Hur långt är det rimligt att gå?

Vikten på matpaketet beror ju på fiskelyckan m a o, se till att ni inte behöver gå hungriga. 15-20 km/dag är rimligt med vilodagar någon dag om man går veckovis.
go tur

Jag inser ju ganska snabbt att hela Södra vätternleden inte är realistisk. Blev inte skitsugen på John Bauer-leden heller lite på grund av beskrivningen men även mängden tid det tog för xtrem.

Beskrivningen utav John Bauerleden så som jag beskrev den är väldigt personlig och min reflektion över min upplevelse. Då jag har Kolmårdsskogarna som hemmaplan är jag säkert lite bortskämd med mera urskogkänsla och små sjöar där det är lätt att ta vatten. Kan även nämna att jag inte är speciellt vältränad så mina dagsetapper på styvt 2,5 mil räckte åt mej, jag blev trött både i fötter och knän.

Jag har själv gått Vildmarksleden från Skatås till Hindås (38km) på en dag (lätt dagsturpackning), och då är man ganska "nöjd" när man kommer fram. Leden är ganska lättgången och under de förutsättningarna kan man hålla ca 4km per tim plus raster

jag kom från vildmarksleden igår, gjorde den på 10 timmar. är lite förvånad över hur lättvandrad den är, Som nybörjarled är den ganska idealisk.
den har förövrigt en av göteborgs vackraste vindskydd.

Just nu lutar det åt Järnbärarleden mellan Isaberg och Gnosjö men jag är helt klart sugen på Vildmarksleden någon gång i sommar.

Nån som gått Järnbärarleden?

Här kommer lite info om hur en vandring med C2C kan se ut. Går nu i Maj och det är bara att följa med några sträckor för dom som vill.

C2C Sweden in May 2015
Date

May 13
Kalmar Castle

May 14
Brändebomåla 25,5 km

May 15
Örsjö Soccer field 26,1 km

May 16
Grönösjön (fieldkitchen) 28,5 km

May 17
N Klerebohult 25,1 km

May 18
Växjö, Evedal 29,9 km

May 19
Hössjön (fieldkitchen) 34,0 km

May 20
Camp Rusken (Skuggebo) 36,6 km

May 21
Märkesbron (Ossiansjön) 22,7 km

May 22
Svänö 23,1 km

May 23
Eskiltorpasjön 28,4km

May 24
Borlången (fieldkitchen, sauna) 28,4 km

May 25
Fegen 31,6 km

May 26
Stora Asjön (Åkulla) 35,6 km

May 27
Varberg Fortress 23,9 km

Total 399,4 km

Det såg gediget långt ut men var var vilodagarna? Kom igen när ni gjort den och berätta hur många km det blev om dagen.

12-25 km brukar mina vandrings och strövningdagar vara, den årliga prestationen är soldatprovet ca 35 km med 12 kg buret plus utrustning, det brukar ta 6,5-7,5 timmar inklusive raster och skjutmomentet beroende på väder och vind. Sällan svårt att somna tidigt den kvällen.
go tur

Haha man behöver ju inte alltid vilodagar bara man inte dricker öl/sprit och fiskar.

10-20km är det mesta man skall gå om man skall köra ovan och ta det lite lungt.

Om man dumpar det ovan kan man förflytta sig 30-40km per dygn om terrängen inte är för hård.
Går man längs väg kan man komma upp i 80km per 24 timmar fast packningen väger 25kg - har testat.
Då sover man ovaggad....

Så det är en väldig skillnad beroende på vad man skall syssla med.

avslutad210712

Gäst
Normalt sett går jag 10-23 km per dag och då är det absolut ingen headbanging utan en medelålders (en del skulle kanske säga en gammal) man som gärna tar en powernap vid lunchen. Tar det lite extra lugnt vid kafferasterna och stannar ofta för att fota. För det mesta brukar det bli 15-18 km per dag. Det längsta jag gått är 33 km på Padjelantaledens sista del och då var jag framme två timmar innan båten gick. Och absolut ingen headbanging.

När jag planerar mina turer räknar jag 10 km/dag och går oftast enligt ovan vilket gör att jag kan lägga in en vilodag om det regnar utan att mina planer går åt skogen. Om det inte regnar lägger jag ofta om min tur efter 3-4 dagar eftersom jag har tid att gå lite annorlunda.

jag kom från vildmarksleden igår, gjorde den på 10 timmar. är lite förvånad över hur lättvandrad den är, Som nybörjarled är den ganska idealisk.
den har förövrigt en av göteborgs vackraste vindskydd.

Hej,
Gick samma led påsken 2012 fast med en övernattning vid vindskyddet som ligger lite off från leden vid Stora Härsjön. Menar du det vindskyddet? De andra vindskydden synligt längs leden var ej i bra skick.
Mvh Veni

Hej,
Gick samma led påsken 2012 fast med en övernattning vid vindskyddet som ligger lite off från leden vid Stora Härsjön. Menar du det vindskyddet? De andra vindskydden synligt längs leden var ej i bra skick.
Mvh Veni

jag menar det vindskydd som ligger vid stora härsjön, precis mittemot bockö: http://vildmarksleden.eu/wp-content...den-nya-dragningen-Härkeshult-Härskogen.jpg

dock verkar det vara en ny sträckning, du kanske har gått den gammla?

såg precis nu att hemsidan har uppdaterats, verkar som hela leden underhålls ganska aktivt

Som TS skriver är det många faktorer som spelar in på hur långt man kommer när man går.
Ni ska ju fiska lite, så jag räknar med att ni kommer att gå kanske 6 timmar per dag. 3-4 km/timme är ganska rimligt på led i lågland, lite beroende på kondition och antal raster, packvikt mm.
Räknar man med en ganska snabb lunch eller lite extra tid på leden för att kompensera lunchen blir det kanske 5 timmar effektiv tur, så runt 15-20 km är rimligt att tänka sig per dag, troligen närmare 15 om man inte är så van.

Lycka till med turen och skitfiske på er. :)

Nu har jag inte gått lågland sen september 2013, 69 år gammal, men ännu då räknade jag med 20 km som riktvärde för turer på stigar i skog (15 kg i bergsterräng) men jag brukar inte mäta så noga. Över eller under riktvärdet beroende på läger möjligheterna, förstås.

Eftersom man med åldern tappar en hel del i rörlighet och kondition så är jag inte längre så rask (i bergsterräng har jag speciellt blivit långsam utför), men jag har inte heller bråttom. Från 7 till 15-16 verkar vara lagom tid, jag vill gärna ägna en del tid åt lägerplatsen och dess omgivningar, och kanske rasta för ett enkelt mellanmål på vägen. Vad jag saknar i styrka och kondition har jag igen i uthållighet, jag kan gå långa sträckor utan vila. Vilodagar är
sällsynta, i regel påtvingade, t ex av dåligt väder och tillfälliga besvär, aldrig planerade. Min längsta vandring någonsin (Pyreneerna 2005) tog 31 dagar och jag vilade inte en enda, eftersom jag hade vackert väder varenda dag.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg