Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv?

1. Du kör med bakvänd logik Patric. Ponera i stället att du måste fälla 40 slanor för att därefter bygga din bivack. Menar du verkligen att du anser att det är effektivare att skära dessa 40 slanor med din mora bara för att den råkar vara bättre på själva finliret på slutet?

tja, nu är det väl fel av mig att ta en bivack som exempel då man inte behöver speciallt många slanor av 5cm modell, typ tre stycken men en massa klenare och en hiskelig massa granruskor, så till ett komplett bivackbygge så vinner moran fortfarande.. beroende på bivack, de flesta andra bivacker så behöver man mest långa tunna slanor vilket är helt meningslöst att hugga..

jag är inte helt säker på att det går fortare att hugga 40 slanor än att skära dom, jag måste nog ut å kolla vilket som går fortast, det tar inte många sekunder att skära av en slana..

1. tja, nu är det väl fel av mig att ta en bivack som exempel då man inte behöver speciallt många slanor av 5cm modell, typ tre stycken men en massa klenare och en hiskelig massa granruskor, så till ett komplett bivackbygge så vinner moran fortfarande.. beroende på bivack, de flesta andra bivacker så behöver man mest långa tunna slanor vilket är helt meningslöst att hugga..

2. jag är inte helt säker på att det går fortare att hugga 40 slanor än att skära dom, jag måste nog ut å kolla vilket som går fortast, det tar inte många sekunder att skära av en slana..
1. Ja, men skit i alla dessa slanor i detta imaginära fall. Du har sagt att det inte finns en situation som kräver en stor huggare, eftersom en liten mora klarar uppgiften lika effektivt, bara man använder hjärnan.

Anser du att om du skulle behöva fälla 40 slanor i 4-5 cm grovlek så är en liten mora bättre lämpad därtill än en Busse Battle Mistress eller en Becker Brute? Snacka nu inte bort själva grundproblemet med en massa förvirrande snack!

2. Gör det och berätta därefter hur många och hur stora blåsor du har i händerna ;)

~Paul~

Med anledning av den här tråden gick jag ut och testade i morses. Inga fem cm dock, drygt 3 skulle jag tro. Inte hade jag mora heller, använde mig av min Victorinox Huntsman. Det gick faktiskt bra, trots att kniven i fråga är i akut behov av bryning.
Även om det funkade hade jag ju inte klagat om jag hade haft en större (och dyrare) kniv. Problemet är ju det tidigare nämnda brottningsmomentet vid kraftigare slanor.

Även om det funkade hade jag ju inte klagat om jag hade haft en större (och dyrare) kniv. Problemet är ju det tidigare nämnda brottningsmomentet vid kraftigare slanor.
Det är precis min poäng. Att sedan gå vidare och skära av en större mängd slanor med ytterligare 2 cm i diameter är nog inte helt bekvämt att göra med en liten kniv. Skulle tippa att händerna ser ut som en råbiff efter ett sådant stunt.

~Paul~

Anser du att om du skulle behöva fälla 40 slanor i 4-5 cm grovlek så är en liten mora bättre lämpad därtill än en Busse Battle Mistress eller en Becker Brute? Snacka nu inte bort själva grundproblemet med en massa förvirrande snack!

2. Gör det och berätta därefter hur många och hur stora blåsor du har i händerna ;)

~Paul~

nu vet jag inte just med 40 slanor för jag har aldrig provat men jag vet att jag lätt gör 10 slanor fortare än en "huggare" genom att skära det har jag sett mång ggr..

jag får inte heller blåsor i händerna, jag e (månskens)bonne å bönner har stenhårda nypor..

nu vet jag inte just med 40 slanor för jag har aldrig provat men jag vet att jag lätt gör 10 slanor fortare än en "huggare" genom att skära det har jag sett mång ggr..
Patric, jag har som sagt inte hävdat att det inte går. Däremot har jag ifrågasatt graden av effektivitet och bekvämlighet.

