Hur ska vi göra för att bevara varg!

Estland är verkligen ett intressant exempel, de har uppenbarligen hittat stöd bland befolkningen för att ha 4 gånger högre vargtäthet än i Sverige.

Hur trovärdigt är det att dom har stöd av befolkningen?
Är inte även dom med i EU? Det fungerar väl som hos oss, dom kan inte driva en politik
som har stöd av befolkningen....

Dom är ju relativt fattigare än oss...deras jordbruk är viktigare för dom än för oss. Vi kan ju importera till överkomligt pris.
Kan inte tänka mig att vargen är populär hos landsortsbefolkningen.

Är inte även dom med i EU? Det fungerar väl som hos oss, dom kan inte driva en politik

Dom är ju relativt fattigare än oss...deras jordbruk är viktigare för dom än för oss. Vi kan ju importera till överkomligt pris.
Jösses ,bara spekulationer

Alltså, österut så vill man halvera vargstammarna - det är inte spekulationer att då påstå att folk inte vill ha varg.

I ett nyhetsbrev till det Svenska konsultatet i St Petersburg meddelar nu ledningen för den Karelska republiken att man kommer att ta itu med vargproblemet, som både innefattar rovdjurets tryck på naturen och tamdjursbestånden i området. Karelens ca 500 vargar ska istället bli 100-150 stycken vilket motsvarar en minskning med 80%.
För att säkra jägarnas intresse har man infört en skottpeng motsvarande ungefär 1000 kronor för vuxna djur och 500 kronor för valpar.

Det här är inte så konstigt som den oinformerade kan tycka. I själva verket är Karelen den tredje delstaten eller nationen i Nordeuropa som kommit fram till att jakt måste användas för att reglera vargstammen.
Först ut var Norge som år 2004 bestämde att vargstammen endast skall tillåtas etablera sig i ett särskilt förvaltningsområde. Utanför detta område skall vargpopulationen begränsas genom licensjakt. Det har vi berättat om i en tidigare artikel.
För en tid sedan gick Estland ut med nyheten att de ska reducera sin vargstam till hälften efter allt mer omfattande angrepp.
Finland har inte riktigt haft myndigheterna med sig men har ändå på något sätt minskat vargstammen till en tredjedel sedan 2007.
Just Finland kommer sannolikt att påverkas av Karelens nya rovdjurspolitik med minskande varginvandring som följd.

Estland specifikt, igen:

Estland har startat sin jakt på varg och målet är att halvera stammen, att skjuta 50%. Enligt den Finska tidningen Maaaseudun Tulevaisuus omfattar den Estniska vargjakten 110 djur. Att halvera vargstammen kommer som ett resultat av att lantbrukare lidit stora skador varför myndigheterna nu givit detta tillstånd. Bara under 2011 har 659 får dödats och förra året dödades 536 får men också 29 nötdjur.

Jösses ,bara spekulationer

Precis det är bara spekulationer och grundlösa påståenden.

När aktiv-jägare tog upp Estland ville han att Sverige skulle kopiera deras vargpolitik, den var så bra och vi skulle åka dit och studera. Men när kontentan av Estlands vargpolitik visar sig vara att ha en 4 gånger större vargtäthet än den i Sverige så är det plötsligt fel på allt och EU visar sig vara boven.

Den argumentationen saknar all rim och reson och går bara ut på att hetsa mot varg, inget annat.

Precis det är bara spekulationer och grundlösa påståenden.

När aktiv-jägare tog upp Estland ville han att Sverige skulle kopiera deras vargpolitik, den var så bra och vi skulle åka dit och studera. Men när kontentan av Estlands vargpolitik visar sig vara att ha en 4 gånger större vargtäthet än den i Sverige så är det plötsligt fel på allt och EU visar sig vara boven.

Den argumentationen saknar all rim och reson och går bara ut på att hetsa mot varg, inget annat.
Har märkt det att hans syfte är ju bara hets.
Om en överbevisar hans påstående så går han till någon annan inlägg tidigare som också är
helt fel och alla argument han kommer med går bara i en samma cirkel som aldrig tar slut.
Bara ett mönster av argument som återkommer hela tiden

Hur kan ni ens fortsätta? Vargpolitiken i Estland fungerar uppenbarligen inte särskilt väl om man vill halvera stammen.

Det är fakta.

Fakta är att den nya nivån på vargtäthet som Estland har kommit fram till är en lämplig nivå är en vargtäthet som är 4 gånger större (5 om man räknar med dina siffror) än den vargtäthet vi har i Sverige, detta trots att Estland har både högre befolkningstäthet och mer utbrett jordbruk och djurhållning.

Allt detta vet du redan eftersom vi förklarat det flera gånger i de senaste 10-20 inläggen, att du sedan envist förnekar dessa fakta får stå för dig.

Det var ungefär vad jag läst mig till men ändå lite oväntat koncentrerat. Det är ju inte så spritt som många tycks tro. Inte samma karta som i länken men ser ut ungefär såhär.

karta%20vargflockar-besk%C3%A4rd.png

En titt på kartan i den här rapporten om varg 2010-2011 ger vid handen att aktiv-jägares uppskattning om att sveriges vargar befinner sig på ca 25% av Sveriges yta inte är helt vansinnig.

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/varg_i_sverige_vintern_2010_2011.pdf

Men vad är motsvarande siffra för Estland? Ska man göra matematiska jämförelser så bör man ju ha rätt siffror för båda länderna.

Jag har ingen aning, jag läste bara tråden och visste att jag sett info som var relevant för delar av frågan iaf. Torde inte vara *så* svårt att hitta resten, men just nu verkar folk långt mycket mer intresserade av att kasta skit på varann...

@supergeten
Var hittade du din inklistarade kursiva info? Jag läser den ju som att 110 vargar är dagens siffra i Estland, och antalet de siktar på är 55, men det verkar vara många som anser att 110 är vad de vill landa på?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg