Hur ska vi göra för att bevara varg!

Trodde i min enfald att det låg i de vargnegativa jägarnas intresse att både gemene man och myndigheter skulle få veta hur otroligt mycket varg det finns, för att på det sättet öka chanserna att få skjuta bort ett antal vargar. Just nu är det ju bara jägarna som verkligen VET. Förstår inte riktigt logiken... förklara för mig!

Jajisses...

Jag förstår inte riktigt vad du gör på det här forumet?
Skulle du inte göra större egennytta om du istället la ner all energi på nått jägarforum och försökte övertyga dina jaktkompisar att sluta stå med händerna i byxfickorna, sparka i gruset och muttra att de inte har lust att rapportera varg för alla andra är så dumma och förstår ingenting ändå?

Bara en tanke i all välmening.

Få se om jag fattat det rätt.
Jägarna (en minoritet/en del/de flesta/alla) tycker det finns för mycket varg.
De vill ha bort merparten.
De VET att det finns fler vargar är gemene man tror, men rapporterar det inte - för man har inte lust?
Är det rätt uppfattat?

Visst blir det lustigt när någon gör självmål och inte ens fattar att det var det egna målet man satte bollen i? :)

Trodde i min enfald att det låg i de vargnegativa jägarnas intresse att både gemene man och myndigheter skulle få veta hur otroligt mycket varg det finns, för att på det sättet öka chanserna att få skjuta bort ett antal vargar. Just nu är det ju bara jägarna som verkligen VET. Förstår inte riktigt logiken... förklara för mig!

Det enda giltliga skälet för vargjakt idag är tamboskapsskötsel och en ev fara för människor.
Förlust av vanlig jakt räknas inte, men jägarna skulle kunna skaka fram statistiken.

Som det politiska läget är idag så är det omöjligt att göra en rovinventring i LSTs regi...

Men om man till äventyrs tänker sig att vi skulle ha ett maxtak på kanske 210 varg, och om det
gick att lita myndigheterna så kommer vi i ett annat läge.

Då kan det tänkas att det går ut 10-50 000 pers en och samma dag och inventerar.
Då kan vi få det exakta antalet rovdjur av alla sorter. (minus björn)

Då ska vi se....
Man kan inte lita på myndigheterna, man kan inte lita på politikerna, man kan inte lita på forskarna. Men jägarna!! De kan man lita på!! Är det korrekt uppfattat?

Nej..tycker du att jag har skrivit så.

Det fattas en trovärdig och realistisk plan. Och kommer det ingen sån snart så kan man
åtminståne lita på att man inte kan lita nån alls.

Jag har uppfattat dig så, men det kanske är en missuppfattning.

Vilka av de jag räknade upp tycker du man kan lita på då?

Myndigheterna?

Politikerna?

Forskarna?

litar du själv blint på dessa.. du tror inte att någon av dessa drivs av olika intressen i olika frågor.. kolla muthärvorna i göteborg, fifflel med forskningsresultat osv. osv.. är det inte naivt att blint lita på dessa utan en kritisk tanke?

litar du själv blint på dessa.. du tror inte att någon av dessa drivs av olika intressen i olika frågor.. kolla muthärvorna i göteborg, fifflel med forskningsresultat osv. osv.. är det inte naivt att blint lita på dessa utan en kritisk tanke?

Om vi begränsar oss till just vargfrågan har jag oerhört stor tillit till forskarna i alla fall.

Om vi begränsar oss till just vargfrågan har jag oerhört stor tillit till forskarna i alla fall.

just det, den enda frågan där det inte finns agendor, lobbyism och oegentligheter.. jag lägger själv inget värde i just detta men man väljer att lita på politiker, forskare och myndigheter ju närmre deras sanning ligger ens egen.. därför litar du på dom och inte jägarna.. vem av er som har rätt vet jag inte men jag vet att dom flesta har anledning att fuska och ljuga..

just det, den enda frågan där det inte finns agendor, lobbyism och oegentligheter

Det har jag väl inte påstått? Begränsningen var för att hålla oss till trådens ämne.

därför litar du på dom och inte jägarna..

Snarare därför att jag på ett handfast och nära sätt följt vargfrågan i 10 år, är relativt väl insatt i det arbete de bedriver och deras metoder, har läst mycket av det de producerat, lyssnat mycket på dem live, personligen diskuterat med en del av dem och, i oerhört blygsam omfattning, även samarbetat med en del av dem.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg