Hur slipper man sot?

tenol ersatte T-bränsle....

Använde också T-bränsle tills dess att kemetyl ersatte detta med Tenol som jag tycker funkar minst lika bra.

Så vitt jag vet finns alltså inte T-bränsle att få tag i sedan ganska många år...

/Andreas

Metanol fräter!

:( En synpunkt på metanol som inte framkommit i denna debatt är att ren metanol är aggresiv mot aluminium! Din dyra bränsle flaska riskerar at börja läcka! Kanske inte efter första vandringen men så småningom blir det hål i den (egen erfarenhet).

:) Nej använd T-bränsle eller Tenol eller liknande produkter, du blir inte missnöjd. Visserligen blir det en liten missfärgning under kastrullen men inte värre än den du får av ett fotogenkök, kladdar inte.

Om du ändå framhärdar så finns metanol i välsorterade sportaffärer, bensinmackar och färgaffärer.

///Claes

Svar på VARFÖR det sotar

Hej, anledningen till att etanol sotar mer än metanol är att etanolen innehåller två kolatomer och metanolen bara en. Den förbränning som sker i brännnaren är inte tillräckligt effektiv när det är fler kolatomer och därför blir det mer sot, jämför med propanol och butanol. MEN ju fler kolatomer desto större energi innehåll, så det hela är en kompromiss!

Själv använder jag Tenol som finns på OK och Statoil.

Delvis rätt

Sot är, precis som Helen säger, lite förenklat icke förbrända kolpartiklar. Att dessa finns i en förbränning är själklart och kan ses genom att lågan är gulaktig. Det är nämligen glödande sotpartiklar som avger strålning. En sotande gulaktig låga innebär alltså också större värmeförluster, i form av värmestrålning, än en inte sotande låga.

Att kolbaserade bränslen generellt sett skulle ha högre förbränningsvärme med ökande antal kolatomer är inte helt sant. Det stämmer förvisso för de lägre alkoholerna och alkanerna, men är inte en generell regel för andra bränslen. Men du har rätt i förhållandet mellan metananol och etanol, då är förbränningsvärmet för etanol nästan dubbelt så mycket som för metanol. Detta kompenseras till viss del av att den sotande lågan från etanolen förlorar värme genom strålning i högre utsträckning än vad metanolen gör. Den förlusten kanske kan kanske uppgå till max 35% av förbränningsvärmet vilket gör att etanolen ändå levererar mer energi än metanolen.

Till sist skiljer sig inte flampunkten åt mellan metanol och etanol (12-13 grader C). Flampunkten är den temperatur vid vilken vätskan avger ångor som strax ovan vätskeytan faller inom brännbarhetsområdet, dvs vätskan går att tända utan att lokalt värma upp den först.

Så, då är det bara att välja bränsle utifrån detta. Själv använde jag blandningar (antingen färdigköpta eller hemmablandade) på den tid jag fortfarande använde mig av spritkök. Best of both worlds!

Rätt pris på gastillsats

Jag såg att jag noterat fel prisbild i mitt inlägg angående gastillsats till Trianga:

De priser jag sett har legat melln 300 och 350 kr.

Dock värt varenda öre då hanteringen av köket blir så mycket lättare (rena kärl utan sot samt lätt att starta, reglera och stoppa)

/SJ

Färg och bittermedel orsakar sotet

Det är färgen och bittermedelet som gör att T-röd sotar. Ren alkohol vare sig det är metanol, etanol, propanol eller någon annan av metanseriens alkoholer brinner med ren blåaktig nästan osynlig låga utan att sota, bara det finns tillräckligt med luft/syre.

Per

Metanol vs etanol

Förbränningsvärmet räknat per viktsenhet är i stort sett samma för metanol, etanol, propanol och butanol - runt 46 kJ/g. Frågan är ju då vad veken i brännaren tycker om de olika substanserna; om sughastigheten (gram/sekund) varierar mycket får man ju olika effekt ur brännaren. Det där får man nog mäta.

Själv har jag inte märkt någon skillnad på metanol, T-röd, Tenol eller T-bränsle. Det går alltid långsamt.. men man går ju inte i fjällen för att ha bråttom..

*Ren* etanol vore nog bäst, eftersom man kan ha den till desinfektion också.

Det där att metanol skulle reagera med aluminium var nytt för mig, men jo, så är det ju. Men jag brukar använda plastflaskorna direkt.

Ren etanol

Ren etanol ( 96 %) är bra till flera saker, problemet är att få tag i etanolen, och att göra etanol själv är straffbart. Jag har en lärobok i kemi, visserligen från 1924, som min farbror hade när han läste kemi på KTH och där står hur man gör.

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
VaratOchStigen Hur använder man tändstålet? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
d-b Kan man tända en grill med tändstål? Kök och brännare 18
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
andreas_sel Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare? Kök och brännare 14
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Mezzner Var köper man konservöppnare? Kök och brännare 21
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
Collin Kan man lita på specarna??? Kök och brännare 22
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
dajo Vad ska man ha för termomugg? Kök och brännare 29
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
bogart Optimus 80, hur gör man? Kök och brännare 9
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
Easy Klibbigt sot på kaffepanna över brasa Kök och brännare 46
Mikael Heed Sot - Varför bry sig? Kök och brännare 5
herioglyf Ta bort sot på smart sätt Kök och brännare 32
TheBiker Förvärmning utan sot Kök och brännare 4
serenade Sot Kök och brännare 32

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg