Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tror du att dom är nöjda med situationen?

Jag tror inget om de fäbodbrukare jag känner. Jag vet att en del är det, andra inte. Men det kvittar. Min poäng var, om du nu inte förstod den, att en vargetablering inte gör det omöjligt att bedriva fäbodbruk. Lika lite som det gör det omöjligt att bedriva jakt. Båda verksamheterna kan dock behöva anpassas till den nya situationen.

Nejdå det finns fler traditioner som är viktiga: Klappjakt på varg t ex, det är åkså viktigt.
Skillnaden mellan dagens fäbodbruk och förr var att dom förr hade rätt att lösa problemen.
Det var hanterbart eftersom dom inte var bakbundna av någon överstatlighet.
Folk (även i städer!) förstod problemet, och man kan väl säga att dom löste det med framgång.

Nej, skillnaden är att de förr inte lät djuren gå utan tillsyn utan hade getare som vaktade djuren. Getarna var oftast barn, på den tiden ansågs det inte vara farligt för barn att gå ensamma i skogen, men det är det tydligen idag.

Funkar kanon!

Ett 20-tal tackor dödades natten mot lördag när en varg attackerade en fårskock på 49 djur.

När vargattacken upptäcktes hittades endast fem djur ur flocken. Resten vet man inte var de finns. Fler tackor som dödades av vargen hittades vid Dyltaån.

– Ån är djup och det är strömt. Går ett får ut där kommer de inte upp igen, säger Anette Skoog, till Nerikes Allehanda. Är ni säkra på att det var en varg?

– Länsstyrelsens besiktningsman har varit här och konstaterat vargangrepp. Det är också en typisk bild av vargangrepp med många djur rivna och dödade.

– Vi har stängslat i princip varenda mark vi har med elstängsel. Det är bara att det duger inte att hålla ute en varg, säger Anette Skoog.

Se där. De får oxå ringa Rauno så hon kan komma med tutan.
http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=16354&avd1=0

Och här har vi en som tröttnat:

Nysjöns fäbodar och ett stort område runtikring är omgärdat av ett elektriskt stängsel, och grindarna var enligt Hans-Olov Backlund stängda när vargarna slog till. Det finns en lucka i stängslet ned mot sjön, men den vägen tror han inte att vargarna tagit sig in. I stället tror han att de hoppat över grinden.
På lördagen kom en besiktningsman från länsstyrelsen som kunde säkerställa att det varit varg som dödat fåren. Nu har Hans-Olov Backlund ansökt om skyddsjakt på samtliga vargar i området. Tre andra ansökningar på skyddsjakt i området avslogs under tisdagen, men han hoppas ändå på att få sin ansökan beviljad.
Hans-Olov Backlund har varit fäbodbrukare i Nysjön sedan 13 år tillbaka och djurhållare hemma i Linghed sedan 80-talet.
– Snart orkar jag inte mer. Folk vill ha lyxen med levande fäbodar, öppna landskap och djur som rör sig i det fria. Men det är så mycket som motarbetar oss som jobbar här. Fäboden är ett kulturarv som håller på att raseras.
Han är kritisk till den krångliga byråkratin, framför allt att det tar så lång tid att bevilja skyddsjakt.
– De provocerar folk till tjuvjakt på det här sättet. Vi hade velat ut och jagat vargarna direkt, men då hade vi rört oss på fel sida om lagen.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5000986-fabodbrukare-har-fatt-nog
Det är för märkligt att folk blir arga, helt oförklarligt faktiskt.

...tack och lov att vår minister fattat att hon företräder folk och inte varghybrider.

Snöskoter till den som skjuter mest varg?

I Momadistriktet i Yakutsk har administrationen utlyst en tävling bland de jägare som anslutit sig till försöken att få ned vargstammen till mer rimliga nivåer. Första priset är en ny snöskoter.
Snöskoterna skall ses som en extra morot enligt administrationen. Skottpengarna är i dagsläget 10 000 rubel från den kommunala budgeten och ytterligare 20 000 från jordbruksdepartementet. Totalt betalas således 30 000 rubel för varje skjuten varg. Ur ett lokalt perspektiv är det en ansenlig summa pengar och i svensk valuta motsvarar det drygt 6 300 kronor.
I angänsande distrikt så som Ust-Yanskiy kan den totala skottpengen uppgå till 35 000 rubel efter att alla som vill se färre vargar betalat ut sin del. 35 000 rubel motsvarar en normallön i regionen.

