Huvudsaken att man är torr om fötterna…..

Surjamten; sa:
Men det stämmer att kyleffekten blir mindre om avdunstningen är långsam.

Det vet jag, men även om nu ullen torkar långsammare så måste ju fukten bort förr eller senare. Men som jag skrev, torra kläder är ännu bättre än blött ylle, så varför krångla med blött ylle när man kan välja kläder som torkar av kroppsvärmen?

En del vandrare vet jag kör med två omgångar kläder. När de stannar och slår läger tar de av sig de blöta kläderna och sätter på sig torra för att hålla sig varm. Sen när de bryter läger och
börjar vandra igen så byter de om till de blöta kläderna igen (eftersom när de vandrar är de så varma att det inte gör nåt att kläderna är blöta).

Det är ju så att blöta kläder är inte farligt förrän avdunstningen gör att man blir avkyld.

Visst är det härligt att torka på riktigt, men här kommer lite mer teori i brist på annat!

Om den relativa luftfuktigheten är 100% (fuktigare = regnar) och av samma temperatur som det som skall torkas händer inget! Detta pga. att vattenytan, (som alltid håller mättnadstryck) och luften, håller samma koncentration av vattenånga. Skillnad i koncentration är vad som driver avdunstningen av vatten. Men för att avdunsta måste vattnet först förångas, vilket i sin tur medför att vattnet måste tillföras en viss mängd energi (förångningsentalpin). Detta gör att omgivningen till det vatten som förångats avkyls, vilket i sin tur medför att mättnadstrycket och koncentrationen på ytan sänks (lite). Värme strömmar till ytan från luften och från kvarvarande vatten (och din kropp!) och ytans koncentration blir åter tillräckligt stor för att avdunstningen skall fortsätta (givetvis fortlöpande och inte i steg, som antyds). I slutänden betyder detta att avdunstningstakten beror enbart (nästan) av hur mycket värme som kan tillföras, dvs (något förenklat) i vilken takt din kropp kan leverera (förlora) värme. Sitt framför en eld och strålningen från denna kan adderas till förlusten, som därför kan göras mindre. Den något teoretiska slutsatsen blir att man fryser mindre om man torkar långsammare!. Samtidigt får man naturligtvis frysa längre för samma vattenmängd om man väljer att torka långsamt.

I kombination med blåst blir situationen än mer obehaglig. Gränslagret av uppvärmd luft närmast kroppen blir då tunnare (beror även av kroppsform mm). Detta gör att temperaturskillnaden ”på ytan”-”långt borta” blir större. Det är denna skillnad som är drivkraften till den värmeavgång som inte är förknippad med torkningen. Den blöta tröjan bidrar här till att värmeledningen från kroppen till tröjans yta blir större (än torr). Yttemperaturen höjs därför och värmeavgången höjs ytterligare…

Min slutsats ansluter helt till nermanders teorier (och erfarenheter). Använd torra kläder !

Om nu någon tror att jag har lite att göra, så är det inte helt fel!

Ööh... vandra i våta kläder föresten... Är det bara så att vi har olika definitioner på njutning, eller har jag missat nått?

maskon; sa:
Ööh... vandra i våta kläder föresten... Är det bara så att vi har olika definitioner på njutning, eller har jag missat nått?

Nja.. men det är väl trevligare än att sitta still i våta kläder. Jag brukar ha två underställ med mig och försöka hålla det ena torrt så långt det är möjligt. Men jag håller med om att det kanske inte är så skoj att ta på sig de våta och kalla kläderna på morgonen, men det är i alla fall bättre än att alla kläder är våta och fuktiga. Vandrar man blir man i regel ändå varm och svettig efter ett tag. Det är ju desto skönare att ta på sig något torrt när man kommer fram för dagen.

