Hur många kalorier förbränner man egentligen?

Min lösning är att ha med mycket nötter och rökt korv/motsv. och en skvätt olivolja i torrkäket.//J

Ska prova det med olivolja på denna vandring. Har ölkorv i maten och har också med mig russin och cashewnötmix som tilltugg! Ölkorven har 39 gram fett per 100 gram och cashewnötterna har 48. Medans proteinhalten är 18 resp 19 gram per 100 gram vara. Så bara där får jag i med mer än nog. I tillägg som sagt tar jag med en liten flaska olivolja till att ha i maten.

/Andreas

Å andra sidan har väl de allra flesta utom tokdeffade idrottare några kilo som gärna kan avvaras. Går jag ner några fåtal kilon i Sarek i sommar är det bara bra. Synd att de säkert kommer tillbaka fort sedan bara..

Å andra sidan har väl de allra flesta utom tokdeffade idrottare några kilo som gärna kan avvaras. Går jag ner några fåtal kilon i Sarek i sommar är det bara bra. Synd att de säkert kommer tillbaka fort sedan bara..

Helt sant :)

Men även om man har lite extra fett på kroppen så skadar det ju inte att ha med sig extra i packning i tillägg...

Även Lars Monsen fick ju erfara att det inte alltid räcker med fettet på kroppen på långturer.

/Andreas

Räknade ut kallorier i planerad mat per dag till ca 3330 gr dag skulle enl beräkningsformel vara -1125 gr dag om 2x5 gr kallorier än hemma,viket skulle bli ca - 1kg viktminskning per vecka.
Men frågan är om man skulle känna sig hungrig under vandringen har mat+godis på 0,8 kg dag
ska gå relativt plan led 5000m höjdsk på 14.5 mil me ca 20 kg startvikt
Jag har ändå lagt till 0,5 dl olivolja mot förra vandringen har nu beräknat 2 dl musli + 2,5 dl mjölk +6 skivor veteknäcke + smör+2 ostskivor middag 50 gr torkat kött 1,5 dl konc ca 0,5l potatismos klart+ca 10 torkade ägg+4x stora portioner ärtsoppa+400 gr choklade+2000 gr jordnötter+0,5 kg ost+1 dl socker till The eller reserv+salt,+lite grönsaker till middag

Maten får knappt plats i 55L+ ryggsäck utan får väl en extra packpåse ovan vid starten ev får skippa bröd och öka musli till 3 dl/dag ?tar nog halva volymen och lite extra kal.

Jag tycker kaloriräkning är onödigt, och speciellt på bara en veckotur. De flesta är inte så undernärda att det är nåt man behöver bry sig om öht. Jag är rätt smal själv och äter oftast bara 1,5 torrmatspåse per dag, lite gröt och en påse nötter. Säkert max 2000 kalorier, men sen tar det max en dag tillbaka i civilisationen så har man ätit upp sig igen och mer där till.

Resevkosten i fickan är lökkorv hyfsat fet, det finns i de matbodar jag besöker två varianter småländsk och Marieholm. En trecentimetersbit samt lite jägarsnus russin, nötblandning brukar kunna höja blodsockret en smula.

Räknade ut kallorier i planerad mat per dag till ca 3330 gr dag skulle enl beräkningsformel vara -1125 gr dag om 2x5 gr kallorier än hemma,viket skulle bli ca - 1kg viktminskning per vecka.
Men frågan är om man skulle känna sig hungrig under vandringen har mat+godis på 0,8 kg dag
Jag har ändå lagt till 0,5 dl olivolja mot förra vandringen har nu beräknat 2 dl musli + 2,5 dl mjölk +6 skivor veteknäcke + smör+2 ostskivor middag 50 gr torkat kött 1,5 dl konc ca 0,5l potatismos klart+ca 10 torkade ägg+4x stora portioner ärtsoppa+400 gr choklade+2000 gr jordnötter+0,5 kg ost+1 dl socker till The eller reserv+salt,+lite grönsaker till middag

Maten får knappt plats i 55L+ ryggsäck utan får väl en extra packpåse ovan vid starten ev får skippa bröd och öka musli till 3 dl/dag ?tar nog halva volymen och lite extra kal.
Knäckebröd tar stor volym, Tyskt och Danskt rågbröd är vida volymeffektivare samt innehåller fler nyttigheter och näring.