Enligt jordbruksdepartementet är vargen utan jämförelse ett stort bekymmer. Förra året dödades 13 000 renar och många andra typer av tamboskap i Yakutsk.
Utvecklingen under 2012 ser inte ut att vara bättre enligt preliminära rapporter men vargjakten har producerat fler nedlagda vargar än förra året. Till dags dato har 550 vargar skjutits vilket är en och en halv gånger fler än förra året.

http://www.vargfakta.se/nyheter/skottpengar-och-snoskoter-som-bonus-for-lyckad-vargjakt-yakutsk/

Tror att samerna kan han ha nytta av att påvisa det ryska läget när frågan om den röda flyttvargen skall diskuteras...

Getarna var oftast barn, på den tiden ansågs det inte vara farligt för barn att gå ensamma i skogen, men det är det tydligen idag.

Alldeles nyss i Finland:

En 10-årig flicka rapporteras ha blivit avkastad från sin häst när den skrämdes av två vargar. Flickan lyckades fly från platsen skriver den finska tidningen Iltalehti.fi.
I fredags skall en 10-årig flicka ha blivit avkastad från sin häst sedan hon träffat på två vargar i skogen utanför Eura cirka 5 mil norr om Helsingfors.
Kari Jalonen berättar för tidningen att flickan, innan hästen skenade från platsen hade sett två vuxna vargar och att båda var försedda med halsband (radiopejl reds. anm). Flickan kastades av en bit från där hon mötte vargarna som tycks ha försvunnit åt ett annat håll.
Tilti Nurminen, förälder och boende i kommunen har en förklaring till att vargarna var försedda med halsband;
– Vargarna är utplacerade här. Två tillförlitliga vittnen har sett när vargarna släpptes från en bil, säger Nurminen till tidningen.

Sen tror jag förövrigt att pappan i Ryssland som hittade sin dotters huvud efter att hon överfallits av varg på vägen hem från skolan skulle vilja invända mot din överlägsna attityd. Han är inte ensam, långt ifrån.

Det var inte två jakthundar med varsin Astro?

Det kan det ju iofs kanske ha varit. Men utifrån tidningsrapporten får man väl anta att det stämmer.

Är ingen hejare på finska, men här är artikeln om någon vill kolla:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012110216277518_uu.shtml

Om någon med finskakunskaper läser så kan denne gärna även få berätta vad denna artikel har att säga:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012110216280146_uu.shtml

Det kan det ju iofs kanske ha varit. Men utifrån tidningsrapporten får man väl anta att det stämmer.

Är ingen hejare på finska, men här är artikeln om någon vill kolla:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012110216277518_uu.shtml

Om någon med finskakunskaper läser så kan denne gärna även få berätta vad denna artikel har att säga:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012110216280146_uu.shtml
Fyra vargar som ställde sig runt en jägare som klättrade nerför en jakttorn och
gav sig inte iväg fast han sköt en varningsskott.
Höll på i 20 minuter tills jägaren kunde back iväg från platsen
En taskig Gogle översättning
Euralainen jägare Raoul Ström hade skräck stund medan på måndag kväll, rådjur pass hemstad.

När du går in i tornet, jakt mannen befann sig i de fyra distrikten, detta Wolf.

- Jag kom kytykopasta ner för att kontrollera om utfodring plats ännu för att äta, när jag först såg fem rådjur igång snabbt överallt. Var en stor överraskning när jag såg en pannlampa i ljuset av några tiotal meter från fyra vargar, aktuella tider.

- Jag fick en chans till marken när en av vargarna började cirkulera bakom. De var inte milläänsäkään, något mer än ljuset för att rösta alls, säger Ström.

Enligt honom varade till och med hotfull situation för cirka 20 minuter.

- Lyckligtvis smyga bakom djuret gav vika för en annan riktning, samtidigt som jag kunde lugna ner, enligt tidningen, som är tryckt i Eura Alasatakunta Effekt magasin i en intervju

- Branta flykt utgång skulle vara mitt spel inte kunde spelas, menar han.

Iltalehti begäran om en återgång till scenen vägrade att Raoul Ström. Frukta inte, den här gången var dock fyrbent.

- Vem vet vad för slags viherpiiperöt och hampa knackar på dörren på baksidan, om du kan se min bild dagbok, förklarade Ström.

