OK här kommer ett exempel till.
På min höstvandring hade jag följande "stora tre"; Exos 48, HB Enan, Marmot Plasma 15 (dunsovsäck på ca 900 gram), Thermarest Xtherm och ett tunt cellplastliggunderlag från Jysk. Just det, en kudde också
Tältet i sidficka utanför. Regnkläder i stora fickan utanför. Cellplastliggunderlaget utanför (under).
Köket var ett litet toppmonterat (firemaple) och en liten kastrul (msr titan kettle) som man precis från in en mellanstor gastub i. En liten vikbar kåsa och en 0,5 liter petflaska. En sked.
Tunn värmejacka. Underställ, strumpor och balaklava att sova i.
Mobil, nödsändare (PLB), karta, kompass, pannlampa, liten kamera, trasa, lina, klädnypor.
Hygien.
Mat för 8 dagar och en mellanstor gastub. Då har jag enkel köpemat som müssli, tortilla, ölkorv, nudlar, potatismos, choklad, nötter, kaffe och te. 8 dagar färdigmat som Real eller Blå Band skulle inte få plats om det inte först packades om i fryspåsar.
Har säkert missat något litet ovan men ungefär så och hade kunnat ta några dagars mat till om det hade behövts. Topplocket på Exos sväljer mycket och jag hade kunnat lämna det hemma.
Har missat något litet men budskapet är väl att om du inte tar med dig "onödiga" saker och köper det lättaste som finns i vanliga svenska friluftsbutiker klarar man sig med en Exos 48 en vecka i fjällen sommar/höst (barmark).