Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag kokar mitt skogskaffe på detta sätt. 1. Fyll på vatten. 2. Häll i kokkaffet i kallvattnet tills det blir en lagom hög. 3. Värm upp tills det precis börjar koka. 4. Lyft bort från elden och låt det dra en stund. 5. Avnjut livets dryck.
Jag fuskar med snabbkaffe, gör man det riktigt starkt så är det gott. En av anledningarna är att jag vill ibland bara koka vatten i min lilla smidiga och lätta 0,6l kaffepanna till frystorkad mat. Vill då inte ha smak av kaffe.
Min farmor brukade alltid laga kaffe some kok-kaffe (i hemmet). När vi var på besök fann jag det ganska märkligt att se sumpen i mina föräldrars koppar...inte så lätt att dricka kaffet utan att sörpla i sig sumpen också! Fast jag drack ju inte kaffe vid den ålder ^^ Och min farmor eldade med sådana här (se nere) upp i 80-talet, så det var väl lite gammalsdags hemma hos mina farföräldrar.
Har aldrig kokat kaffe på fjällen, men så har jag aldrig åkt dit med tält, och inte heller använt utekök heller Men när jag läser det här...det skulle kanske vara en idé att köpa en trangia för att koka kaffe och fortfarande bo i stuga.
I Sverige har det gjorts studier på kaffedrickning och hälsa. Man kom fram till att kaffedrickare hade marginellt bättre överlevnad än normalpopulationen. Kokkaffedrickare något bättre än övriga. Man spekulerade i att kokkaffe är knutet i större utsträckning till friluftsliv och uteaktiviteter.