som jägare så anser jag nog att den här "leksaken" kan vara bra beroende på hur den fungerar. Det kan underlätta otroligt mycket vid val av ammunition, idag kör man gärna samma plugg oavsett jakt för man vet hur just de pluggen skjuter med bössan, det hade varit mycket trevligt att lättare byta plugg och få en korrekt bild av hur den skjuter.
 
Produkten är inte unik som sådan, det finns datorprogram som gör samma sak samt olika leverantörer som har liknande program till olika PDA:er.
Vad som är unikt är att det är ett relativt billigt program till en modern telefon. Telefonen har man ju oftast med sig, i alla fall jag.
 
Å vad använder man den (helt seriöst) till?
När man skjuter på långa avstånd så gör projektilen en parabel vilket gör att man måste sikta olika på olika avstånd för att träffa exakt och vinden påverkar projektilen i sidled, olika mycket beroende på vindstyrka och avstånd. Denna påverkan är inte linjär eftersom kulan saktar ner rätt mycket på sin färd. Vi kan även lägga till faktorer som temperatur, lufttryck, luftfuktighet och correoliseffekten.
Jakt sker därför på avstånd som är så korta att felbedömninger skall ligga inom felmarginalen för bra träff.
En stor del av "skyttekonsten" är att korrekt kunna bedömma dessa avvikelser. Det är dessutom en tävlingsgren.
Ett sätt att lära sig är att skjuta väldigt mycket under många år och lära sig genom erfarenhet. Ett annat sätt är att använda ett ballistikprogram för att räkna ut det. Det gäller fortfarande att korrekt bedömma eller mäta avståndet och vindens riktning och styrka längs kulans färdväg och sedan rätt utnyttja informationen.
Ett ballistikprogram är helt enkelt ett snabbare, billigare och mer miljövänligt sätt att lära sig.
Har man inte det så får man ha med sig ett antal tabeller hemifrån (din printer kan bli ett mordvapen!).
En duktigare skytt, som är medveten om hur mycket olika faktorer kan ställa till det för honom, bör bli en bättre mör... jägare. Inte tvärt om.
 
Du och jag samt hemvärn mannen tycker nog att det är en lek sak.
Jägarna kanske har nytta av en sådan.
Men jag undrar på vilka av stånd är en sådan program nödvänigt.
Och hur långt avstånd jagar man som max i från innan man undviker att skjuta .

det handlar inte om avstånd så mycket som det handlar om hur kulan beter sig. avståndet beror på många faktorer som vapentyp, klass, vindförhållanden, vilt med mera med mera..
 
En mobil med ballistikprogram borde vara tämligen överflödig om man använder avståndsmätare och ett väl inskjutet vapen som man känner väl och laddar med ammunition man skjutit mycket med på olika avstånd...

Erfarenhet och övning ger bra skyttar och jägare, inte iPhones...

För övrigt skrev jag ett litet grattismail till artikelförfattaren och lovade att aldrig någonsin mer köpa ett nummer av aftonbladet. Dumheter kan man få på annat håll. I tidningar söker jag journalistik. Skickade så klart en kopia på mailet till chefsredaktören och ansvarige utgivaren...

MVH
Tarra
 
som jägare så anser jag nog att den här "leksaken" kan vara bra beroende på hur den fungerar.

Seriöst!!!... älgen dyker upp på andra sidan åkern. Ni tar upp er kikare och letar efter något föremål som ni vet hur brett det är, ni räknar streck i er kikare på älgen och gör en snabb MAS-formel och får fram avståndet. Ni lägger ner kikaren och tar upp er Iphone och knappar in avstånd.

Ni tar upp kikaren igen och kollar på träden bredvid älgen och ser på löven vilket håll vinden blåser. Ni kollar på grenarna längst upp i trädet och bedömer vindhastighet. Ni lägger ner kikaren igen och matar in det på er Iphone.

Ni kör programmet och får reda på exakt hur ni skall ställa in kikarsiktet. Ni plockar upp ert vapen och justerar kikarsiktet och letar igen efter älgen.

Till er förvåning hittar ni inte älgen.... va fasen, han var ju där för bara 5 minuter sedan ju.
 
Seriöst!!!... älgen dyker upp på andra sidan åkern. Ni tar upp er kikare och letar efter något föremål som ni vet hur brett det är, ni räknar streck i er kikare på älgen och gör en snabb MAS-formel och får fram avståndet. Ni lägger ner kikaren och tar upp er Iphone och knappar in avstånd.

Ni tar upp kikaren igen och kollar på träden bredvid älgen och ser på löven vilket håll vinden blåser. Ni kollar på grenarna längst upp i trädet och bedömer vindhastighet. Ni lägger ner kikaren igen och matar in det på er Iphone.

Ni kör programmet och får reda på exakt hur ni skall ställa in kikarsiktet. Ni plockar upp ert vapen och justerar kikarsiktet och letar igen efter älgen.
.

Verkar som om du redan har en iPhone :)