Huvudsaken att man är torr om fötterna…..

Blöt javisst!

Att vandra i svenska fjäll innebär (nästan alltid) att man är blöt! Nog bara att finna sig i. Lite jobbigt på morgonen innan man kommer igång men sen går det ju! Däremot har jag alltid "får-inte-bli-blöta-kläder". Garanterat torra kläder när jag kryper in i mitt tält. Sen finns det lite mindre proffsiga knep. En stark plaspåse mellan sockarna, strumpor under kläderna osv. Sen är det nog bara att gå sig varm!

Många turer har jag gjort och alltid varit blöt, men lycklig!

Börje

Om det är oproffsigt eller inte att försöka ha torra sockar på fötterna vid vandring kommenterar jag inte. Jag tycker i alla fall att det funkar bra att torka sockarna vid ljumskarna. Där alstras det mycket värme och rörelsen gör att fukten snabbt ventileras ut. Sedan får man givetvis se upp så man inte blir kall där nere. Då är det nog bättre med våta fossingar.

Kanske även ska förtydliga vad jag menar. Jag stoppar ner övre ändan av sockan (normalt torr) under resåren i underbyxan, och låter sockan hänga ner i byxorna. Alltså, inget vått inne i kallingarna - det skulle nog inte funka så bra.
/R

dave1; sa:
"Under sträng kyla har jag testat gummistövlar med urtagbar filtinnersko (nokia) och sk "luddar" i filtmaterial med goda erfarenheter. De senare är ju dock känsligare för väta. Dock så är det ju som väl är ganska svårt att "plurra" när det är riktigt kallt mitt i vintern."

Gummistövlar med filtinnersko är sköna så länge som de är torra. Om man går eller på vintern skidar en längre tid och inte har möjlighet att torka både gummistövel och filtinnersko, så uppstår det en massa kondens av fotsvett inne i gummistöveln vilket till sist även blöter ner filtinnerskon. Om det är rejält kallt fryser detta sedan slutligen till is inne i stövel...

Därmed är det inte nödvändigt att "plurra" för att med gummistövlar bli blöt om fötterna på vintern.

I armén upplevde jag och några kompisar att våra filtinnerskor frös fast i gummistöveln då det flera dagar var ca -25 grader.

Hmm.. jag upplevde själv aldrig några sådana problem med "filtgummistövlarna" utan tyckte de fungerade ganska bra när det var rejält kallt. Man kan nog ganska långt förhindra att filtinnerskon blir fuktig genom "rätta" strumpor. Men det e klart att det finns bättre val, men i armén hade vi inte det valet. Jag ger åtminstone 3,5 fuktiga sockor i betyg till stövlarna! :)
Till surjamten vill jag bara förtydliga att när jag skrev att jag brukade ha mina innerstrumpor i sovsäcken så är de inte våta, snarare möjligen fuktiga. De är av syntetmaterial och brukar i princip ha torkat från det jag tar av mig dom till det att jag kryper ner i sovsäcken. Är de våta har jag dom inte i sovsäcken, så jag håller egentligen med dig.

/David

Neoprenstrumpor

Har ej läst alla inlägg så jag kanske upprepar någon annans ord.

Förra vintern använde jag neoprenstrumpor i mina turpjäxor. Man blir förvisso blöt (av svett) men fötterna hålls varma ändå eftersom neoprenet inte tappar isolerande förmåga (därav att det används i våtdräkter).
Jag körde genom 15 cm vatten, kängen läckte men jag kände inget mot foten.
Det var dock aldrig kallare än -10 så jag vet inte vad som händer vid extremare kyla. Dessutom torkar ju neopren inte på samma sätt som andra strumpor eftersom de inte "andas" (Man måste vända på strumpan för att torka). Jag kan tänka mig att bara man inte låter strumpan frysa, dvs förvarar i/under sovsäck så funkar det.

Om det blir väldigt kallt, så man vet att ingen riktig väta kan komma utifrån utan all väta är svett, skulle jag testa neopren innerst och en yllestrumpa utanför. Har dock inte provat detta.

Vore kul att höra om någon annan har erfarenhet av detta.

Neoprenstrumpor är för övrigt suveräna vid sandal-vad på sommaren.

/daniel

Våta sockor

I påskas när snön var mer flytande än fast gjorde jag en tälttur. Pga blötan höll inte de välinsmorda pjäxorna tätt mer än de första dagarna. De fyra sista kvällarna satt man i tältet och vred ur sockor och sulor som var mättade på vatten.
Jag lyckades alltid starta med torra sockor eftersom jag torkade inner och yttersockor på kroppen oavbrutet vilket fungerade bra. Man bör nog inte byta sockor mitt på dagen pga att de är blöta under en tälttur eftersom fler sockor då blir blöta och man känner inte av blötan när de väl sitter på kroppen. Det är bara när man trär på dem som det känns obehagligt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg