Äpplen och päron (eller kanske tomater?)
Om man sitter i en tävlingskajak tror jag att vikten har STOR betydelse.
Sitter man i en ren långfärdskajak tror jag att vikten på själva kajaken är en fråga om hanterbarhet på land, nivå på stryktålighet och möjligen priset. Dvs vikten har mindre betydelse just när man paddlar. Man har ju ändå packning med sig. Kanske ingen 6 kilos sandsäck men ändå...
Kajaktyper däremellan har jag en tämligen dimmig uppfattning om, Det finns ju surfkajaker (och surfskis), grönlandskajaker, forskajaker och faltkajaker.
Sen undrar jag lite över vad en "havskajak" egentligen är för något. Dom kan ju se ut lite hur som helst. Finns det inget som kallas skärgårdskajak?
Säkert avgör både konstruktion, dimensioner och framför allt användning av kajaken om den vinner stort på att vara några kilo lättare.
Så det är många variabler och blir väl i slutändan ett synnerligen subjektivt personligt tyckande.
Vad gäller artikeln om "snömoset" så belyser författaren bara att det inte är "självklart" i "alla lägen" att det går fortare i en lättare kajak. Antingen har han rätt någonstans eller så har han fel på varenda punkt.
För segelbåtar gäller inte att lättare båt är en snabbare båt, UNDER ALLA OMSTÄNDIGHETER.