Det är klart att vi respektera att folk är rädda och försöka lösa situationen på ett konstruktivt sätt. Men frågan är hur hur vi ska gå tillväga. Det är ju inte självklart att rädslan är befogad och rationell och därför kanske det är en väldigt dålig lösning att skjuta alla vargar. Det finns ju väldigt många saker som folk är rädda för; strålning, elektricitet, hundar, huggormar, invandrare, förståndshandikappade, för att ta några exempel. Så om du menar allvar med att ta folks rädsla på allvar och att de räddas krav ska tillgodoses utan vidare analys, hur resonerar du då tex runt rädslan för mobilstrålning? Ska vi stänga ned mobilnätet i år? Eller tar du inte dessa människors rädsla på allvar?
Alltså: Att människor är rädda för varg är allvarligt. Men eftersom det är lätt att fastslå att ingen människa skadats av vargar i modern tid så är rädslan irrationell. Lösningen på problemet är alltså en pedagogisk och retorisk fråga, inte en biologisk.
Det vi däremot inte behöver respektera är de gaphalsar som själva inte är rädda i den riktiga bemärkelsen utan bara försöka utnyttja och rida på folks rädsla, för sina egna, smala intressens skull. Dessa häcklar jag mer än gärna.
Ja du viker inte en tum, saknar helt kompromissvilja.
Mitt problem är alltså en fråga om dålig utbildning. T o m jämförbart med mobilstrålning !
Riskerna för min hund t ex är alltså helt inbillade.
Dessutom ska dom som opponerar sig bli häcklade!
Jag tror du slår rekord i trångtänkande. Så länge ditt tänkande existerar så slänger ni in mer bränsle i debattbrasan.