/Dave

maskon; sa:

Som sagt var, om man vandrar och blir blöt (oftast på grund av att man svettas eller det blåser och regnar) så blir kläderna blöta. När man då stannar är det skönt att byta om till torrt. Men när man sen börjar vandra igen är det inte så smart att börja vandra i de torra kläderna eftersom då riskerar de OCKSÅ att bli blöta, och då har man ganska snart slut på torra kläder (och då får man både vandra och sitta still i blöta kläder, och DET är inte roligt).

Så länge man rör på sig så är oftast inte energiförlusten på grund av avdunstningen så farlig, eftersom man alstrar en massa värme ändå. Jag menar, är det nån som sett en maratonlöpare i regn och GoreTex-ställ?

Torra fötter

Hej på er,

Ett tips om skorna blir blöta kan vara att släpa med sig ett par våtsockar. Det finns mycket tunna ca 2 mm som man kan använda som strumpor och som är kanon. Har börjat ha den när jag springer eller cyklar nu. Det är klart att man blir blöt men de håller värmen även om man är dyngsur i skon.

Dock grammjägarna gillar kanske inte denna typ av konfort men det finns säkert de som gör det.

Våtsocka

Skrupmfot för man rätt snart men et är väl OK tycker jag om alternativet är att vara kall och dyngsur.

Jag har haft mina ca 14 timmar som längst och då kändes det för mig men min polare som också hade
ett par hade inga problem.

I höstas när jag var ute några veckor så fick vi ett riktigt skitväder mot slutet. Det regnade konstant i 4-5 dagar och temperaturen var bara nån enstaka grad över nollan. Precisi innan det dåliga vädret började så var jag dum nog att försöka tvätta lite kläder, jag fick sedan dras med dessa otrevliga plagg resten av turen eftersom det var lögn att få dem torra.

Det hjälpte inte att ha dem hängande i tältet, helt enkelt eftersom luftfuktigheten där inne var aldeles för hög, detta trots att jag tomkörde gasköket mycket för att försöka sänka den relativa luftfuktigheten genom att höja temperaturen.

Det finns dock ett sätt att torka kläder som fungerar bra, och det är att stoppa ner dem i sovsäcken över natten. Det var inget problem att få ett syntetunderställ eller ett par ytterstumpor torra på detta sätt. Nackdelen är att sovsäcken blir kallare så det är bra om man har en sovsäck som funkar lägre temperaturer än den som syns på termometern.

Mera vikt, visst... Men jag prioriterar lägerkomfort mer än att kunna gå så långt som möjligt. (Så fick jag in en känga på lättviktsnissarna också :) )

Att man kan torka kläder i sovsäcken är en sanning med modifikation. Det som händer är att fukten fördelas mllan kläderna som ska torkas och sovsäckens fyllning. Resultatet blir torrare kläder och en fuktigare sovsäck. Om detta är till det bättre eller ej beror väl på. Har man sovsäcken Allan som klarar en viss massa fukt utan att bli för kall så funkar det kanske. Men generellt anser jag att det inte är ett så bra sätt att torka kläder på.

Själv brukar jag stoppa det viktigaste (sockarna) innanför kallingarna när jag vandrar. Det är både mysigt ;) och effektivt. Resten av utrustningen har mindre betydelse om det är torrt. Försöker också hålla en omgång underkläder torra för lägermys.
/R

Min teori om vad som händer mär man torkar kläder i sovsäcken är att fukten värms upp, avdunstar i och från sovsäcken, och sedan kondenserar mot den kalla tältduken. Jag hade då inte nåt problem med min sovsäck och kan inte påminna mig att den ska ha blivit särskilt mycket tyngre av fukt efter några dagar. Men det gäller att komma ihåg att det inte direkt är samma kapacitet som en torktumlare... Något enstaka plagg åt gången bara, och bara sådant som är "lättorkat" syntet o liknande.
För övrigt så är väl kanske inte platsen innanför kallingarna den absolut torraste platsen heller när man är ute och anstränger sig :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg