Inga genvägar finns
Ang. visum
Det finns inga genvägar till visum. Det kostar tid, mycket tid, att läsa in sig på bestämmelser och att skaffa visum, samt i en del fall även ett par tusen kronor.
ALLA varianter finns, vissa visum går att skaffa utan inbjudan, andra endast med. En del visum går att skaffa i grannlandet, andra inte. En del länder kräver utresebiljett och att man har visum till nästa land, andra inte. En del kräver att inresedagar specificeras andra inte. Till en del länder måste man i förväg ange inreseort och platser man måste besöka, andra inte. Vissa har kort bäst-före-datum, andra lång … En del länder kräver hotellreservAationer, andra att man redan har guide och bil … Olika ambassader har olika bestämmelser för samma land. Man får förhöra sig på de olika ambassaderna vilka regler de har för inresa och förskaffning av visum. Dessutom skiftar reglerna, för att ytterligare komplicera det så menar ambassaden att en del regler gäller som inte alls gäller när man väl kommer till gränsen/landet … DET FINNS INGA GENVÄGAR.
Jag har varit med om de flesta varianterna ovan. Om allt skall fixas och vara garanterat i förväg kommer man ALDRIG iväg. Som regel har jag haft att om det varit turister i landet tidigare så har jag behållt det landet på rutten.
Visumexempel från en resa 2004:
Tadzjikistan – frågade om jag kunde bjuda in mig själv, det gick bra.
Kirgisistan – frågade och fick ett intyg av kirgisiske konsuln i Zurich om att jag kunde få köpa ett visum på plats (vilket visade sig bli 04:00 på morgonen i Bishkek – det gick bra, mer svårt var det att övertyga flygplatspersonalen i Köpenhamn om att det gick bra – jag bluffade mig igenom med att visa mitt redan införskaffade visum till Tadzjikistan).
Uzbekistan – köpte en inbjudan av en tysk boende i Kazakstan som han skickade till Kirgisistan där jag hämtade mitt uzbekiska visum.
Kazakstan – läste att man i Bishkek kunde få transitvisum utan inbjudan, och det fick man.
Afghanistan – inga problem.
Iran – gick att skaffa i (och från) Sverige, Stockholm.
…
Andra liknande/sovjetiska exempel:
Vitryssland – ordnade visum på ambassaden i Warszawa dagen innan, mycket dyrt
Moldavien – chansade och betalade dyrt vid gränsen
Ukraina – transitvisum gick att ordna i Sverige (det är nu visumfritt här)
Som tröst är Centralasien kanske den svåraste regionen att skaffa visum till förutom enstaka länder lite varstans samt Väst- och Centralafrika. En del resebyråer kan skaffa visum, men det är väldigt dyrt.
Långt svar. Sätt igång med visumen bara, trots alla regler så fungerar det till slut.
MVH/Stefan
Svar på tidigare frågor:
Skall man fixa dem alla i förväg
Om det går, och det gör det alltid.
besöka ambassaderna i grannländerna?
Går också alltid … om än i undantags fall med mycket pengar eller mycket tid.
Lite svårt att ange inresedatum när man cyklar också.
Mycket, en del visum är giltiga en viss tid och under denna tid kan man resa in i landet och stanna där under en viss tid. Andra visum specificerar en viss datum som man skall både ut och in, annars blir det problem (läs böter).
Hur har ni gjort, ni som har genomfört liknande resor?
Förbereda, förbereda, förbereda
båt till Georgien från Ryssland
Finns.