Om vi fortsätter på temat 5 cm slanor. Jag är mycket tveksam till att du skulle klara att skära av 10 slanor fortare med din mora än jag med en rejäl huggare. Som det redan har sagts, innan du hinner inta positionen så har jag redan huggit av slana nr 1. Du får också räkna med att du blir avssevärt tröttare med din metod. När du börjar närma dig slana 5-6 så bör det ta emot ganska rejält.

Men återigen. Vi bortser från 10 slanor. Säg att du behöver hugga ca 40 slanor som du skall ha till en bivack. Föredrar du trots allt din lilla mora? Jag har nämligen fortfarande inte fått svar på den här frågan.

~Paul~

Patric, jag har som sagt inte hävdat att det inte går. Däremot har jag ifrågasatt graden av effektivitet och bekvämlighet.

Om vi fortsätter på temat 5 cm slanor. Jag är mycket tveksam till att du skulle klara att skära av 10 slanor fortare med din mora än jag med en rejäl huggare. Som det redan har sagts, innan du hinner inta positionen så har jag redan huggit av slana nr 1. Du får också räkna med att du blir avssevärt tröttare med din metod. När du börjar närma dig slana 5-6 så bör det ta emot ganska rejält.

jag blir inte trött av 5-6 slanor, sorry.. det blir aldrig en korrekt jämförlse mellan 2 olika personer då styrka, kondition och teknik samspelar. det är som att fråga en snickare ifall man skall ha 16 eller 20oz hammare, med den lilla hammaren får du slå lite fler slag men man blir inte lika trött i armen, vilket e bäst.. jag har i alla fall inte hittills träffat någon som hugger snabbare än man skär upp till 5cm..

Men återigen. Vi bortser från 10 slanor. Säg att du behöver hugga ca 40 slanor som du skall ha till en bivack. Föredrar du trots allt din lilla mora? Jag har nämligen fortfarande inte fått svar på den här frågan.

~Paul~

problemet är att man inte behöver 40 slanor till en bivack.. läs tidigare inlägg då Johan berättade om eldkojor och 40-50 slanor och hur han föredrog skärtekniken istället för hugg.. han e den ende av oss som provat att skära 40 slanor i en följd..

svar: till bivack så föredrar jag en mora

1. jag blir inte trött av 5-6 slanor, sorry.. det blir aldrig en korrekt jämförlse mellan 2 olika personer då styrka, kondition och teknik samspelar.

2. problemet är att man inte behöver 40 slanor till en bivack.. läs tidigare inlägg då Johan berättade om eldkojor och 40-50 slanor och hur han föredrog skärtekniken istället för hugg.. han e den ende av oss som provat att skära 40 slanor i en följd..

3. svar: till bivack så föredrar jag en mora
1. Då har du rätt bra kondis och styrka men ändå inte kommer ifrån själva grundproblemet. Du har återigen inte svarat på det. Tycker du verkligen att det är effektivare och bekvämare att behöva skära av slanorna än att skilja av dem med två hugg?

2. Hur många slanor man behöver till en bivack är egentligen en underordnad faktor. Vi pratar om vilken metod som är effektivast. Med det menar jag störst resultat med minsta möjliga ansträngning. Ingen kan få mig att tro att det är din metod Patric. Inte du och inte Johan. För det är faktiskt så att jag har provat ;)!

3. Till bivack föredrar jag en stor huggare när vi snackar manuella verktyg ;).

~Paul~

PS Det känns som deja vu :)

Jag kan omöjligen föreställa mig att det går snabbare att skära än att hugga i det här fallet. Att fälla en femcentimetersslana med en bra huggare borde bokstavligen gå på tre sekunder. Gå till slana. Hugg... hugg. Kasta bort slana. Gå till slana. Hugg... hugg. Kasta bort slana. Gå till slana. Hugg... hugg. Kasta bort slana. O.s.v.
Medan Mora-användaren måste gå till slana. Sätta sig ned. Ta "brottargrepp". Skära av slana. Resa sig upp. Gå till slana. Sätta sig ned. Ta "brottargrepp". Skära av slana. O.s.v.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Panicmode Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5
såg man klara sig på sommar utr till viss del. Utrustning allmänt 0
copperdell Hur man hittar begagnad Havskajak i DK? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg