känsla av ensamvandring så det är nästan lika bra att gå med en grupp o få maten lagad. Välj dock inte Q'ente som vi inte var särskilt nöjda med. Flera i vår grupp blev magsjuka - inte konstigt med tanke på den stora mängden människor kring få vattendrag. Rena ert vatten ordentligt och ta med en flaska whisky som dödar bakterierna!!

Kom ihåg att ge generöst med dricks till bärarna som har hopplösa arbetsförhållanden.

Andra tips i området:
I Cuzco, bo billigt och enkelt men bra på Hostal Suecia II (Tecsecocha, Cuzco).
Om ni vill ner till djungeln, åk med Peruvian Field Guides (Plateros, Cuzco) som var mycket bra trots det låga priset i jämförelse med konkurrenterna.

Vi kanske ses i Cuzco, jag ska ner till en forskningsstation i Manu!

/Anne

Guider

Hej,

jag var inne och tittade på andean treks, men jag tyckte det var ganska dyrt. En trekk till Machu Picchu kostade $440. Är detta normal pris för en trekk eller finns det andra bra men billigare guide byråer? Min sambo och jag skall också till Peru i sommar, närmare bestämt någon gång i Augusti. Vi syns kanske där.

Hälsningar
Lars

Om konditionen är ok och ni är acklimatiserade, så är det inga problem att göra leden på egen hand. Litet tyngre att bära tält etc själv, men blir det för tungt, så lär det vara möjligt att få bärhjälp den andra dagen upp till Dead Woman´s Pass.

En klar fördel med guide är förstås all info man får om ruinerna på vägen. Många av dem är nästan vackrare än Machu Picchu. Finns guidebok att köpa i Cusco om man vill göra leden ensam och ändå förkovra sej i historien.

Missa inte utsikten från den höga toppen precis invid själva Machu Picchu. Brant upp, men efter en ½ h slit är utsikten helt makalös, speciellt tidigt på morgonen medan dimmorna lättar.

Kamelen - skulle gärna höra mera om er klättring i Cordillera Blanca då ni kommer tillbaka. Står förhoppningsvis på vårt program 2001.

hälsn My :)

Har just vandrat inkaleden

Sitter i Cusco och har vandrat inkaleden, kom tillbaka for ett par dagar sedan.
440 dollar ar forstas ett overpris. Vi betalade 115 dollar och da ingick talt, liggunderlag, mat och barare och guide. Ar du student blir det annu billigare, ca 90 dollar.
Fast det ar klart, man far vad man betalar for... Liggunderlagen var inte direkt tjocka, inget masstalt osv. som de dyrare arrangorerna har.
Lycka till pa leden, det kommer att bli en upplevelse.
/ Roger

Det går inte att gå själv

Tyvärr går det inte att gå Inca-leden i Peru själv längre. Från den första Januari i år blev det nya regler som innebär att man måste gå med en organiserad tur. Det finns ca 20 st godkända treckingfirmor i Cuzco och vilken som är bäst vet jag inte. Det finns dock andra intressanta Inca-leder i Syd-Amerika tex i Equador. Kan också rekomendera Cordillera Blanca-området kring Huaraz som är bedårande vackert.
Lycka till

Mors

Jag och en kompis landar i Lima den 13:e Juli och kommer efterhand ta oss upp mot Cuzco och knalla "The Classic Inca Trail" förmodligen från KM88. Vi tar det som det kommer men förmodligen blir det ett par dagar i Lima, lite transporttid samt acklimatisering i Cuzco innan vi tar leden. Runt den 20:e-22:a skulle jag gissa att vi går.

Om man vill ha bra information och stödja ett sällskap som främjar resande i Sydamerika så kan jag rekommendera ett medlemsskap i South American Explorers, http://www.samexplo.org/ . De har kontor i Lima och Cuzco i Peru samt i några andra länder. De är trevliga och svarar på frågor, fixar kartor, stashar bagage och det mesta. Lite dyrt kanske med $50 per år med denna dollarkursen men det beror ju på vad man tycker det är värt. De är iallafall pålitliga och hjälpsamma enligt min erfarenhet.

Efter Incaleden tar vi oss mot Lake Titicaca och över till Bolivia. Där börjar äventyret...

Vi kanske syns, trevlig resa!

Guider

Hej igen

Tänkte bara berätta att jag kollade med SAE och det stämmer att guider är obligatoriskt numera. Priser kan pressas ända ner till tom. under $50 men då skall man ha klart för sig att då är det mesta pressat. Grupperna blir jättestora, takten är hög, guiderna tappar bort folk, de skräpar ner, guider och porters blir utnyttjade bortom all mänsklighet etc.

Man skall också komma ihåg att priset inkluderar tågbiljett, trail fee ($50), all mat och matlagning, bärare, tält etc. De större firmorna typ Andean Treks, Mayuc, Exploradores etc. har små grupper och ser till att deras anställda har en dräglig situation (för omständigheterna). Det finns även någon mid-range-firma, typ Inca Explorers som tar ca: $200 (en dag mindre, 3 istället för 4 övernattningar) som håller dräglig standard.

Och till sist: även om man vill snåla och ta en cut-rate-firma så kom ihåg att dricksa de stackars bärarna som sliter hårt för ca: $3 om dagen.

Hälsningar Staffan

Håller med dej, Staffan!

Och förutom extra dricks till bärarna, tycker jag det hör till den betalande kundens ansvar att se till att den anlitade firmans bärare behandlas ok.

Vi såg flere bärare med alldeles för tunga bördor, - så tunga att de inte höll på att orka fram till kvällslägret. Om en gringo med egen packning kan vandra förbi en bärare längs trailen är ngt fel! Det hela slutade med att vi tog extra vikt av de två mest slitna, och hjälpte dem fram till deras läger. Snackade på kvällen med de turisterna, vars packning det gällde, och de lovade göra ngt åt saken. Följande dag korrigerades situationen för bärarna i fråga, och de var nog så glada. Visst bar de fortsatt mycket, men de kunde åtminstone röra sej framåt.

Så även om många av oss är på jakt efter ett ultra-barato alternativ, se till att det inte drabbar dem som har det sämst.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg