Hur effektiv är Esbitbrännare?

Det är inte alltid lätt att hitta torr ved, och det blir lätt brännskador på/i marken och kvarlämnade kolbitar.

"Ved" är väl lite overkill att kalla den lilla mängd som behövs för att komma upp i nivå med någon esbit tablett och hur lyckas man att inte hitta lite små torra kvistar om man är ute och rör sig ett par timmar i skogen?

Och vad är problemet med "bränsskador" /kolbitar om man är ute i en vanlig skog?
 
Det finns ju orsaker till att Meta50 ser ut som det gör, dels den mjuka lågan, dels värmenyttjandet, vintertid när som köksnisch är lätt att gräva upplever jag att de flesta kök blir väsentligt effektivare, så slutsatsen måste bli att rejäla vindskydd är det allra viktigaste kökstillbehören. Den sydda mest omslutande, höga typen torde vara den mest vikteffektiva ihop med de av kraftig aluminiumfolie.
go tur
 
"Ved" är väl lite overkill att kalla den lilla mängd som behövs för att komma upp i nivå med någon esbit tablett och hur lyckas man att inte hitta lite små torra kvistar om man är ute och rör sig ett par timmar i skogen?
På den frågan hänvisar jag till den här tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79323
Och vad är problemet med "bränsskador" /kolbitar om man är ute i en vanlig skog?
Det lämnar spår. Som finns kvar länge.
 

Fast det var ju inte riktigt det jag avsåg med kaffe-veds-brasa. För att få den effekt trådstartaren är ute efter räcker det väl nästan med att plocka ur stickorna man fått i fingrarna efter någon dag utomhus och elda med dom.

Är man beredd att lägga ner så mycket tid och energi för att tjäna några gram, som trådstartaren tycks vara, bör väl ihop samlandet av lite torra grenar vara en barnlek!?

Jag är ärligt nyfiken på varför man inte helt bortrationaliserar köket när man är nära manisk i jakten på gram.

Personligen vet jag inte ens vad mina prylar väger men tycker ändå att en liten eld är fullt tillräckligt enkelt och smidigt för att köket ska lämnas hemma ganska ofta.


Det lämnar spår. Som finns kvar länge.

Fast det behöver ju inte nödvändigtvis vara negativt vare sig för naturen eller människorna som vistats i den. Så länge vi pratar om en helgutflykt i en vanlig normal skog.

Men vill man inte lämna spår bör det väl gå att hitta någon titanfolie att ha som underlag. :)
 
Att jag ibland hellre ta espit tabletter än att göra en eld handlar om fler saker
- en eld måste "vaktas" och matas vilket en brinnande tablett inte behöver på samma sätt
- en eld sota mera
- en eld luktar mera och efter användningen även jag och min utrustning vilket jag inte alltid vill (brukar tex sova ute innan jag ska till jobbet osv)
- en espittablett kan jag använda inne i tältet när jag vill koka min kvällsté/morgonkaffe
 
Intressant att du använder det inne i tältet!

Det skulle jag nog inte våga. Känns giftigt. Har inte ens provat det i absiden eftsom jag inte vill ha in ångorna
 
Själv är jag tämligen allergisk mot Esbit/meta tabletter och det har och göra med 'barndomen och modell-ångmaskiner' - dels för kladdet med halvbrunna tabletter och doften när man blåser ut i förtid - dels för att det var hemskt dyr bränsle som begränsade nyttjande av modellångmaskinen alldeles fatalt - och det var så att tom. farsan funderade på att hitta en annan lösning med tex. campingasol och brännare istället för dessa tabletter...

Så i min värld så representerar esbit/metatabletter som något som begränsar och gör att inte kan använda utrustningen fullt ut...

Med andra ord så håller jag mig till campingasol så mycket som möjligt och tex. Primus Etasolo värmer vatten snabbt och ekonomiskt när det gäller gasförbrukning och man behöver inte fundera så mycket _om _ vattnet blir tillräckligt varmt, för det blir den. Och för riktig matlagning så är det Trangia med gas. och jagar man vikt så finns det riktigt lätta toppmonterade brännare men då förstås högre krav på att skapa vindskydd mm.

när köksutrustningen väger så lite att resten av utrustningen och medhavd mat är dominerande i vikt - så kanske man skall ägna gramjakten på annat så att man inte når en oanvändbarhetsnivå på köket för att man bantat vikten för mycket, då sådant verkligen är onödig vikt om köket inte gör det den skall vid mindre ideala väderleksförhållande.
 
Satsa på ett toppmonterad lätt brännare och en 100 gramstub i stället.
Slår esbit totalt.

Jag har ju esbit med men det används som vattenflaskanskåsakök,för och värma tuber i fet kyla och reservbränsle.
Om jag drar över dygnet och fiskar så tar man bara med vattenflaskfodralet, ett rör kaffe och nån frystorkad rätt.
Samma om jag drar från baslägret och fiskar över dagen/kvällen - då kan jag iaf värma liten vatten för det.

Det är inget bra primärt bränslealternativ men kan duga för dom väldigt korta grejerna och om det är varmt ute
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg