Som svar på grundfrågan skulle jag säga att det beror på hur länge du ska vara ute och hur du ska bo - bara i tält (Sarek eller liknande) eller någon/några nätter i stuga/fjällstation (varvat med tältnätter)?
Bara i tält - då krävs nog solcellsladdare eller liknande
I stuga någon/några nätter - då kanske det räcker med ett "batteripack"?
Jag köpte 2011 en Powermonkey Explorer som var bra första året, sen havererade den totalt, och eftersom jag hade köpt den i England så orkade jag inte krångla med returen, så det var bara att slanta upp till en ny solcellsladdare.
Nu har jag en Brunton Restore, den är väl ganska bra tycker jag, kanske lite klent batteri plus att den laddar ganska långsamt även i direkt solljus, nu är det ju inte någon storlek på solcellerna att tala om, men jag hade nog önskat mer.
Men jag har kompletterat denna med en GP Powerbank (10400 mAh). Det fiffiga är att jag kan ladda min Powerbank i väggen, bilen eller via solcellsladdaren och därifrån ladda telefon/GPS/Contour-kamera.
Kanske svävade jag iväg lite, men går du med långt mellan laddmöjligheter för ett batteripack så är väl solceller att föredra, annars tror jag du får mer prestanda i ett batteripack för samma peng som en solcellsladdare med batteri.
Om du nu inte ska satsa på en Silva-solpanel eller liknande som är helt utan batteripack.
Lätt flummigt kanske, men det är mina fem öre...
/Andreas
Låter inte alls flummigt. Jag börjar bli mer och mer inne på att först köpa en laddare. En laddare som jag vet att jag, vid senare tillfälle, kan komplettera med en solcell. Det är tveksamt om en laddare klarar mina behov för turer på en vecka eller längre så förr eller senare behöver jag nog köpa en solcell.