Tycker att Patric svarar ganska bra på vad utfallet kan bli vid lokalt inflytande. Men jag är mer intresserad av principen än utfallet. Då jag inte bor bland vargarna eller ens i Sverige för den delen nu för tiden så bryr jag mig inte vad utfallet blir. Men anständigheten kräver att de regionalt boende ska kunna bestämma över sin egen närmiljö.
Du blandar ihop begreppen hela tiden - om du gör det medvetet för att snurra till diskussionen eller om du själv inte riktigt har grepp om vad du pratar om är svårt att veta. I vilket fall är det svårt att hålla en rak linje när du hela tiden byter ut begrepp och innehåll. Plötsligt börjar du prata om "lokalt inflytande" när vi tidigare diskuterat "lokal bestämmanderätt". Det är ju två helt olika saker, men du får det att låta som om jag har argumenterat emot lokalt inflytande, vilket jag inte har. Lokalt inflytande har vi ju redan, bla via vårt demokratiska representativa system. Lokal hänsyn tas ju också via ersättningar, skyddsjaktsregler och olika bidrag för att tex skydda tamboskap. Men lokal bestämmanderätt är ju något helt annat. Kan vi hålla oss till den så länge?
Det är nästan löjligt att efterfråga något sådant. Världen är full av exempel på praktisk tillämpning av jantelagen. Den stora majoriteten av befolkningen saknar helt integritet att stå för någon uppfattning alls och faller lätt offer för påtryckningar. Om du inte tror att social tryck förekommer föreslår jag att du sätter dig en lördagskväll på någon lokal på nån mindre ort i Dalarna och med hög röst startar en diskussion om att vi borde ha en större vargstam i Sverige. Hör av dig när du kommit ut från sjukhuset...Jag ser inte på vilket sätt lokala gaphalsar kan tvinga folk att rösta "fel" i hemliga regionala val. Berätta gärna.
Sedan vet jag inget land, (förutom de mer planekonomiska då), som valt att inte ha vägförbindelser med omvärlden. Detta har de klarat trots att vägbyggandet varit en nationell och inte internationell fråga. På samma sätt så utgår jag från att regionen kan sköta sånt också, förutsatt att det ligger i deras intresse.
När jag hör dig tänker jag på något jag läste där Sovjetunionens ambassadör frågade en politiker i UK vem som ansvarade för brödlogistiken i London.
Här har du tappat mig. Jag vet inte alls vad du pratar om eller hur det har med diskussionen om lokal bestämmanderätt att göra. Men jag har förstått att du verkar jämställa planekonomi med vetenskapligt grundade beslutsprocesser. Hur du nu får ihop det...