Det är nog individuellt hur hungrig man känner sig och hur mycket man besväras av det. Jag känner mig sällan hungrig på en veckovandring med för lite mat. Men jag blir galet hungrig direkt efter vandringen när jag kommer till en affär eller restaurang – då finns det ingen botten i mig.
(Störst problem med hunger har jag under mina vanliga arbetsdagar framför datorn, troligen för att jag har tråkigt…)

Ska försöka leta upp lista på mat sedan förra året.
vet att man kan känna sig mer hungrig när man skippar gröten och havregryn har ju ifh till volym får testa hemma för att känna skillnad.
Får kolla då på bröd men nu köpt och äter ju ej dessa relativt onyttiga bröd hemma tid köpte man sportbröd men ännu mindre energi än vete.
Smakade även på olivoljan av neutral variant ej ok dricka ev skär sig i potatismoset?
Jag drack nog lite extra vatten förra året när jag var hungrig och finns ju vissa nackdelar även med detta salt utspädning samt störd natt sömn när man ska upp.
Ska kolla om det finns ok bröd i affär annars kan jag ju göra eget och ev torka får leta upp taggiga brödkaveln,har ju bakat bröd i 45 år så inget större problem men tar ju lite tid när man ska torka kött, kan ju ej med dessa färdiga produkter som dessutom är dyra och smakar ok pga massa tillsatserKöpte lite torkat kött tillverkat i Finland vet ej hur det smakar men ska torka majs kyckling som fixats med bra kryddor tidigare även torkat lax men lite mer problem pga fett och härsknar om man ej gör det nära på resan.
Betydligt roligare fixa med maten en att testa och gå in kängor eller skor ber på väder prognos samt provpacka och väga utr före val,har vågen framme sista veckorna och minskar då lätt packn och skippar onödiga produkter lättare.

Annars kan man göra som Ola Skinnarmo tipsat om på en föreläsning - ett ganska trevligt sätt - man kan äta upp sig och lagra in lite extra fett i kroppen redan hemma före turen om man ska vara ute länge. Tror han gjode det inför pol-turerna.
Jag tror var och en har sina prefereneser på "onödiga kalorier" hemmavid - själv kan jag tänka mig att äta både chips och glass så här på sommaren.
Men för veckotur tror jag de flesta klarar sig utan att räkna kalorier för noga. Viktigare att ha lite extra pannben för att gå lite extra är vädret kärvar men svårare att packa/träna upp.
Såklart ska man inte svälta på tur men har inte heller adderat massor av mat på mina turer. Vatten mättar också bra om man kan ta det längs vägen, även om det inte är så mycket näring.

/Patrik

PS på en nätbild av ett kylskåp hos en hmmajobbare under Corona: "Nej, du är inte hungrig, bara uttråkad!"

Här är min vandringsmat. Inte nog med energi, men en vecka klarar man alltid.

Menu på vandring, samma varje dag:

Morgon: frystorkat 125 g, kex 87,5 g, snabbkaffe, en sked socker 10 g och en sked mjölkpulver 10 g

Dag: 3 x chocklad-/energibar 50 g, en påse torkat kött 50 g, sportsdryckpulver ca 50 g

Kväll: frystorkat 125 g, salta nötter ca 50 g

Vikt: 657,5 g/dag

Energi per dag i kJ:

Frystorkat (1700 kJ/100 g) 4250 kJ

Kex (2000 kJ/100 g) 1750 kJ

socker (1700 kJ/100 g) 170 kJ

Mjölkpulver (1800 kJ/100 g) 180 kJ

Chocklad (2000 kJ /100 g) 3000 kJ

Torkat kött (1100 kJ/100 g) 550 kJ

Sportdryckspulver (1500 kJ/100 g) 750 kJ

Salta nötter (2500 kJ/100 g) 1250 kJ

Energi: 11900 kJ/dag = 2844 kcal

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg