Iglo

Tält har fördelar. Men i snöstorm är det en fördel att slå upp tältet nere i skogen och en snöboning är mkt tystare än tältet i stark vind.

Thure

Jag planerar att denna vinter pröva övernattning i quinzee för första gången. Det är dock inte så mycket snö där jag bor än så länge. Med stort snödjup behöver man samla in snö över ett stort område.

Snögrottor är mycket varmare än tält när det är många minusgrader. De möjliggör vinterturer i fjällen för de som inte vill lägga en mängd tusenlappar på utrustning i form av dyrt tält och extrem sovsäck. Kräver tillräckligt med snö och hyfsad fysik. Och självkännedom med vetskap om att man kan ordna snögrottorna. En stark person gräver ett ”hotell” med ståhöjd och britsar på några få timmar där temperaturen invändigt hamnar ganska nära noll grader enligt mina erfarenheter. Där är det mycket behagligare att bo än i ett tält vintertid.

Iglo som tråden handlar om har jag ingen erfarenhet av och lär gärna av tråden.

Igloo och snögrottor är väl en kul grej, som man kan prova om man har gott om tid och bra förhållanden, och om man lyckas hitta ett ställe där det kan funka. Men kan vara sällsynt med sådana platser, och det blir många timmars grävande ---

Men för att få ett tiotal igloo i bagaget måste man börja med en första!

Har du några iglootips seobs?
Tjocka iglooblock och skotta snö ovanpå, ha alltid med lavinsond, snökniv och snöskyffell förutom vindsäck, liggunderlag och sovsäck, helst även tålt. Har två ggr behövt nödbivack, en gång grävde vi sittbänk som täcktes med block, en gång grävde vi snögrop vi var 23 i första fallet och 5 i andra. Ingen förfrös sig.

Jag provat bygga blockigloo en gång (på utbildning med SÖS för länge sedan) och det gick inte - den bara rasade ihopa. det kräver nog en hel del träning och bra skarsnö eller is att såga ut och bygga med. Ishotellet i Jukkasjärvi kan ju men sågar i älven med motorsåg och lyfter med hjullastare.
Har under samma utbildning byggt en qyuinszy eller hur det nu stavas - en hopskottad snöhög som får frysa till och sedan gräver man ur det. Håll låg och lite dörr och sätt i tunna små grenar som är lagom långa - (kan det vara 2-3dm) innan du börjar gräva inuti så det du att när du träffar på pinnarna innifrån så är vägen lagom tjock.
Det tog oss nog en hel dags grävande men vi hade nog lite för varmt för att det skulle frysa ihopa ordentligt. Vi sov aldrig i den och det var trångt.

Snökantsgrop (snöka) har jag grävt både civilt och i kungens tjänst och det går på några timmar om man är flera och jobbar effektivt utan att svettas för mycket. Bra spade och bygg högt så gravitationen håller undan snön när den är utanför dörrhålet. Även här gäller att hålla dörren lagom liten och lågt så du slipper för många dörrblock. Inuti ska du ha sitthöd på brits och ståhöjd på golvet dels av bekvämligthet dels rinner kylan ner i gropen. Lång och bred nog brits nog så du inte av misstag lägger sovsäcken mot väggen och blötar ner den. Spaden tillgänglig nära sovplats om du (gud förbjude) behöver gräva dig ut efter ras. Stearinljus och lufthål med skidstav i. På morgonen kan man dessutom göra toalett i lä.
Dörrblock gör man bäst med snösåg enligt mig. Är de större än 50*20*20 cm blir de lätt spröda är min erfarenhet i de förhålladen jag gjort block.
Trodde tips och instruktioner om snöka skulle finnas i publikationen vintersoldat men 2024 år supplaga som finns på FM hemsida, men bara två träffar i boken och det var snökanon översnökapacitet.

/Patrik

Bra tips!
Hur tänker ni kring ventilation av grotta/iglo?
Det tar väl en god stund innan man förbrukat allt tillgängligt syre i en helt stängd grotta men ventilationshål med typ en stav tycks vanligt.
Är ni noga med det? Behövs det egentligen?

Snö kan innehålla skarlager så att kolmonooxidförgiftning kan uppstå om man kör kök i snöboning. Såna lager kan också bildas inifrån i snöka via kondensering och eller smältning om man bor flera nätter. Viss ventilation behövs alltså. Ger också ljusinsläpp.

Thure

Min erfarenhet är att fel snö gynnar inte igloobyggaren. Block om 300x300x500 fungerar bäst, toppblocket alltid koniskt. Mest bekymmer hade byggarna med ingångsröret, om man fyller utrymmet med snö i lagom höjd, bredd och bygger gången utanpå så rasar den inte så lätt, betänk att boende med rejäla kläder på sig skall in och ut, Dörrblock håller vinden ute och kylskåpsvärmen inne.
Tangos erfarenheter ovan är rätt typiska för nybörjare i igloobyggande, är inte skaren rejäl och blocken inte smulas är det lätt men med fel snö nästan omöjligt.

Go fortsättning o tur

Låter mer kul än nödvändigt för en vanlig vintertur att bygga igloo. Kunde varit kul att va med på ett sånt bygge i utbildningssyfte, men svårt att se man själv skulle ha någon direkt användning för det.

Jag har sovit i bivack en gång i Trysil, och då var det några snäll människor som hade skottat ur bivacken. Och det var roligt att testa på, men inget jag troligen kommer göra igen.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg