Inbjudan: Prylträff 27-28 september

Tid
---
27-28 september, lördag förmiddag till söndag lunch.

"Inckeckning" före lunch, tanken är att alla är på plats till lunchen så programmet kan starta direkt efter. Eventuellt kan själva lunchen ingå i programm ("Vem har skummaste köket?").

Se tidigare diskussion i detta forum om prylträffar.

Plats
------
Tärnanområdet i Vallentuna, vindskyddet öster om Lilla harsjön (sök på "Lilla harsjön" i Vallentuna på kartsök så kommer man rakt på vindskyddet)
http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

SL-buss 625 går till Lövhagen
http://www.sl.se/ficktid/vinter/v625.pdf
http://www.sl.se/ficktid/karta/vinter/vVtuna.pdf

För bilburna går det en väg österut från Lövhagen, ungefär 1 km från timmervägen som går mot vindskyddet finns en badplats där det antagligen finns parkeringsmöjlighet. De kan gå att parkera längs vägen också.

Tipsar också om att det går att samåka.

Tema
----

Eftersom det är första försöket så kommer temat vara ganska blygsamt, men "Prylar som vi vill titta på" är liksom tanken med det hela. Ta med hembyggen, gamla men bra grejer som inte finns i butikerna, sånt som är köpt utomlands eller på postorder.

Om vi tittar på de senaste trådarna om utrustning så kan ju jämförelser av olika multiverktyg vara intressant, eller varför inte få prova att fälla ett träd med en "Dyr kniv"? :)


Program
-------

Lördag
Förmiddag, incheckning
12 Lunch (eventuellt med nåt tema)
13-15 Programpass 1
15.30-17.30 Programpass 2
Middag (gemensam på något sätt är tanken, exakt hur är inte spikat)
20-22 Kvällspass, hemligt program
Efter kvällspasset frivillig uppesittarkväll

Söndag
Individuell frukost
Frivillig jämförelse av olika varianter av morgontoalett (kan man borsta tänderna med Yes??)
9-11 Programpass 3
Lunch och småprat för de som vill, de som har långt hem får ge sig av

Som synes är programmet än så länge inte färdigplanerat, men det kommer det förhoppningsvis bli.
 
Snyggt jobbat! :) Synd bara att det är lite långt att åka från Skåne, men det hade vart trevligt att komma.
I framtiden skulle man kanske kunna kombinera det med någon form av auktion. Det finns säkert fler än jag som har grejer man vill bli av med!

/David
 
Programförslag Utsidan top-ten

Kan ni inte prova att

- tvätta hâret med potatisflingor och se om det blir rent?
- blöta Gore-Tex foder i känga och se om det torkar?
- gà in ett par Lundhagare genom att fylla dem med vatten?
- vada ut i sjön med Gore-Tex XCR byxor och se om de lácker?
- vid stört-regn: jämföra mysfaktorn i ett st. Biltema-tält och ett st. Hilleberg-dito?
- eeehh, vad mer kan man fà ett slutgiltigt och oantastbart svar pà?

Vore kul med fullständig rapport och foton veckan efter!

Mvh / Mats
 
Re: Programförslag Utsidan top-ten

malindo; sa:
- eeehh, vad mer kan man fà ett slutgiltigt och oantastbart svar pà?

Mvh / Mats

Vore coolt att testa några varianter av utrustning som kallas "bombsäker" medelst handgranater & dynamitgubbar.. Upp till bevis! Sedan skickar man prylarna till generalagenten för reklamation.. >:-[
 
Re: Programförslag Utsidan top-ten

malindo; sa:
Kan ni inte prova att

- tvätta hâret med potatisflingor och se om det blir rent?
- blöta Gore-Tex foder i känga och se om det torkar?
- gà in ett par Lundhagare genom att fylla dem med vatten?
- vada ut i sjön med Gore-Tex XCR byxor och se om de lácker?
- vid stört-regn: jämföra mysfaktorn i ett st. Biltema-tält och ett st. Hilleberg-dito?
- eeehh, vad mer kan man fà ett slutgiltigt och oantastbart svar pà?

Vore kul med fullständig rapport och foton veckan efter!

Mvh / Mats
Det skulle allt passa herrn; att sitta nere på Mallis och studera oss i cementinpackat barr, blöta brallor och ännu blötare kängor, i ett "Biltematält"? ;-)

Vad gäller test av GT-kängors torktid så ska vi vara där i typ 30 timmar, inte en vecka. Men skicka upp de GT-kängor du vill ha praktiskt testade, så ska jag ta och stövla omkring i Lilla Harsjön ett tag och sedan låta dem torka i 30 timmar. Lägger dem i en tät plastpåse sedan, så de inte riskerar att blötas ner under transporten, och skickar ner dem till dig så kan du analysera reultatet;-)
 
Utsidans test-patrull pâ G!

Jag skulle hellre se en videofilm där du vadar ut i sjön med dina XCR-braxer i det iskalla vattnet... tvättandes hâret med potatismos samt uppsättande kâtan nattetid under hagelstorm! *myser plötsligt i det olidliga tropiska klimatet*

Mvh / Mats
 
Re: Utsidans test-patrull pâ G!

malindo; sa:
Jag skulle hellre se en videofilm där du vadar ut i sjön med dina XCR-braxer i det iskalla vattnet... tvättandes hâret med potatismos samt uppsättande kâtan nattetid under hagelstorm! *myser plötsligt i det olidliga tropiska klimatet*

Mvh / Mats
Det är inte omöjligt alls att det kan bli testvad framöver. Om någon har någon ny/smart förslutning mellan byxor och kängor så...Jag tror att jag tidigare misstagit mig i min misstanke att XCR-brallorna läcker in vatten vid låren under vad. Tror att vattnet sugs in nere vid bensluten när man kommer ner lårdjupt, bildas liksom kanaler mellan bensluten som är åtdragna med remmar och kängans plös. Knädjupt går ju märkligt nog bra, men lårdjupt har jag nästan aldrig kommit torrskodd över.

