Hur startade erat intresse för friluftsliv?

Att komma i gång

Jag är född vid skog, älv, och skärgård, så friluftsliv är det helt naturlig med. Men att börja fjällvandra, det tog tid. För 35 år sedan hade hustrun en bekant som varit på Kungleden, och hon tyckte att det kanske kunde vara trevligt. Fuderade en stund och förra sommaren satt vi i gång.
Svårare än så var det inte.

först prylarna, sedan användandet

växte inte upp i ngn frilufts intresserad familj. blev istället besatt av ryggsäckar och sedan mer och mer friluftsprylar. har sedan faktiskt försökt använda dom också med en viss framgång. klättrade några år, ännu mer prylar. dock, gillar berg framför skog vilket gör att jag måste åka en bit för att uppleva dom. Tror dock att det finns ngt för alla i naturen, gäller bara att hitta det man föredrar, berg, skog hav, osv.

Mitt "Friluftsintresse" har precis startat!! Vid 43 års ålder ;D hehe

Jag misstänker att jag sedan jag flyttade från Norge för 15 år sedan - har saknat att komma mer ut i naturen - som jag gjorde då. Det var inget (tältande eller) vandring ur vanlig bemärkelse men vi cyklade och gick mkt i skogen, många hytteturer vinterhalvåret. Bara en gång på hösten med pytteliten vandring - åhhh va vackert högfjället är då!!

(hm.. Undrar om tvånget från mamma att plocka bär i skogen avskräckte eller...)

Så nu jäklar ska här vandras! Tar med barnen på vandring i höst, bara vi tre : ) Självklart till Norge. (högfjället Sverige för långt bort) Vi kommer dock inte tälta, jag har blivit färdig med den biten. Annars kan jag bo hur spartanskt som helst! ; )

/Marie

hur det startade.....

En förmiddag på Universitetet:

Student: Man kanske skulle ta en sväng på Kungsleden någon gång, och bestiga Keb också.

Jag: Jo....så gör vi.

Så var intresset igång. xD
.....och precis som föregående talare.....blev pryltokig direkt och har köpt allt som tänkas kan i förväg

90-talist som jag är så är jag givetvis uppvuxen med dator och tv-spel. När det väl var dags att välja gymnasium så blev det givetvis IT/Data-inriktning. Runt andra året på gymnasiet var intresset för datorer som bortblåst.

Började intressera mig för "survival" a la Bear Grylls. Började skaffa utrustning och genomförde kortare turer själv, oftast dagsturer själv och övade på att göra eld etc.

Sommaren i tvåan på gymnasiet, stack jag spontant till fjällen helt själv. Närmare bestämt Abisko-Nikkalouokta.

Sen dess har det genomförts sommarfjällturer varje år.

Sen blev det dags för lumpen och efter det en friluftsutbildning.

På den vägen är det... o nu vankas det nog en flytt uppåt i landet :)

Gick med i scouterna när jag var väldigt ung och gjorde några turer med min pappa. När jag var ca 12 år så fick jag andra intressen och hade inte längre tid till scouterna så gled ifrån Skogslivet. Vintern 09/10 när jag var 16 år kände jag att jag behövde börja träna, så jag började åka skidor igen. Sen har det utvecklats därifrån.

Var fet datornörd rätt länge, och mitt under en självbekostad kurs i programering så tröttnade jag hårt på datorer, kontorstolar och människan's tekniska framsteg och ville göra något helt annat... Så jag anmälde mig till en friluftsledarutbildning! Jag blev antagen och sa upp mig från jobbet, men innan jag hann sluta blev jag skickad till Mongoliet på tjänsteresa och passade på att plocka ut semester när jag ändå var där. Det var bara att köpa tält, sovsäck, kök o lite annat, köpa karta på plats och ge sig på ensam tre dagars vandring i bergen söder om Ulaanbaatar, helt utan erfarenhet... Jag lärde mig mycket den turen och det var underbart! Sen hann jag med en till tre dagars tur i Terelj öster om Ulaanbaatar innan hemfärden. Sen gick jag utbildningen, återgick till mitt gamla jobb igen men har inte haft något annat än klättring och friluftsliv som fritidsintresse sedan dess :)

Alltid gillat att beskåda och uppleva natur. Dagsturer började i 9-10 års ålder, enstaka övernattningar i 50-tals tält avskräckte inte :). Fältbiolog under högstadiet, tält varje helg och lov, första sarekturen som 15-åring. På den vägen är det :).

//J

Har alltid vart en stads unge, men på somrarna åkte jag alltid på kollo i dalarna och där gjordes det ju mycket akviteter i naturen och det var grymt skönt.

Men som stadsunge med föräldrar som inte uppmanade en att göra nåt eget så har naturen mer eller mindre hamnat i dvala och olika livsval därefter har inte heller fört mig närmare naturen.

Har alltid gillat naturen dock och tagit varje tillfälle i akt att bara njuta :)

Men nu så stötte jag på en tjej, vi hade en dejt och en intensiv vecka ihop och hon är en naturnissa ;)
Hennes berättelser och liv har helt klart fått mig att inse vad jag har missat och vad jag vill göra resten av mitt liv.

Så denna vår har jag tagit en del kajak kurser, ska vandra och paddla lite i Finska fjällen och sen blir det en liten tur med FriluftsFrämjandet i Bruksvallarna i höst.

Singel som jag är hoppas jag hitta en tjej som vill hänga med på frilufts äventyr eller som redan gör det.
Söker också paddelkompis i sthlm och så småningom nån att vandra med :)

Johan

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg