Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det här med demokrati och allmänt folkvett:

Naturvårdsverket har tilldelat genetikprofessor Linda Laikre 1,2 miljoner kronor ur Viltvårdsfonden. Alltså pengar som kommer från landets jägare . Men hon vägrar att svara på frågor från landets största jägartidning.
Tuulikki Rooke, forskningssekreterare hos Naturvårdsverket, förklarar vilka krav verket ställer på forskare angående den tredje uppgiften, alltså att dela med sig av kunskap.

– Det är oerhört synd att det blivit så här och vi har fått flera kritiska mejl om detta. Men vi kan inte ställa några krav på forskarna att de ska svara på frågor.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/11/Genetikprofessor-vagrar-svara-pa-fragor-1.37664/

NVV förklarar krig även mot norra Sverige:

En delegation från Naturvårdsverket med generaldirektör Maria Ågren i spetsen var på onsdagen i Vilhelmina för att diskutera etableringen av den genetiskt viktiga vargtiken i Junseletrakten.
Men någon diskussion var det egentligen inte frågan om. Budskapet från Naturvårdsverket till samebyarna var glasklart, vargtiken med ryskt påbrå och den hane som tiken slagit sig i hop med ska vara kvar och tillåtas att föröka sig i området och varken någon flytt av vargparet eller skyddsjakt är aktuellt.
Ett besked som samebyarna inte är nöjda med.
– Det känns bittert, säger Tomas Nejne, ordförande i Vilhelmina södra sameby, till Mittnytt.
Naturvårdsverkets beslut att tillåta varg i renskötselområdet kan komma att påverka flera av landets samebyar.

Blir spännande att följa detta, särskilt då Sverige redan kritiserats kring hur man behandlar samer.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/11/Varg-tillats-i-renskotselomradet-1.37789/

Men den vargtiken är ju väldigt viktig för vargstammen för att få in nya gener
iden inavlade stammen.
Sen flyttas säkert valparna längre fram till ett område som är inte lika känslig
för rennäringen.
Och säkert får renägarna kompensation för eventuella skador

Det här med demokrati och allmänt folkvett:

Naturvårdsverket har tilldelat genetikprofessor Linda Laikre 1,2 miljoner kronor ur Viltvårdsfonden. Alltså pengar som kommer från landets jägare . Men hon vägrar att svara på frågor från landets största jägartidning.
Tuulikki Rooke, forskningssekreterare hos Naturvårdsverket, förklarar vilka krav verket ställer på forskare angående den tredje uppgiften, alltså att dela med sig av kunskap.

– Det är oerhört synd att det blivit så här och vi har fått flera kritiska mejl om detta. Men vi kan inte ställa några krav på forskarna att de ska svara på frågor.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/11/Genetikprofessor-vagrar-svara-pa-fragor-1.37664/

Alla forskare ställer naturligtvis upp i seriösa media . Men precis som de flesta forskare knappast skulle ställa upp i TV3, så ställer naturligtvis ingen vettig forskare upp i Jakt & Jägare! Det är en tidning som ALDRIG någonsin rapporterar seriöst om forskningsresultat, och det är en tidning som även på nyhetsplats blandar in åsikter.

Genetikprofessor Linda Laikre ställer upp för seriösa media, och liksom alla andra forskare så väljer de då Sveriges Radio, som är en av mycket få medier som idag fortfarande har vetenskapsjournalister.

Alla forskare ställer naturligtvis upp i seriösa media . Men precis som de flesta forskare knappast skulle ställa upp i TV3, så ställer naturligtvis ingen vettig forskare upp i Jakt & Jägare! Det är en tidning som ALDRIG någonsin rapporterar seriöst om forskningsresultat, och det är en tidning som även på nyhetsplats blandar in åsikter.
Genetikprofessor Linda Laikre ställer upp för seriösa media, och liksom alla andra forskare så väljer de då Sveriges Radio, som är en av mycket få medier som idag fortfarande har vetenskapsjournalister.

Linda Laikre är naturligtsvis väl medveten om att hon blandar in personliga åsikter i det "vetenskapliga" resultatet.
Då är det säkrast att redovisa resultatet i ett media där hon inte blir ifrågasatt.
-Hon vill ha envägskommunikation..

Ett väl underbyggt resultat håller i alla media.

clindh

Forumvärd
Jag har rensat upp lite på slutet. Uppmaningar till brott och personangrepp gillar vi INTE. Sansa tonen så kanske debatten kan fortsätta. Jag är på resande fot och kan inte hoppa in och moderera er hela tiden - blir det inte bättring får jag stänga den.

Jag har rensat upp lite på slutet. Uppmaningar till brott och personangrepp gillar vi INTE. Sansa tonen så kanske debatten kan fortsätta. Jag är på resande fot och kan inte hoppa in och moderera er hela tiden - blir det inte bättring får jag stänga den.

Är av den åsikten att mina inlägg inte är osansade eller uppmanar till brott eller utgör personangrepp. Uppskattar ett mail med info om varför mina inlägg blivit raderade, jag vill förstå.
Det hade varit en poäng om de som uppträtt på ett för er oacceptabelt sätt hade fått sina inlägg raderade. Då får man feedback på att det inlägget inte var ok.

Senast ändrad:
Jag förstår inte heller var det fanns personangrepp i mitt inlägg som rensades bort. Jag påpekade bara att ett av de tidigare inläggen uppmanade till brott och att jag hade anmält det i går utan åtgärd från moderator. Var det personangrepp på moderator eller på personen som uppmanade till brott?

Förstår inte heller vad som var problemet i tråden. Såg inga personangrepp.

Hursom, i Örebro verkar länsstyrelsen leva efter ett annat regelverk än dito i Dalarna:

Sent i går beslutade Länsstyrelsen i Örebro Län om skyddsjakt på den varg som attackerade en större fårbesättning i Ervalla förra helgen.

Skyddsjakten får bedrivas från och med i dag fram till den första december. En särskild jaktledare har utsätts av Länsstyrelsen.

Det var förra helgen som stor fårbesättning i Ervalla attackerades. Vargattacken är den enskilt största i området i år.

Personal från Länsstyrelsen har säkrat DNA-prov som visar att det rör sig om en ettårig hanne som vandrat ut från Hedbynreviret.

Skyddsjaktsbeslutet är fattat på eget initiativ av Länsstyrelsen med stöd av jaktförordningen 23 b och 24 b (”för att förhindra allvarlig skada, särskilt på gröda, boskap, skog, fiske, vatten eller annan egendom”).

Skumt sa bull.

Stäng den säger jag. Utsidan är en possitiv sajt för folk som GILLAR naturen. Den tråden drar ner utsidan i skiten. Och någon diskussion är det inte längre. Snarare monolog.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg