Också det här med att vänta på att kokkaffet skall sjunka tycker jag är lite jobbigt eftersom kaffet hinner svalna för mycket. Jag gillar när kaffet är hett.
/
Jag gillar kokkaffe, och har "alltid" druckit det. Dock är det förstås så att det mesta kaffet jag dricker är bryggkaffe, eftersom det som regel är det som bjuds vid lunch, på jobbet osv.
Ett typiskt bryggkaffe är ju enligt min erfarenhet betydligt kallare när det runnit genom filtret än vad kokkaffet är när det sjunkit. Jag ogillar "kallt" kaffe, och måste ofta dricka bryggkaffet snabbt för att det inte ska hinna bli odrickbart.
Kan ju notera att många som är vana bryggkaffe, är omotiverat rädda för kaffesump. Kaffet sjunker ganska snabbt, om det är rätt kokt, och är man för snabb så sjunker det direkt i koppen vid upphällningen. Om det däremot inte är färdigt när man tar det av värmen, så sjunker det ju väldigt långsamt.
Helt korrekt så finns det många fler sorter bryggkaffe i butikerna än kokkaffe. I grunden är det naturligtvis diskriminerande, men samtidigt kan jag ju konstatera att alla sorterna kokkaffe ändå är godare än alla sorterna bryggkaffe!
Personligt tycker jag mörkrostat smakar brännskadat, och det är som regel mörkrostat när det handlar om "exklusivare" sorter.
Kan utan vidare hålla med om att presso-kaffe är helt OK.
Sen är det en kombination av lufttryck, månfas, kaffesug, konjunkturläge, humör, blodsockernivå, kaffetemperatur, kaffesort, kokprocess och en hel del annat, som i slutänden gör att man nån gång i månaden dricker en kopp kaffe som är sådär oerhört perfekt.
Det har faktiskt t o m hänt att bryggkaffet på jobbet har smakat riktigt OK, men det är snarare en gång om året.
Naturligtvis handlar det bara om personlig smak. Alla har ju inte god smak...