Som vardagskaffekokare kan jag ju delge mina erfarenheter...
Jag kokar alltid kaffet hemma eller på tur. Därmed inte sagt att min smak är förfinad - men den håller i längden.
Anledningen till att man först kan koka upp vattnet, och sedan tillsätta kaffet, är ju främst för att slippa att det kokar över. Över öppen eld är detta möjligen en praktisk finess. Att kaffet annars ligger i vattnet under den successiva temperaturökning under ett par minuter tror jag annars snarara är en fördel än nackdel.
Jag är inte rädd att låta kaffet koka, man hör annars ibland att vattnet i själva verket aldrig riktigt får koka upp p g a garvsyran. Jag låter kaffet koka upp så att det vänder, d v s så att skummet försvinner och ytan blir blank när man tar pannan från värmen. Att låta det bubbla ett tag är nog däremot ingen fördel. Att göra det tre gånger betyder säkert att kaffet sjunker snabbare, men det kan nog tänkas försämra smaken.
Jag är själv förvisso otålig och låter inte kaffet sjunka tillräckligt i pannan, men det sjunker ju ändå i koppen... Lite sump i botten är för mig inget problem, men risken är ju att den som är van vid filterkaffe får sumpen i munnen. Det är ett handhavandefel av den som dricker tycker jag, även om jag brukar anstränga mig och låta kaffet sjunka ordentligt innan servering åt gäster. Kaffet hinner egentligen inte bli för kallt även om man låter det sjunka ordentligt. De som är vana vid annat kaffe tycker ändå alltid att kokkaffe är för hett.
Det som mest av allt påverkar om kaffet blir gott är doseringen tycker jag. Eftersom svagt kaffe inte GÅR att dricka, ligger jag kanske lite åt det för starka hållet som regel - trots vana - men lagom är faktiskt bäst. Experimentera en aning. Blir kaffet för svagt går det rätt bra att koka om med mera kaffe i.
Jag tycker inte om konstiga sorter, utan tycker att kokkaffe i sig har så mycket mer karaktär än annat kaffe att vanlig mellanrost är bäst. Detta må för all del vara en smaksak.
Dock tycker jag, när jag dricker annat än kokkaffe, (blir bjuden, eller på lokal) att andra "sorter" än mellanrost kan vara goda och lite spännande*.
M a o, köp ordinärt mellanrost av Gevalia, Blå Mocca eller nåt och prova med en viss dosering, koka upp rätt ordentligt EN gång, låt sjunka (mer än jag brukar), låt kaffet anta en behaglig men inte FÖR låg temperatur och se om det blev bra...
*man är ju lite adrenalinjunkie...
ED: håller med om att det funkar bra att slå tillbaka en kopp två ggr för att påskynda klarningen. Två ggr brukar behövas för att få sumpen ur koppen.
[Ändrat av Mezzner 2005-11-26 kl 11:01]