Hur nära bostaden får man tälta?

Nu börjar väl tråden så sakteliga ebba ut. Synd, för jag tror att inte ett enda inlägg har svarat på den fråga som TS faktiskt ställde:

"Nu undrar jag så här, det finns ju en lag om att man inte får tälta för nära bostadshus och störa boende.
Och att nära räknas som 20-30 meter från bostad så kallad hemfridszon.
Borde det inte finnas en motsvarande regel att man inte får störa dom som tältar.
Kvinnan med sina löst springande hundar dök upp bakom mig när jag höll på att koka potatismos på spisen.
Man blir behandlad som skräp när man tältar var min uppfattning, och måste buga, be och ställa sig på knä och tigga.
Har man inga rättigheter alls?"

Lite intressant frågeställning faktiskt. Om någon på ett eller annat sätt ger sig på tältet så finns det lagparagrafer som kan åberopas, men om någon slår sig ner några meter från tältet - bara för stunden eller med ett eget tält - vad kan då åberopas för skrivna eller oskrivna regler?
Jag misstänker att en sådan diskussion kan bli livlig men egentligen knappast bära någon frukt - men kanske om jag omformulerar frågan: Känner du till något fall där tältare (t.ex. du själv) blivit rejält och "otillbörligt" störda av påträngande personer? Känner du till något rättsfall och/eller ett lagrum som skulle kunna tillämpas?

Edit. TS skrev även "Nån form av hemfridszon måste väl även gälla för den som tältar."

Var hittade 20-30 meter som hemfridszon?
Jag läser 60-70 m från villa på sidan 18 i tidigare länkad skrift. Kortare om det finns en bergknalle emellan.
Hemfrid gäller som jag läser det i första hand passage, inte vid övernattning. Avståndet borde vara längre vid övernattning då den består längre än en passage.
Tältar man på annans mark så tycker jag hemfriden är tämligen begränsad - då är man tillfällig gäst på annans mark och får nog finna sig i att markägaren och andra tillfälliga gäster också är på ägarens marker.
Särskilt vackra platser är troligen välbesökta och borde kunna delas hänsynsfullt.

/Patrik
 
Hemfridzonen lär kunna variera i storlek från bebodd bebyggelse och omfattar ofta tomtmark plus ett visst respektavstånd.
Sätter nån gärdsgård runt hela fastighetsgränsen lär det ändå inte räknas som tomtmark.
De exakta detaljerna i det här fallet är oklara men utifrån det som beskrivits och det som syns på minkarta.se i form av gränser och bilder tycker jag att tältplats kan försvaras som acceptabel.
Närmaste bebyggelse ligger inte på egen fastighet utan på den större (jordbruks?)fastigheten.
Tolkar jag det rätt var sannolikt hon med hunden inte fastighetsägaren utan möjligen ägare till huset på NV sidan udden och lär inte utifrån markägarperspektivet kunna ta sig rätt att "ge sig på" tältaren.
Det tältaren skulle kunna ha varit utsatt för är ett ofredande från den som ansåg ha fått sin hemfridzonen störd.
 
Var hittade 20-30 meter som hemfridszon?
Jag läser 60-70 m från villa på sidan 18 i tidigare länkad skrift. Kortare om det finns en bergknalle emellan.
Hemfrid gäller som jag läser det i första hand passage, inte vid övernattning. Avståndet borde vara längre vid övernattning då den består längre än en passage.
Tältar man på annans mark så tycker jag hemfriden är tämligen begränsad - då är man tillfällig gäst på annans mark och får nog finna sig i att markägaren och andra tillfälliga gäster också är på ägarens marker.
Särskilt vackra platser är troligen välbesökta och borde kunna delas hänsynsfullt.


/Patrik

Jag tror jag får förtydliga andra stycket:
Tältar man på annans mark så tycker jag tältarens hemfrid är tämligen begränsad - då är man tillfällig gäst på annans mark och får nog finna sig i att markägaren och andra tillfälliga gäster också är på ägarens marker.
Särskilt vackra platser är troligen välbesökta och borde kunna delas hänsynsfullt.
 
Men som sagt, vem som helst kan ha åsikter om tältare, precis som med husbilar som fricampar eller nåt annat. Det måste inte va en markägaren. Blir någon störd så kan man gnälla. det är ens rättighet! Men det måste ju inte betyda att de har rätt eller att man måste bry sig. Man får hantera situationen rätt bara.

Jag har själv åsikter om husbilar som står överallt, mest för att jag tycker de är fula och upptar plats avsedd för annat än camping. Skulle nog kunna irritera mig på ett tält också om det står i vägen och för länge på samma plats.
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Gott uppgörande är inte som snöret och för att åtnjuta något bör man nog börja bättre än vad TS gjorde,
d v s skärpning på egna uppträdandet.
 
Det är som att köra bil.
Jag vill kunna uppföra mig illa samtidigt som jag kör lagligt.
Hoppas ni förstår vad det är jag vill ha sagt med det.
Som exempel har jag varit med om ett nöt som släppte förbi trafik från höger trots att han hade grönt ljus, för han ville vara hjälpsam, och tyckte dom från höger måste ju också få åka.
Nej, jag vill inte tvingas att vara trevlig mot markägaren för att få tälta på dennes mark.
Har nämligen extrema svårigheter med att spela trevlig.
Vissa andra kanske har väldigt lätt för det och för dom är det lika naturligt som för hundar i flock.
Men inte för mig.
Jag tar mig rätten att tälta på någons mark, för att jag kan göra det utan att vara kriminell.
Punkt slut.
 
