Jodå. Eftersom han rörde sig i normal takt kunde han nog mycket enkelt förstå att han skulle kunnat ta sig tillbaka till parkeringen, som var i utkanten av byn, mycket snabbare än ett par klättrare någon 100 meter upp på en isvägg vars insteg var ytterligare ca 15 minuter bort.
Inget vi skulle kunnat haft nytta av.
Ja, men sen kommer det här med sund förnuft in i bilden. Vad är mest troligt?:
1) Han är nere på ett skidspår, rör sig i normal takt, och behöver hjälp från klättrare flera timmar bort istället för att ta sig till parkeringen och byn max 30 min bort (ja, jag kunde se honom förflytta sig medans han ropade, det var ingen som låg med ett brutet ben).
2) Han sett något tidigare på dagen som han mitt i natten kände ett behov av att varna oss för.
3) Han var själv på väg tillbaka efter en tur, såg några som var ovanligt sena med att ta sig ned och undrade om de kunde råkat illa ut och behövde hjälp.
Dina alternativ är ju inte omöliga, men du kan inte påstå att de är troliga med tanke på situationen.
Exakt. Åter igen påpekar jag att mannen var högst mobil. Ville han ha hjälp av just oss istället för någon i byn kunde han i alla fal tagit sig upp till insteget för att kunna kommunisera bättre. Samma sak om han verkligen ville varna.