Eftersom det mörknar så tidigt här större delen av året har kåtan ganska ofta satts upp i mörker, i alla möjliga väder, även hagel. Det är rent märkligt hur en öppen yta för kåtan i skogen, som inledningsvis ser blöt, snöig, mörk och kall ut, två timmar efter att man börjat sätta upp kåtan, transformerats till en varm skön boningsyta, där man sitter varm, torr och mätt och kokar kaffe över elden; då kan vi snacka mysfaktor. Men om allt jämt vore perfekt så skulle man inte längre uppskatta "myset" lika mycket.

Värme, långvarig värme, uppfattar jag som mycket värre än vårt standard höst-ruggväder.

Test av hårtvätt. Nu kanske Nordesjo (hej Martin) vill passa på och testa hur bra Yes är...

Mvh Raskesven
 
Re: Re: Utsidans test-patrull pâ G!

Raskesven; sa:
Värme, långvarig värme, uppfattar jag som mycket värre än vårt standard höst-ruggväder.


Mvh Raskesven

Helt enig! Kan inte begripa att folk betalar för att âka hit pâ sommaren...svensk höst ár underbar!

(ursäkta urspâningen fràn ámnet, nu gâr jag och lágger mig i den 28-gradiga natten med ca 90 % luftfuktighet efter att ha sett Real Mallorca förlora finalen i spanska super-cupen mot Real Madrid. Godnatt!)

Mvh / Mats
 
Re: Re: Utsidans test-patrull pâ G!

Raskesven; sa:
Test av hårtvätt. Nu kanske Nordesjo (hej Martin) vill passa på och testa hur bra Yes är...

Hehe...
Jag lutar nog mera åt att använda såpa som universalrengöring, men det är kanske en annan tråd.
Såpan kommer nog med för fälttester i alla fall.

Vad gäller att gå in Lundhagare genom att skvalpa vatten i dem behöver vi inte testa det. Det är vi många som gjort, med gott resultat. Att skon sen krymper en storlek kanske är värre. Men det är också en annan tråd.

Jag håller på att bearbeta ett par produktutvecklarkompisar att haka på. Har vi tur kan vi få klämma koola kompasser och köra käcka kök.
 
Det närmar sig

Och jag kan ju inte påstå att programmet är helt spikat... mycket beroende på att jag vet ju inte vad folk kommer att ta med sig för grejer. Men så här långt har jag spånat:

Till lunchen på lördan skulle vi kunna passa på att jämföra olika typer av kök (alltså ingen kallrörd nyponsoppa eller nån kräm till lunch inte:). Jag kan förutom min Photon stove ta med mig ett par till kök, bland annat ett Primus jubileumskök (med tillhörande påfyllbar gastub) och ett gammalt Primus bensinkök (utan pump).

Raskesven kommer att ta mig sig kåta med protoypen till lättviktskaminen, vi kanske kunde ägna passet efter lunchen åt att jämföra tält och tarps. Jag har förut det tältet som syns på in ultralätta sida även ett intressant "kupol-strut-tält" och så kan jag ta med två stycken 2x3-meter pressar för att sätta upp som olika tarp-varianter. (Mitt Helsport skippar jag för den modellen säljs inte längre.) Jag har också en bivacksäck i GoreTex som jag kan ta med. (Jag får nog gå 3 vändor från bilen för att få med allt:)

Eftermiddagspasset vet jag inte riktigt vad vi ska hitta på, kanske knivar, yxor och sågar? Inklusive multiverktyg. Eller hemsydda friluftskläder? (Jag har visserligen bara ett par damasker och ett par tumvantar, men andra kanske har mer intressanta saker?)

Till middagen tänkte jag ju att vi skulle köra nåt gemensamt. Jag har klurat och kommit fram till att en korvgryta med ris till borde funka. Jag kan ta med två stora grytor från scouterna och sen tar var och en med sig en näve ris (långkorning, inget bra att blanda ris med olika koktid), en bit korv eller två och nån lämplig grönsak till grytan. Eventuell buljongtärning och kanske krossade tomater eller nåt bör väl styras upp så inte alla kommer med varsin buljongtärning....:)

Kvällspasset kan ju lampor vara en bra ide kanske? Jag har visserligen inga enorma mängder intressanta lampor, men jag har ju en Zipka och lite andra smålampor. Eventuellt har jag en ide om lite lek/tävling men jag har inte riktigt kommit på nåt vettigt genomförande. Nån villig halvgalen typ som vill spåna lek med mig får gärna maila.

Söndagsförmiddagen vet jag inte riktigt vad vi ska hitta på, nån får gärna komma med förslag.


Kommentarer till ovanstående? Tala gärna om vad ni har för kul grejer att ta med och kanske vad ni skulle vilja se för grejer (så kanske andra kan ta med). Det kan ju hända att folk har grejer hemma som de tänker "det här vill ingen se så det lämnar jag hemma".
 

Liknande trådar