Hur stor är Skämmabákte-stenen?

När det gäller första så är det ju häftigt, men redan när Linne började kartlägga Lappmarkerna hade där funnits samer i tusentals år.
Jag vet när jag flämtande som barn fick följa med min far och hans vän på bergsvandringar, var jag besviken på att samtliga toppar hade tecken på tidigare bestigningar kumlar, kors, triangelpunkter etc.
Min fars vän tröstade mig med att det var första gången för mig och det var väl så. Kloka ord.
go tur
 
Jag skulle rekommendera en geologisk studie för att bestämma blockets hemvist. Kommer det från berget ovan är det ett rasblock. Hör det till berggrunden under är det en nunatak. Hör det till en helt annan plats är det sannolikt ett av Sveriges större flyttblock, kanske det största. Hör med SGU kanske för att ta reda på om man gjort inventeringar och ifall stenen har ett namn. Hör även med Samerna ifall stenen har någon betydelse i deras kultur. Ifall ingen gjort anspråk på stenen kanske man kan ta sig friheten att själv namnge den. Hittar man en ny grotta blir man namngivare om man vill. Det samma gäller en ny del av grotta.

Okej!
Ska kontakta SGU och se om det har någon idé om detta! Vet du vilka samer man ska kontakta? Sitojaure-sameby kanske? Eller finns det någon samisk institution som har någon slags katalog på den här typen av grejer?
 
Om man tittar på Axel Hambergs karta från 1922 så borde stenen ligga nedanför Pakteketjtjåkko.

http://www.axelhamberg.se/HambergsBilder/HambergSarekKarta1922.jpg

Här finns ett par av Hambergs foton från den platsen:

http://app.ub.uu.se/epub/bildsok/bibrecord.cfm?bibid=15733
http://app.ub.uu.se/epub/bildsok/bibrecord.cfm?bibid=15740

Bildernas ursprung är daterade till ca 1896 - ca 1907. Det är lite svårt att se om klippblocket är med på någon av dem.

Oj! Vad intressant att fjället heter något helt annat där!
 
Oj! Vad intressant att fjället heter något helt annat där!

Jag letade upp calazokartan jag använde vid sarekvandringen 2011. Namnet Pakteketjtjåkko står inte med på den nutida kartan.

Dessutom finns det på Hambergs karta en liten sjö vid namn Suorkijaure mellan Sitojaure och Laitaure. Den sjön finns inte heller med på den nutida kartan. Kan det vara en glaciärsjö från en glaciär som försvunnit?
 
Jag skulle rekommendera en geologisk studie för att bestämma blockets hemvist. Kommer det från berget ovan är det ett rasblock. Hör det till berggrunden under är det en nunatak. Hör det till en helt annan plats är det sannolikt ett av Sveriges större flyttblock, kanske det största. Hör med SGU kanske för att ta reda på om man gjort inventeringar och ifall stenen har ett namn. Hör även med Samerna ifall stenen har någon betydelse i deras kultur. Ifall ingen gjort anspråk på stenen kanske man kan ta sig friheten att själv namnge den. Hittar man en ny grotta blir man namngivare om man vill. Det samma gäller en ny del av grotta.

Det är ett rasblock, garanterat. Klippan ovanför har ett rejält överhäng. Det finns även andra väldigt stora stenar i närheten, cirka 30-40 meter stora som ligger längre ned på sluttningen.

Lite kuriosa: stenen väger antagligen minst 300000 ton, vilket är mer än de flesta skyskrapor. Måste ha varit ett mäktigt ljud att höra en sådan stor massa kollidera med marken.
 
Ja, det ser ut att stämma. Alltså har Suorkijaure bytt namn till Ábbmojávrre sedan Hambergs tid. Man kan undra varför sjön och fjället fått byta namn. Både Hambergs och de nutida namnen är samiska.
Det beror kanske på vilken same som Hamberg respektive senare lantmätare har frågat? Inte ovanligt att samma plats/naturföretelse har olika namn (samiska eller ej) på kartor av olika åldrar. Har exempelvis sett samma fenomen i mina hemtrakter...
 

Liknande trådar