Har hört mig för lite. Citat: "Tidigare kunde både SGU och STF vara intreserade av dylika ting. SGU är numera bara byråkrater som är helt ointresserade av sådana här udda saker och STF verkar ju vara mera resebyrå når de tom lagt ned årsboken. Kanske Svenska Fjällklubben?
Du kan utgå från att det inte är studerat tidigare. Detta med 99% säkerhet. skriv gärna en liten Grottangrej om det men kalla det för klippblock (inte sten. en sten har definitionsmässigt en diameter understigande 30 cm. Det däröver är block)."
Min slutsats är därför att i ren artighet, sunt förnuft, i vetenskapens namn och av ren äventyrslust och nyfikenhet: Kolla med samerna om den finns omnämnd i deras kultur eller om den är viktig på något sätt. Ta kontakt med Sveriges Speleologförbund för att se om någon vill hänga på för att undersöka stenens håligheter (att det ska vara så svårt att skriva block). Att man gör en egen undersökning, tar mått, dokumenterar sprickor, tar bilder, gör ritningar och lägger ut på Wikipedia. Utför en inventering av eventuella naturvärden och känsliga arter. Sen om kusten är klar kan man göra leder och förare. Rätt häftigt att kunna klättra en replängd på ett block.
Jag är inte aktiv längre men ungefär så hade jag gjort.