Hur effektiv är Esbitbrännare?

All info finns ju redan i tråden, kan bara understryka att a) det tar tid att koka med esbit b) extremt vindkänsligt och c) det är inte särskilt vikteffektivt om det ska kokas några större kvantiteter.

Har själv några tabletter och en sådan minibrännare med mig som backup ibland när jag egentligen räknar med att kunna göra upp eld. Då kan man om inte annat använda tabletterna för att fuska igång brasan :)

Hade större planer på att använda dem vid längre vandringar men gav upp då gasolköket helt enkelt fungerar så mycket bättre på de flesta fronter.
 
Engelsmännens crusader cup som är avsedd som en kopp the till två är funkis men inte speciellt snabb. De som prövat på esbit har den ungegär som du till att starta en liten eld med. Gasol är oftast vida effektivare.
 
I mitt fall handlar det om helgturer var jag ska komma ner i så låg vikt som det är fysiskt möjligt och därav min frågeställning. Grundpackningen på det Esbitkök jag tittar på slutar på 1977 gram totalt inklusive sovsäck, ryggsäck, tält, kök, kärl och liggunderlag.

Effektiviteten har jag redan i mitt Primus technotrailkit.
 
Jag har testat Esbit vid några kortare turer. Har inte varit helt nöjd då det vid några tillfällen varit svårt att få vattnet varmt. Som tidigare inlägg nämner är vindskyddet avgörande. Har ändrat min setup lite och kommer att testa mer i vår. Hade tanken att komma ner på tre kg för helgpackningen. Dina 1977 är imponerande. Vad använder du för kök?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Jag har testat Esbit vid några kortare turer. Har inte varit helt nöjd då det vid några tillfällen varit svårt att få vattnet varmt. Som tidigare inlägg nämner är vindskyddet avgörande. Har ändrat min setup lite och kommer att testa mer i vår. Hade tanken att komma ner på tre kg för helgpackningen. Dina 1977 är imponerande. Vad använder du för kök?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Sovsäck OMM 1.0 mountain raid 380 g

Tält Hexpeak utan inner 720 g

Ryggsäck Luckpack utan ram och midjebälte 40 L 322 g

Luftmadrass jR Gear Zeon 240 g

Esbitbrännare med 6 tabletter 95 g

Primus technotrail 220 g

Bild på "brännaren" enklast tänkbara och 14 grams vikt, gjord i titan. Hopvikbar och förvaras i en liten påse.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    20 KB · Visningar: 648
Det är samma version som jag använder och sedan en bit enkel aluvindskydd.

Självklart är gaskök bättre i funktion och är man på tur ngn längre tid är det även tyngre med tabletter. Men till de kortare turer som jag gör rätt ofta är det rätt skönt att ha lätt och liten packning som inte ta ngn plats. Allt försvinner i kastrullen ihop med kryddorna, tändaren osv. men det är viktig att man är inställd att komma bort från den "moderna snabba" gasvärlden för det är inte samma sak att laga mat på esbit och många som klaga på esbit vill gärna ha exakt samma sak ut av en esbitkök som ur ur gaskök och då bli det alltid negativt.
 
Det är samma version som jag använder och sedan en bit enkel aluvindskydd.

Självklart är gaskök bättre i funktion och är man på tur ngn längre tid är det även tyngre med tabletter. Men till de kortare turer som jag gör rätt ofta är det rätt skönt att ha lätt och liten packning som inte ta ngn plats. Allt försvinner i kastrullen ihop med kryddorna, tändaren osv. men det är viktig att man är inställd att komma bort från den "moderna snabba" gasvärlden för det är inte samma sak att laga mat på esbit och många som klaga på esbit vill gärna ha exakt samma sak ut av en esbitkök som ur ur gaskök och då bli det alltid negativt.

Ja det ligger mycket i det du säger och jag var väl mest ute efter en ungefärlig tid då jag hört tider på att värma en halvliter vatten på allt från 7-45 minuter men runt 10-15 minuter bör i alla fall vara rimligt således. och på en långtur hade det aldrig varit aktuellt med Esbitkök utom möjligen som nödkök pga den låga vikten.
Men på helgturer över en natt eller två bör det funka fint.
 
Ha det som nödkök endast eller som jag.

Jag har i vattenflaskhölstret esbit för att kunna värma vatten i dess kåsa utan och plocka fram köket.
Så man kan spontant göra sig en kopp kaffe utan och ta fram köket.
Dock lönar det sig tidsmässigt o ta fram köket o blåsa med gasen - haha.

Sedan använder jag esbit för att värma upp gastuben om det är väldigt kallt , en bit mindre än en sockerbit
är safe för en 230 gramstub i -20.
Jag har faktiskt kört med 100% butantuber i minus 20 med denna metod.
Notera att dosera så tuben inte blir varmare än 50 , +10 ger fullgas i ren butantub

Jag anser att esbit är för ökenbruk när vattnet nästan kokar hela tiden och man måste kliva från 68 grader till 100.
 
I mitt fall handlar det om helgturer var jag ska komma ner i så låg vikt som det är fysiskt möjligt och därav min frågeställning. Grundpackningen på det Esbitkök jag tittar på slutar på 1977 gram totalt inklusive sovsäck, ryggsäck, tält, kök, kärl och liggunderlag.

Effektiviteten har jag redan i mitt Primus technotrailkit.

Jag måste fråga, varför gör du inte bara en kaffe-veds-brasa och värmer direkt på kärlet. En liten meta-kopp i aluminium väger ju bara något tiotal gram och stöd till den hittar man ju enkelt i naturen, liksom betydligt effektivare bränsle.

Om du är så jätte mån om att komma ner i vikt borde väl det vara både enklare och effektivare?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg