Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tja... Lena Ek/staten verkar ha tagit viss notis om de som berörs av vargen.
Din argumentering kan bidra till att taket blir ännu lägre än de nu satta 180, så fortsätt gärna på din inslagna väg! ;)

Vore det inte bättre om du hade svarat med ett argument som rörde mitt inlägg? Men du kanske inte hade några sakliga argument eller så kanske du inte förstod mitt inlägg? Jag tar det igen: Det är fler älgar som ger sig in bland bebyggelse och fler människor som blir skadade i såna situationer. Rädslan för att vargar som går in i bebyggelse ska skada människor är ju rent hypotetisk medan rädslan för att älgar ska gå in bland bebyggelse och skada människor är konkret och verklig. Varför kräver du då att vargen ska bort och inte älgen? Varför respekterar du rädsla för hypotetiska och osannolika faror men inte för reella och existerande?

(Om det fortfarande är för svårt för att du ska kunna skriva ett sakligt svar kan jag lägga upp ett inlägg med kryssfrågor i stället...)

Det är inte särskilt ovanligt att vissa älgar tappar respekten för människor. I synnerhet ko med kalv kan vara aggresiva.
-Men det löses enkelt genom skyddsjakt, det är ren rutin. Problem-älgar kan vi hantera,och varför skulle vi inte kunna hantera problem-vargar?

Ingen här har väl motsatt sig skyddsjakt på vargar som uppför sig underligt eller anfaller folk och fä. Anser du alltså att vår vargstam kan få växa fritt så länge vi tillämpar skyddsjakt? Det verkar ju vara din syn på hur problemet med aggressiva och farliga älgar ska lösas.

Vore det inte bättre om du hade svarat med ett argument som rörde mitt inlägg? Men du kanske inte hade några sakliga argument eller så kanske du inte förstod mitt inlägg? Jag tar det igen: Det är fler älgar som ger sig in bland bebyggelse och fler människor som blir skadade i såna situationer. Rädslan för att vargar som går in i bebyggelse ska skada människor är ju rent hypotetisk medan rädslan för att älgar ska gå in bland bebyggelse och skada människor är konkret och verklig. Varför kräver du då att vargen ska bort och inte älgen? Varför respekterar du rädsla för hypotetiska och osannolika faror men inte för reella och existerande?

(Om det fortfarande är för svårt för att du ska kunna skriva ett sakligt svar kan jag lägga upp ett inlägg med kryssfrågor i stället...)

Som sagt, fortsätt - vi tackar för all hjälp vi kan få. 150 nästa?

Ja, jag fortsätter - att diskutera. Vad du sysslar med här är det nog ingen som begriper.

Jorå, jag ser till att kramarsidans smått fanatiska åsikter tydliggörs. Jag ber att få tacka för all hjälp genom alla dessa sidor!

...men jag vill ha ännu mer - nu sliter vi på för att sänka taket lite till, det fixar vi lätt i denna tråd.... 150 är målet!

Bring it! ;)

Du vet om att antalet vargar som vi ska ha i framtiden (och även i nutid) inte bestämms här???

Haha! Njo då, men det är inte bara här det höjs kritiska röster, många bäckar små... blir ett tak ;)

...det är inte kul att slåss i denna fråga, men hade vi varit tysta hade inte Lena tagit detta beslut. Det inser du?

Det som händer nu är att, som vid den aktuella skolan, inte bara jägare blir förbannade. Nu kokar det, på riktigt. Så egentligen är jag otroligt nöjd med att ni förespråkare varit så otroligt envisa/korkade att ni inte förespråkat en hård skyddsjakt av alla vargar som rör sig runt människor. Då hade vargen inte varit i det läge han befinner sig i idag. Nu skulle jag tippa på att det är kört för gråben.

Jorå, jag ser till att kramarsidans smått fanatiska åsikter tydliggörs. Jag ber att få tacka för all hjälp genom alla dessa sidor!

...men jag vill ha ännu mer - nu sliter vi på för att sänka taket lite till, det fixar vi lätt i denna tråd.... 150 är målet!

Bring it! ;)

Det vore ju bättre att du siktade på att sänka taket på älgstammen istället. Den gör ju faktiskt stor skada: Dödar och skadar många människor i trafiken varje år, förstör skog för många, många miljoner samt är en fara genom att den ibland blir oskygg och anfaller och skadar människor i och nära tätbebyggelse. I relation till älgen så framstår ju vargen som rena nyttodjuret: Ett par hundra dödade får varje år som värst.
Logiskt vore alltså att arbeta för att minska älgstammen i stället. Men det är klart, alla kan inte vara logiska.

Det vore ju bättre att du siktade på att sänka taket på älgstammen istället. Den gör ju faktiskt stor skada: Dödar och skadar många människor i trafiken varje år, förstör skog för många, många miljoner samt är en fara genom att den ibland blir oskygg och anfaller och skadar människor i och nära tätbebyggelse. I relation till älgen så framstår ju vargen som rena nyttodjuret: Ett par hundra dödade får varje år som värst.
Logiskt vore alltså att arbeta för att minska älgstammen i stället. Men det är klart, alla kan inte vara logiska.

Jag jobbar hårt med att minska älgstammen....vad gör du?
Säg inte att du lobbar för mer varg, -det ökar älgstammen! (och minskar avskjutningen!)

Vargen i Söderbjärke.

Skyddsjakt på varg i Söderbärke. Finns trots det förälder på orten (=landsbygden)som tyckte att jakt inte borde ha varit första lösningen. Inslaget börjar 08.40. Vid 09.27 så kommer frågan om skyddsjakt. Nyheterna 19:00.
http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=2239870
Jag tycker han visar prov på ryggrad, han står där med sitt namn och sitt ansikte och ger uttryck för en inte okontroversiell åsikt. Nu delar jag hans åsikt men sättet han gör det på respekterar jag och han hade haft min respekt även om han hade förespråkat skyddsjakt från dag ett.

På TV4 sport i kväll....

Jaktlust
22:00 - 22:30.Svenskt jaktmagasin från 2012. Yrkesjägaren Thomas Ekberg och fotografen Mikael Jägare ger sig upp på spännande jaktäventyr i Norden.

Säsong: 3 Avsnitt: 1 / 8 Produktionsår: 2012

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg