Jag försökte genom mitt inlägg #72 få in lite synpunkter på hans fråga "Nån form av hemfridszon måste väl även gälla för den som tältar.". Några sådana har givits, men alla(?) utgående från att det är markägaren som "stör". Men min undran är allmän. Hur ostörd bör man kunna få förvänta sig på sin tältplats? OK, jag fattar att det väldigt mycket beror på var man tältar och givetvis om man är där först eller inte, men finns det ingen chans att hävda att "mitt hem är min borg", med x m runtom, även om det gäller enbart ett tillfälligt uppställt tält? Finns inga som helst (tum)regler eller är det helt upp till var och en att sätta sina egna gränser, både som störd och störande? Kan man t.ex. kräva att nytillkomna granntältare inte spelar hög musik långt in på småtimmarna?
Och jag efterlyser alltså eventuella lagrum eller åtminstone allmänt accepterade riktlinjer för hut o hyfs. Alltså inte bara "sunt förnuft" (även om det är där frågan kanske slutligt hamnar).
Och jag efterlyser alltså eventuella lagrum eller åtminstone allmänt accepterade riktlinjer för hut o hyfs. Alltså inte bara "sunt förnuft" (även om det är där frågan kanske slutligt hamnar).
Senast redigerad av en moderator: