Mångas berättelser låter så fint att jag nästan tycker att det är trist att jag inte var född förrän 1981.
Då var det lite samma sak, fick ganska mycket frihet från ungåldern och sova ute, cyklar på tur osv. Men skulle jag på stan på konsert eller så ack då fick jag vara hemma vid absolut senast kl 22
De berättelser jag har sett och hört förr har i princip varit liknande, tidigt 19XX har det funnits en del folk ute i natur men det var inte vem som helst. Det fanns ju även många "första gångerna" som t.ex någon historie jag läste där det skulle bestigas ett visst berg i södra Europa och de som faktiskt sedan klarade att vara först fick träffa Hitler vilket de tydligen inte ville så värst mycket egentligen...
De "Ariska" sporter och grejer man känner till från många länder vid krigstiden var nog mindre uteliv, om då boddes det nog mest i stugor och allt vad det innebär.
På sätt och vis borde man ju även räknar alla som reste och upptäckte förr i tiden - typ Amerika, Nordpolen osv osv... De levde ju "ute" väldigt lång tid så att säga även om det kanske var lite annorlunda. Men då var det ju rätt lite folk som hade råd för dessa äventyr.
Fundera hela tiden vad den där ca 100år gamla riktig fina filmen hette som jag såg för ett tag sedan. En stor grupp som skulle bestiga Everest, var väldigt många härliga vyer i den filmen, man såg en del av deras utrustning osv.