Senast ändrad:
Det är som att köra bil.
Jag vill kunna uppföra mig illa samtidigt som jag kör lagligt.
Hoppas ni förstår vad det är jag vill ha sagt med det.
Som exempel har jag varit med om ett nöt som släppte förbi trafik från höger trots att han hade grönt ljus, för han ville vara hjälpsam, och tyckte dom från höger måste ju också få åka.
Nej, jag vill inte tvingas att vara trevlig mot markägaren för att få tälta på dennes mark.
Har nämligen extrema svårigheter med att spela trevlig.
Vissa andra kanske har väldigt lätt för det och för dom är det lika naturligt som för hundar i flock.
Men inte för mig.
Jag tar mig rätten att tälta på någons mark, för att jag kan göra det utan att vara kriminell.
Punkt slut.
Var då inte förvånad av att mötas av ogillande från andra parten.
 
HeHe, det är ju bra med självkännedom. I detta fallet så är det nog oxå bra att hålla ett ordentligt avstånd, det är ju korkat att söka bråk med flit.
 
Det är som att köra bil.
Jag vill kunna uppföra mig illa samtidigt som jag kör lagligt.
Hoppas ni förstår vad det är jag vill ha sagt med det.
Som exempel har jag varit med om ett nöt som släppte förbi trafik från höger trots att han hade grönt ljus, för han ville vara hjälpsam, och tyckte dom från höger måste ju också få åka.
Nej, jag vill inte tvingas att vara trevlig mot markägaren för att få tälta på dennes mark.
Har nämligen extrema svårigheter med att spela trevlig.
Vissa andra kanske har väldigt lätt för det och för dom är det lika naturligt som för hundar i flock.
Men inte för mig.
Jag tar mig rätten att tälta på någons mark, för att jag kan göra det utan att vara kriminell.
Punkt slut.

Jag tycker det låter som att du inte vill träffa andra (och spela trevlig) då du tältar, då är det väl lämpligt att själv välja en tältplats långt från andra, så slipper man fundera på att vara trevlig eller inte? Att tälta nära andra och samtidigt vilja vara ensam känns för mig som ett dåligt val.

Att stanna vid grönt ljus och släppa fram av vänlighet (antar för någon som inte har företräde) är ett oförutsägbart beteende för medtrafikanter och det kan skapa trafikolyckor, så det tycker jag är olämpligt.
Blir ibland förvirrande då en del stannar och släpper fram cyklister vid övergångsställen där många är osäkra på om det är cykelpassage eller cykelöverfart
Men det här nog hemma i en annan tråd.
Åter till tältningen!

/Patrik
 
Det var bara som ett exempel, eftersom många tycks tro att man ska behöva vara trevlig mot markägaren för att få tälta på dennes mark, vilket gäller all mark i Sverige.
Massa uttryck som hålla god ton och sånt där tjafs.
Punkt 1.
Inte skräpa ner och inte göra något olagligt.
Det är ganska självklart.
Lämnar man inga synliga spår efter sig så har man uppfyllt allt som kan krävas av en.
Menar då inte att man ska kamma tillbaks gräset där man legat så det står igen.
Förut har jag hört att man får stanna 3 dagar på en och samma plats utan tillstånd.
Nu har jag läst, 2 nätter på andra ställen.
Det är sånt som är nödvändigt att veta.
Nej, jag söker absolut inte konflikt med någon, men jag har heller ingen skyldighet att vara trevlig mot någon markägare.
 
Om man vänder på det hela istället.
Varför köper nån mark där det är tätbefolkat, och sen förväntar sig att det inte finns några människor där som tältar på marken.
I så fall borde man ha köpt mark på något glesbefolkat ställe om det är så att man vill ha sin mark ifred från andra.
""Det här är mitt, det här har jag köpt, gå härifrån.":
Vissa borde läsa på vad det är för regler som gäller innan man köper mark.
Det är inte riktigt samma sak som att köpa en skärbräda.
Okunskap bland tältare som inte vet sina rättigheter, bidrar till att markägaren kommer tro att han får jaga bort dom från sin mark.
Och kommer att försöka göra det.
Vilket resulterar i dålig miljö.
 
Senast ändrad:
"Vissa borde läsa på vad det är för regler som gäller innan man köper mark."

Visst, vi kan vända på det: Vissa borde läsa på vad det är för regler som gäller innan man tältar.

Alla markägare har inte köpt sin mark. Konstigt, va! Vissa har ärvt den eller fått den på annat sätt, kanske genom gåva eller genom äktenskap. Det kan till och med vara så att den som äger mark inte äger någonting annat av värde. Markägare är inte per definition rikare, dummare eller sämre sorts människor än de som äger ett tält. Och det som är ditt ska jag respektera och inte förstöra, jag ska också respektera dig. Samma borde väl gälla andra vägen? Jag kan inte begripa det på något annat sätt. Du ska vara glad och tacksam att det finns ett sätt för dig att nyttja det som andra äger, dvs. allemansrätten. Jag kan ju inte komma och nyttja det som du äger, ditt tält. Dessutom finns det massor av vildmark i Sverige, du behöver inte parkera dig och ditt tält (som ingen får nyttja utan ditt lov) någonstans där du ens behöver fundera på vad som gäller. Suck.
 

Liknande trådar