Hur var friluftslivet förr

Jag kom på att den gamla filmen Rännstensungar väl till en viss delar visar hur vanligt förekommande friluftsliv _inte_ var på den tiden.

Jag tror även "lumpen" gjorde sitt till man hade helt enkelt större utevana förr.

Ja, och även att den var en vattendelare. Antingen blev det "fi fan, jag ska aldrig mera utsätta mig för nåt dylikt" eller också blev det "men det här var ju riktigt kul". Sen har vi dom som minns militärlivets campingar och som aldrig mera skulle sätta sin fot i ett tält som började undra "men var det så jävligt ändå", skaffar ett tält och en sovsäck och upptäcker att det ju var riktigt kul när inget befäl stod och gapade.

Det finns nog lika många individualister som det finns människor misstänker jag och det som den ena kasserar älskar den andra.

Jag är ju uppväxt delvis på landet och på våra fiskesemestrar till Norge kunde jag bestiga närmaste fjället "bara sådär" och helt ensam när jag var 8-9 år och inte hade något annat för mig, eller följa en bäck bara för att se varåt den gick. Vilken av dagens föräldrar törs släppa en 8-9 åring ensam på fjället?

Under WWII skulle ju folket komma i form. Riksmarschen, skidlöparemärket, cyklistmärket, friluftsfrämjandet. Det inte bara odlades i kolonier och parker, det motionerades i grupp.
STF är ju äldre men vände sig väl mest till en övre medelklass. Min far f 1920 drog med mig ut och satt mig i vargungarna och sedan scouterna. På 60-talet blommade scouterna och byggde nytt kårhus i kommunen.
Vi for till fjällen och alperna både vinter och sommartid. Grundade vanor gjorde att man fortsatte med egna familjen.
Vid tidigt 60-tal i Norge hade skidgästerna kjole og hvidt på påskens aftnar. Lunch gick inte att få i Norge på den tiden.

I början av 1900-talet så fanns inget friluftsliv i den bemärkelsen som vi känner det idag. Att vara utomhus och övernatta var snarare kopplat till ett arbete än en fritidssysselsättning. Exempelvis rallare, jägare och lantbrukare var tvungna att anpassa sig och leva i naturen.

Ja, när var förr!? Diskussionen spänner från Ötzi till Utsidingarnas barndomsminnen!

Jag frågade ut min far idag om hans friluftsliv i ungdomen, dvs på 30 och 40-talet. Som tonåring var han med i scouterna och ute rätt mycket, både på hajker över en helg och på veckolånga läger. Det var bomullstält, matlagning över öppen eld, enkla sovsäckar och mycket om knopar, hantering av flaggor, kniv och yxa + sång och lekar. Utrustningen kördes oftast ut med häst o vagn eller med cykelkärra.

Han cyklade också med sin far från Helsingborg till Finspång under kriget, oväxlade cyklar och övernattning på vandrarhem. Jag misstänker att det delvis var en ekonomisk fråga att de cyklade.

Just hans friluftsintresse blev sedan fågelskådning och långa promenader/vandringar, gärna på intressanta ställen men utan övernattningar. Han hade en tidig ramryggsäck från Fjällräven och ett spritkök i en grön plåtlåda. Ryggsäcken använde jag på min första vandring i Alperna, jag tror tyvärr den har försvunnit.

Min far f 1920 var med på Värmlandslägret 1932. På 50-talet när vi for Sverige och Alperna runt hade vi bommulstält som backup. Min far gillade bensinkök som emellanåt läckte och brann med stor låga. Päronryggsäck fram till på 60-talet.
Min farfar född 1886 hade en motorbåt med hemmagjord glödmotor, vid bär och svampskörd övernattade de under ett segel iland. Han gjorde rekryten 1907 på Axall, gick från Åmål det var inget märkligt då.
Linne ansågs som en exentrisk ung man.
Järnvägarna gjorde att de som hade råd kunde resa, givetvis skulle de även till bergen. Deras friluftsliv var dagsturer, med guide.

Till er i tråden som hänvisar till dagens ungdom som den curlade facebook-generationen eller menar att unga inte är ute på äventyr nuförtiden (för att ni inte ser dem på kungsleden) kan jag bara säga - ni har ingen aning.

Farfar gick ca fem mil ut i skogen för att arbeta(30tal), fiska och jaga gjorde de för att få mat. När farsan och hans bröder sparkade boll kunde han aldrig förstå varför de ödslade energi på forboll.
Farsan skidrade fyra mil för att åka skidtävling (60tal)åkte tävlingen (han vann inte) skidrade samma väg tillbaka.

Naturen uppfanns på 1800talet innan dess behövedes inget ord för den.

Camping.K%C3%A4rralund.jpg

Skön bild från en camping i Göteborgstrakten inga bilar bara cyklar.

Visst är det så att den curlade facebooks generationen rör sig mindre har sämre kondition och är fetare än föregående generationer. OBS OBS om jag har fel visa mig gärna information som motsäger detta jag har inte hittat något som inte tyder på att det skulle vara så.

En annan sak är om det är bra eller dåligt men det får framtiden utvisa

Min farfar var i abiskofjällen på 40-talet och vandrade "för nöjes skull", tältade osv. Jag antar att det är där nånstanns som den moderna fjällturismen börjar sprida sig bland hyfsat "vanliga" människor. Det är väl ungefär då STF började bygga ut systemet av stugor?

Det var väl nån sorts allmän "frisksportar"-kultur som fanns kring den tiden också 30-40-tal, typ det fanns såna där käcka naturisttidningar där nakna människor åkte längdskidor och grejer. Folk som gymnastiserade på fäbovallar och såg allmänt ariska ut osv..

Ang klass-aspekten: Det är klart att det inte var nåt för en hårt arbetande fattig person att genomföra en sån resa på 100 mil för skojs skull, men min farfar var ingen rik överklassperson - han jobbade som lärare på en folkskola, rent kulturellt kanske han var nån sorts lägre medelklass kanske.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
niklas_gripen Var köpa tarp på metervara? Allmänt om friluftsliv 7
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Kangarouge Var hämtar ni er inspiration? Allmänt om friluftsliv 13
museo12 Var prova Skike? Allmänt om friluftsliv 2
4623 Praktisk övning, var? Allmänt om friluftsliv 5
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
ebh Brassestol lättvikt? Var? Allmänt om friluftsliv 11
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg