Jag har samlat på mig Svenska Turistföreningens (STF) nästan alla årsskrifter från 1886 och framåt. Där finns mycket intressant att läsa om utrustning. Vid en kanottur på Strömsholms kanal vägde tältet 14 kg (kommer inte ihåg vilket år det var).
I egenskap av långfärdsskridskoåkare har jag ”hittat” en intressant artikel i STF årsskrift från1914. Enköpimg - Örebro- Nyköping.
Nu är mina föräldrar döda ( födda 1914 resp. 1918) och när vi (jag och min syster) städat efter dom ”hittade” vi del av mammas och pappas prylar och foton från tiden långt innan vi var påtänkta.
Cykel utan växlar. Sovsäckar med vadd(?) i. Träskidor med hickorykanter. (stålkanter var inte uppfunna, än mindre utlösningsbindningen). Fotogenkök, kastruller och tallrikar från Skultuna aluminium .
Pappa hade tagit alla magistermärken i simning och simmade gjorde han i hamnen (havet). 7-toppsmärke från Riksgränsen hann han med. Det fanns nog i alla fall tåg till Riksgränsen
.
När mamma var i Åre fick hon gå från ”byn” till Åreskutans topp.
Nu sysslar jag inte med klättring, men jag har läst Tenzing Norgay memoarer översatt till svenska. Intressant läsning.
Jag är nu 60 år och bara under ”min” tid har det kommit en del prylar som gjort friluftslivet lättare och roligare. En snabb genomgång utan tidsordning och utan att tänka så mycket.
- Utlösningsbindbindnigar.
- Plastskidor. Men innan dess kom träskidor med plastbelag så man slapp grundvalla med tjära
- Cyklar med utanpåliggande växlar med fasta lägen.
- Kajaker och kanoter i kompositmaterial.
- Tält med inner och yttertält.
- Självstagade tält.
- Tält med bågar (tunneltält och kupoltält)
- Gasolkök och gasolbrännare
- GoreTex och andra material som ska vara vattentäta, till skillnad mot barndomens galonbyxor.
- Slalompjäxor med spännen, i stället för skosnören.
- Simhallar (när jag lärde mig simma var det 14 grader i vattnet).
- Stålthermos
- Långfärdsskridskor utan remmar.
- Dubbepik
- Självuppblåsande liggunderlag
- Skidstavar i aluminium eller kolfiber stället för bambustavar
Bland det som kom, sågs men försvann kan jag bara just nu komma Itera plastcykeln och vindsurfingsbrädan. Jag känner ingen som nu har en vindsurfingbräda nu men när jag köpte min fanns det bara i den stan där jag bor 9 st företag som sålde vindsurfingbrädor.
Edit infört punktlista
Per