Bevis på manipulering

Hydraulisk kraft kallas omedelbart efter mötet med vargarna mobiltelefon den lokala arenan suurpetoyhdysmiehen Markku Ruponen. Erfarna odjuret människan, var det ingen tvekan säga att det hade varit en varg.

- Det var snö och det tydligt stod ut fyra spår vargspår fanns två större vuxna vargar och två yngre djur.

Ruponen säger direkt att han aldrig har hört talas om vargar beter sig som arrogant.

- I allmänhet går de helt enkelt bort mänsklig doft, men nu är de inte ens rädda för ljus och ljud. I denna takt, är situationen får ut av sidan, om djuren är inte längre rädd för människor. Tricks helt enkelt inte existerar.

Markku Ruponen att ingen kan säga säkert hur många vargar i området, Eura.

- Tjugo är inte långt från sanningen, om inte tillräckligt. Och du behöver inte utöka området så mycket, när vi talar om mycket större siffror.

ASKO Tanhuanpää

Jag tror att det var en sån här som jagade hästarna videon startar efter reklamen
http://www.iltalehti.fi/iltvluontojaelaimet/20121022013765177_v6.shtml

Eventuellt var det hundar som skrämde hästen, men jägarincidenten verkar stämma:

Rauli Virta var ute för att jaga under måndagskvällen i trakterna av Eura cirka 5 mil norr om Helsingfors. Han hade precis kommit till den plats där han tänkt sitta på pass när 5 rådjur kom springande i full fart.
– Jag hade precis kommit till området där rådjuren brukar beta på kvällen när jag såg 5 rådjur komma springande i full fart. Jag blev väldigt förvånad när jag i skenet av min huvudlampa, inom ett 10-tal meter också såg 4 vargar.
Vargarna kom allt närmare och omringade Virta som uppfattade situationen som mycket hotfull.
– Jag sköt i marken när en av vargarna gjorde en manöver för att komma bakom mig. De var helt orädda. Belysningen från min huvudlampa var det enda jag hade att gå på för att veta var de befann sig.
Enligt Rauli varade den situationen i nästan 20 minuter innan han kunde ta sig från platsen.
– Lyckligtvis öppnade sig en flyktväg när vargarna kretsade runt mig. Samtidigt hade jag lyckats lugna ner mig en aning och kunde ta mig därifrån.
Rauli vill inte återvända till platsen när tidningen Iltalehti ber om det. Han vill helst av allt inte ha mer uppmärksamhet kring händelsen då han inte är så förtjust i tanken på att kanske bli uthängd som varghatare.

Spår säkrade
Markku Ruponen, viltexpert i området fick samtal om händelsen och begav sig till platsen för att säkra bevis.
– Det var snö på marken och man kunde helt klart se spåren av fyra vargar, två vuxna och två yngre djur.
Enligt Ruponen har händelser av det här slaget aldrig tidigare hänt, där vargar varit så arroganta och orädda.
– Vanligtvis ryggar de för vittring av människor, men nu verkar de inte ens vara rädda för ljus och ljud. Fortsätter det såhär blir situationen ohållbar.
Markku säger vidare att antalet vargar kring Eura är osäkert men att det definitivt rör sig om än ett 20-tal. Omfattar man däremot ett lite större område rör det sig om betydligt fler vargar.

http://www.vargfakta.se/nyheter/vargar-omringade-jagare-finland/

NVV förklarar krig även mot norra Sverige:

En delegation från Naturvårdsverket med generaldirektör Maria Ågren i spetsen var på onsdagen i Vilhelmina för att diskutera etableringen av den genetiskt viktiga vargtiken i Junseletrakten.
Men någon diskussion var det egentligen inte frågan om. Budskapet från Naturvårdsverket till samebyarna var glasklart, vargtiken med ryskt påbrå och den hane som tiken slagit sig i hop med ska vara kvar och tillåtas att föröka sig i området och varken någon flytt av vargparet eller skyddsjakt är aktuellt.
Ett besked som samebyarna inte är nöjda med.
– Det känns bittert, säger Tomas Nejne, ordförande i Vilhelmina södra sameby, till Mittnytt.
Naturvårdsverkets beslut att tillåta varg i renskötselområdet kan komma att påverka flera av landets samebyar.

Blir spännande att följa detta, särskilt då Sverige redan kritiserats kring hur man behandlar samer.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/11/Varg-tillats-i-renskotselomradet-1.37789/

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg