Förvaltningen av våra rovdjursstammar sköts av myndigheter som har kompetens, överblick och insyn i våra åtagande gällande internationella konventioner (tex Biodiversitetskonventionen) och regelverket mot EU. Den enda anledningen jag kan komma på att se frågan om en population som en lokal fråga är billig populism - aka att högljudda gaphalsar ska kunna driva kampanj och mer eller mindre tvinga igenom sina åsikter. Jag vet att det idag är mer eller mindre farligt att öppet stå för åsikter liknande mina om vargstammen, om man bor på mindre orter där varghatarna är starka. Precis som vi vet genom den enda vetenskapliga studie som gjorts om inställningen till vargen, så är en majoritet av befolkningen positiva till vargen och vargpolitiken, även i Malung och Degerfors. Men få vågar stå för det öppet, på grund av av den hetsiga och hotfulla tonen från varghatarmobben.
Demokratin fungerar ju tydligen bra i just denna fråga eftersom en majoritet av svenskarna stödjer den förda politiken. Om någon är emot demokrati så är det väl den högljudda minoritet av hatare som vill tvinga ned sina åsikter i halsen på alla andra.
Hatdebatten håller jag mig borta från. Däremot är det intressant att diskutera principen.
Principen är om folk ska få bestämma över sitt närområde även om detta strider mot statens uppfattade "bästa"? På något sätt försöker du få detta att likna diktatur medan det skulle vara demokrati att centralisera makten. Får inte detta att gå ihop.