Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skyddsjakt på varg i Söderbärke. Finns trots det förälder på orten (=landsbygden)som tyckte att jakt inte borde ha varit första lösningen. Inslaget börjar 08.40. Vid 09.27 så kommer frågan om skyddsjakt. Nyheterna 19:00.
http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=2239870
Jag tycker han visar prov på ryggrad, han står där med sitt namn och sitt ansikte och ger uttryck för en inte okontroversiell åsikt. Nu delar jag hans åsikt men sättet han gör det på respekterar jag och han hade haft min respekt även om han hade förespråkat skyddsjakt från dag ett.

Här är jag enig med dig - alla som står för en åsikt vinner min respekt. Finns alldeles för få av den sorten idag.

Men, jag kan försäkra dig om att de mest arga människorna runt kaffeborden idag, då denna fråga och vargen överhuvudtaget diskuterades, inte var jägare. Vi behöver liksom inte säga nåt längre, bortsett från "vad var det vi sa?".

Och de argaste var kvinnorna.

Och de argaste var kvinnorna.

Som vanligt fria fantasier från dig, eftersom vi kan förutsätta att du inte har intervjuat alla kvinnor på orten under dagen. Däremot hade SVT intervjuat flera kvinnor som jobbade på skolan och hade barn där och ingen av dem var vare sig rädd eller arg - besvärade och lite oroliga kanske, men inget mer. De hade inte intervjuat alla på orten kanske, men betydligt fler än du i alla fall.

Du glömde förresten att tala om vilket beslut om 180 vargar från Lena Ek du syftade på.

Jag jobbar hårt med att minska älgstammen....vad gör du?
Säg inte att du lobbar för mer varg, -det ökar älgstammen! (och minskar avskjutningen!)

Vi har i familjen ofrivilligt jobbat med att reducera älgstammen - med bilen som avlivningsmetod. Tursamt nog blev ingen i bilen avlivad, men sedan dess anser jag att den svenska älgstammen bör reduceras till hälften, om inte mer. Det skulle naturligtvis bli en realitet om inte jägarkårens strupgrepp om riksdagen var så hårt, eftersom älgen kostar så mycket pengar och lidande. En liten grupps hobby kostar samhället många liv, ett enormt lidande samt miljarder kronor totalt varje år. Jaktkorten för älgjakten borde finansiera detta och skulle således kosta kanske 50 000 kronor eller mer. Eller tycker du att vi skattebetalare ska finansiera din hobby?
Vargen är en av flera metoder att minska älgstammen. Att vargen äter upp älgarna har ju varit jägarkårens huvudargument under flera decennier. Menar du att det har varit lögn?

Som vanligt fria fantasier från dig, eftersom vi kan förutsätta att du inte har intervjuat alla kvinnor på orten under dagen. Däremot hade SVT intervjuat flera kvinnor som jobbade på skolan och hade barn där och ingen av dem var vare sig rädd eller arg - besvärade och lite oroliga kanske, men inget mer. De hade inte intervjuat alla på orten kanske, men betydligt fler än du i alla fall.

Du glömde förresten att tala om vilket beslut om 180 vargar från Lena Ek du syftade på.

Jag pratade om min arbetsplats. Om jag jämför dagens samtal med för, låt säga 4 år sedan så är det som en annan värld. Folk har vaknat. Riktigt trevligt är det! :)

Har Lena tagit flera beslut om 180 vargar?

Säger han som måste gömma sig bakom en anonym signatur... :)

Det där är helt meningslöst - ett namn på nätet betyder noll. Jag står dock för min åsikt överallt i den riktiga världen. Även bland biologer från storstan, det brukar vara roligast :)
De klarar inte riktigt av att bli ifrågasatta, allt landar i ett mumlande om "biologisk mångfald" när argumenten tar slut... Rätt kul faktiskt.

Jag pratade om min arbetsplats. Om jag jämför dagens samtal med för, låt säga 4 år sedan så är det som en annan värld. Folk har vaknat. Riktigt trevligt är det! :)

Har Lena tagit flera beslut om 180 vargar?

Referera i stället till beslut du syftar på istället för att lägga dimridåer. Jag känner inte till att några sådana beslut har fattats.

De klarar inte riktigt av att bli ifrågasatta, allt landar i ett mumlande om "biologisk mångfald" när argumenten tar slut... Rätt kul faktiskt.

Oj, synd att du inte visar prov på den argumentationsförmågan här. Det vore ju trevligt om du argumenterade i stället för att använda forumet som din privata klippbok för utdrag ur lokaltidningar.
Är du säker på att inte biologerna bara småler åt dig och inte ens orkar öppna munnen när de hör hur lite du förstår av komplicerade sammanhang? Så brukar jag göra när hemmavävda "experter" klampar in och mästrar mig på inom mitt yrkesområde.

Oj, synd att du inte visar prov på den argumentationsförmågan här. Det vore ju trevligt om du argumenterade i stället för att använda forumet som din privata klippbok för utdrag ur lokaltidningar.
Är du säker på att inte biologerna bara småler åt dig och inte ens orkar öppna munnen när de hör hur lite du förstår av komplicerade sammanhang? Så brukar jag göra när hemmavävda "experter" klampar in och mästrar mig på inom mitt yrkesområde.

Det är ju detta jag menar, jag behöver inte argumentera med sådana motståndare :)

Lena:
Miljöminister Lena Ek (C) har dock redan bestämt sig, berättar hon för TT. Hon kommer att rekommendera den lägre siffran, 180 vargar.

- Den ligger ganska nära det riksdagsbeslut vi har i dag, på 210 vargar, säger Ek.
Hon säger sig vara medveten om att detta kommer att kräva hårt arbete, med ständig genetisk förstärkning av stammen.

- Det kommer att betyda utsättning av valpar, och ytterligare förstärkningar, säger hon.
Beslutet innebär också att regeringen lägger sig relativt nära det tak Jägareförbundet vill ha, 150 vargar.

Jag kanske tolkar detta fel, men nog känns det som om hon tagit ett beslut?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg