I stællet før Arcteryx Bora

Ska køpa ny sæck och anvændas vid veckovandring och skidtur.
Man fastnar lætt før Arcteryx Bora 80.
Men den kænns lite omodern kanske (tung?) men ær ju beprøvad.
Finns det någon bættre?(såklart finns det!)
 
Om du inte regelmässigt bär mer än 25 kilo skulle jag (såklart) sikta på nåt lättare. Då får du både tusenlappar och kilon över som du kan göra roligare saker med. Vill du fortfarande ha nåt som känns "rejält" skulle jag ta en allvarlig titt på en Crux AK70:

crux_climbingsac_ak70.jpg

http://www.crux-climbing.se/Crux-Climbing/Ryggsackar_57_och_70_liter.html

Andra lätta säckar som ändå är stora och har hyfsat stabilt bärsystem (dvs inga problem upp till 20 kg) är till exempel Golite Quest. 1135 kr, så jämfört med en Asterix-säck får du tusenlappar över:

bf5261lagl.jpg

http://www.getout.se/sv/artiklar/bara-forvara/ryggsackar/vandring-latt-51-l/quest.html

Eller en Granite Gear Nimbus:
bf854588gg.jpg


Jag har inte använt just de säckarna, men äger en lättare säck från Granite Gear (Vapor Trail) som är rena komfortkungen, och har även använt en lättare säck från Golite (Jam2) med förvånande hög komfort. Crux-säcken brukar få väldigt bra omdömen även den.
 
Backpackinglight.com hade för några år sedan ett test av Chris Townsend där han kollade lätta ryggsäckar för tunga laster. Slutsatsen han drog var att en ryggsäck med vilken man kan bära 25 kilo med komfort inte behöver väga mer än 1,8 kilo.

Roger Caffin har nyligen gjort en ambitiös genomgång på BPL av lightweight internal frame packs. Om du vill ha/behöver en stor ryggsäck så är ju Golite Quest och Odyssey ganska stora. Odyssey rymmer enligt tillverkaren 90 l och enligt BPL 72 liter. Den får omdömet Recommended.

Själv har jag inte använt någon av de här säckarna, men köpte en Bora 90 för 8 år sedan eller så, och använde den på 1 tur. Sålde den sedan. Inte värd vikten eller priset enligt min uppfattning. Bar då cirka 24 kilo vid start. Detta var min sista tungpackartur :)

Jörgen