Hur var friluftslivet förr

E u har svenska folket aldrig varit i så god form som 45-47. De flesta cyklade och kristidsmaten hade ännu inte försvunnit från matsedeln.
På de pang där min far och jag utgick från under tidigt 60-tal var huvuddelen av gästerna just lärare, officerare och akademiker.
I Norge förekom även handlare och förmän inom industrin.
Friluftsliv då var inte för alla.

Som 12 åring fick jag inte åka ner på stan själv, dock så var det inget problem för päronen att släppa ut mig i skogen med filt, fotogenkök och päronrygga från typ 50-talet.
Visste precis inom området jag fick röra mig inom (ca 5*7 km, avgränsat av vägar) var det fanns bra granar eller annat att sova under.
Något år senare hade jag skaffat en presenning (typ tarp) att sova under.
Detta var slutet på 70-talet och början på 80-talet, har aldrig haft så många utenätter som då :)

Skogen var även för mig tillåten lekplats men inte stan. Ryggsäck, thermos och matpaket samt regnplagg var allt som behövdes för långa dagar i surskogen och granbackarna. Fick elementär utrustning från ca 7 års ålder, vi var alltid i kamratsällskap. Lupp och begagnade burkar brukades till insamlade blommor, frukter, nötter och grodyngel mm. Fiskekort var gott att ha när inspektören kom och lärde de andra hur de skulle göra. Ett förlåtande möte.

Mångas berättelser låter så fint att jag nästan tycker att det är trist att jag inte var född förrän 1981.
Då var det lite samma sak, fick ganska mycket frihet från ungåldern och sova ute, cyklar på tur osv. Men skulle jag på stan på konsert eller så ack då fick jag vara hemma vid absolut senast kl 22 :)

De berättelser jag har sett och hört förr har i princip varit liknande, tidigt 19XX har det funnits en del folk ute i natur men det var inte vem som helst. Det fanns ju även många "första gångerna" som t.ex någon historie jag läste där det skulle bestigas ett visst berg i södra Europa och de som faktiskt sedan klarade att vara först fick träffa Hitler vilket de tydligen inte ville så värst mycket egentligen...
De "Ariska" sporter och grejer man känner till från många länder vid krigstiden var nog mindre uteliv, om då boddes det nog mest i stugor och allt vad det innebär.

På sätt och vis borde man ju även räknar alla som reste och upptäckte förr i tiden - typ Amerika, Nordpolen osv osv... De levde ju "ute" väldigt lång tid så att säga även om det kanske var lite annorlunda. Men då var det ju rätt lite folk som hade råd för dessa äventyr.

Fundera hela tiden vad den där ca 100år gamla riktig fina filmen hette som jag såg för ett tag sedan. En stor grupp som skulle bestiga Everest, var väldigt många härliga vyer i den filmen, man såg en del av deras utrustning osv.

Om vi pratar om början av 1900-talet så var det väl inte så många som direkt ägnade sig åt friluftsliv i den bemärkelsen vi menar?

De som bodde "på landet" ägnade sig ju åt "friluftsliv" hela dagarna och de som bodde i städerna hade väldigt begränsade möjligheter att ta sig "ut i naturen". Det var väl bara "den övre medelklassen" som hade möjlighet att ta sig ut i naturen som "rekreation"?

Ja, detta var väl i stort sett så. Men inte för alla. I Turistföreningens årsbok 1892 kunde man läsa en artikel av en anonym författare som då såg tillbaka på en fjällvandring som han, som 15-åring, gjort 20 år tidigare. Han hade följt med ett sällskap samer från Aktse, genom det mesta av Sarek och till Njunjes vid Kvikkjokk. Uppenbarligen hade han blivit biten av något som vi idag skulle kalla friluftsliv. Han skrev:

Ofta i föreställningen skådar jag åter vid Ruonas med undran ut öfver fjällandskapets vidsträckta rymd. Tankarna irra oemotståndligt till Ruonas liksom också till Aktsekdalen, hvilka båda i vild storhet och underbar skönhet vida öfverträffa alla de vackra trakter af vårt härliga fosterland jag sedermera sett.

Samla, så, läsare, från våra fjäll och sjöar, skogar och dalar, under ungdom och mandom för ålderdoms afton och du har en minnenas guldskatt, som tid icke tär och roflystnad och maktspråk icke kunna beröfva dig. Sedd med dina ögon och belyst af din uppfattning, är den din, uteslutande din egendom, en helgedom, dit du när som helst kan smyga dig in från en tråkig om ej fiendtlig värld och dit ingen kan följa dig för att stjäla dina hemligaste tankar, en helgedom, som med sin mystik smyger sig på dig under arbete och hvila, midt i sällskapslifvets flärd och den brinnande kampen för tillvaron, ja en helgedom, hvars underbara skatter ofta nog bringa ro åt din ur jämvikt bragta själ.

Hans

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
niklas_gripen Var köpa tarp på metervara? Allmänt om friluftsliv 7
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Kangarouge Var hämtar ni er inspiration? Allmänt om friluftsliv 13
museo12 Var prova Skike? Allmänt om friluftsliv 2
4623 Praktisk övning, var? Allmänt om friluftsliv 5
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
ebh Brassestol lättvikt? Var? Allmänt om friluftsliv 11
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg