Lite tips
Hej.
Om man är okänslig i baken kan man ju alltid köra med en grankvist och snö, men jag brukar nog ha med mig en dassrulle per två personer och 5 dagar. Om man trycker den platt fyller den ej så mycket att det stör.
För tvättning finns det alldeles utmärkta tvättlappar för bebisar. Dessa har dock ingen övre åldersgräns he, he. Det finns både färdigblötta med tvål och torra. De blöta kommer antagligen att frysa på vintern och jag tror de kan vara lite starka för intimtvätt, speciellt för kvinnor. Jag föredrar vanliga torra tvättlappar blötta med smält snö. Tvätta de punkter som man svettas mest vid rörelse: armhålor, intim, ljumskar osv. Svetten bildar avlagringar som kan ge skavsår och irritationer.
Givetvis skall man tvätta händerna. De kan man tvätta i snö och ev tvål vid behov. En liten hotelltvål är utmärkt. Var försiktig med ansiktet under vintern. På en veckotur tvättar jag endast av det med vatten, ingen tvål. Huden kan förlora sitt naturligt skyddande fettlager och då finns det risk för förfrysning. Tvätta dig på kvällen, så kommer huden att återskyddas under natten. Jag förfrös mina båda kinder när jag var 13 år och hade duschat i gympan. Det var -35, blåst och 3 km gångväg hem. Roligare kan man ha. Kinderna blir extra känsliga flera år efteråt. Varannan dag är ganska vettigt att tvätta sig ordentligt när man är ute. Under fjällvandringar på sommaren är ett bad i en jock en uppfriskande upplevelse.
Militären har en bok Vintersoldat. Jag har laddat hem den från nätet men ännu inte hunnit läsa.
http://www.mil.se/ovrigt/utbildningsforum/publ/idrott.html
MVH
Anders V