• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur kan människor i Sverige hata USA?

Det är allmänt känt att många tycker illa om USA och säger att dom bara startar krig och bara vill döda. Men detta tycker jag är orättvist! USA skickar in levande människor för frihet i Mellanöstern. Samma under det kalla kriget och alla soldater från just USA som dog. Hur kan man rent hata människor som är beredda att dö för att göra det bättre för andra?!. Hoppas ni håller med mig.
PS. Den här tråden har inget med politik att göra .ds.
MVH
Tomas
 
Tomas Carlsson; sa:
Det är allmänt känt att många tycker illa om USA och säger att dom bara startar krig och bara vill döda. Men detta tycker jag är orättvist! USA skickar in levande människor för frihet i Mellanöstern. Samma under det kalla kriget och alla soldater från just USA som dog. Hur kan man rent hata människor som är beredda att dö för att göra det bättre för andra?!. Hoppas ni håller med mig.
PS. Den här tråden har inget med politik att göra .ds.
MVH
Tomas

Kommer nog otvivelaktigt att glida in på politik eftersom det är det det handlar om!

/mattias
 

avslutad210712

Gäst
Tomas Carlsson; sa:
Det är allmänt känt att många tycker illa om USA och säger att dom bara startar krig och bara vill döda. Men detta tycker jag är orättvist! USA skickar in levande människor för frihet i Mellanöstern. Samma under det kalla kriget och alla soldater från just USA som dog. Hur kan man rent hata människor som är beredda att dö för att göra det bättre för andra?!. Hoppas ni håller med mig.
PS. Den här tråden har inget med politik att göra .ds.
MVH
Tomas

Inte politik *ASG*. Är väl enbart det tråden handlar om.

Hatar inte USA (och definitivy inte människorna som bor där) men anser nog att deras "världspolis-menatlitet" stinker ibland.

Och vilka är det som är beredda att dö - inte de som skickar folk att dö i alla fall för annars kanske de skulle vara i fronten istället för i USA.

Intressant ståndpunkt från en sexåring med tanke på födelsedatumet.
 
FN

Jag tycker väl att det vore bättre att FN var mer aktiva eftersom det då innefattar "alla" länder och att vi tar ett gemensamt ansvar för världsfreden. Tycker kanske inte alltid att USA ska leka världspolis. USA (och Europa) har helt sturntat i Afrika men det beror ju på att de inte har så stort ekonomiskt värde....
 
USA har gjort mer "gott" än att rädda Europa från nazismen och Iran från Saddam Hussein.

USA har ju också jagat den "onda" kommunismen (och annat "ont") i många länder genom att stödja blandade opponenter där. En del av dessa opponenter har kanske såsmåningom tokat till det väl bra - för andra än "lede fi". Detta lite smått självgoda dynamikskapande från "US and A" kan säkert väcka ilska lite här och där i stugorna.

Politik - jajamen.

Men om man väljer att dra alla jänkare över en kam efter en reaktion mot politiken då har man väl inte riktigt lyckas skilja på sak och person.

Tomas, du hoppas att vi håller med dig... Jag håller säkert med dig om många saker; vi är kanske exempelvis överens om att det är dumt att förenkla, och dumt att hata?
 
Problemet med USA är att de tar på sig rollen att definiera vad som är bra och vad som ska bekämpas. Gör man så får man nog räkna med allehanda reaktioner.

Sen det där med gud. 4 fall.

1. gud finns inte, du tror inte, ingen skada skedd
2. gud finns inte, du tror, men fortfarande ingen skada skedd. Finns ju ingen gud som kan påverka dig efter döden.
3. gud finns och du tror. Bingo
4. gud finns, och du tror inte. Illa illa. Nu får du det jobbigt efter döden.

så för säkerhets skull. tro på gud:)
 
Hitler störtades genom samarbete, och ett av de absolut största lassen drog Sovjet. Andra världskriget avgjordes på östfronten.

Jag ger inte USA några poäng för att de med övervåld försöker rätta till läget i länder som de själva aktivt har skapat oreda i. Saddam stöddes av USA, och Talibanerna hade aldrig kommit till makten utan USA.

USA är såklart inte de enda att jobba på det här sättet, men det blir extra skrämmande när de verkar lyckas lura sig själva att de faktiskt gör det för fred och frihet.
Därför är det inte så konstigt att svenskar är upprörda eftersom vi dras med i USAs handlingar.
 
Tomas Carlsson; sa:
Det är allmänt känt att många tycker illa om USA och säger att dom bara startar krig och bara vill döda. Men detta tycker jag är orättvist! USA skickar in levande människor för frihet i Mellanöstern. Samma under det kalla kriget och alla soldater från just USA som dog. Hur kan man rent hata människor som är beredda att dö för att göra det bättre för andra?!. Hoppas ni håller med mig.
PS. Den här tråden har inget med politik att göra .ds.
MVH
Tomas
Men tjära nå´n då? Får man vara så här omedveten.

Om inte krig har med politik att göra så vet då inte jag vad som är politik?

Menar du att USA´s befolkning rest sig som en man mot orättvisorna i Saddam Husseins diktatur och krävt vapen och fri resa till Iraq för att befria det/de irakiska folket/folken?

Nej min vän, president Bush och hans handgångna drängar förde landets befolkning likväl som stora delar av världen i övrigt bakom ljuset med påståenden om att Saddam Hussein förfogade över massförstörelsevapen.

Jag tror inte det finns så många amerikahatare i Sverige och Europa. Det är i regel administrationens påhitt man reagerar mot. Irak-problemet kunde ha skötts bättre och utan invasion.