Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Aftonbladet är alltid och i alla tillfällen en säker källa. Läste att den finska vargstammen antagligen till två tredjedelar bär på dvärgbandmask. Det kommer att bli ett jättefint intåg för dvärgbandmasken om regeringen får till sin fredade vandringskorridor från Finland till sydsverige. Något som bestämmande organ vägrat komentera.... Rävar i Udevallatrakten skall skjutas i så stor utsträckning som möjligt och utan urskiljning för att om möjligt begränsa spridningen. Vargarna och dess smitta får en fredad invandringskorridor....

Har du någon källa till detta?

Okså tänkvärt:

Dvärgbandmasken större än vargen
Postat den 30 mars, 2011 av Gunnar Glöersen

En lyckad lockmorgon Foto: Gunnar Glöersen
De senaste veckornas morgnar och kvällar har jag ägnat åt rävjakt. Inte primärt för att samla in rävar till SVA utan för att lockjakt på räv är förbaskat roligt. Dessutom är det en jaktform som gör att jag inte behöver sitta stilla på samma pass i flera timmar. Stillasittande får jag nog av på jobbet. De rävar jag fällt har jag givetvis, precis som så många andra, skickat till SVA för att analysera om de har dvärgbandmask. SVA har nu fått in över 3000 rävar på 6 veckor! Ingen annan organisation kan genomföra samma sak som Svenska Jägareförbundet gjort på så kort tid.

Rävens dvärgbandmask kan bli ett enormt problem om den får fäste i Sverige. Vårt traditionella sätt att bruka naturen försvåras och det självklara, att stoppa blåbär direkt i munnen under skogspromenaden eller bockjakten blir ett minne blott. Jag menar att det är självklart att jakttiden på räv omedelbart borde färlängas, åtminstone i det område där masken hittats.

Som så många andra viktiga frågor kring viltförvaltning försöker vissa göra rävens dvärgbandmask till en fråga om vargens vara eller inte vara. Vargkramare raljerar över oron för dvärgbandmask och förringar problemet, enbart för att de är rädda att frågan skall få återverkningar på acceptansen för varg. Nollvisionärerna gör tvärt om. De använder masken till att motivera utrotning av vargen i Sverige.

Frågan om dvärgbandmasken är alltför viktig för att bli en fråga om för eller emot varg. Sverige kan vara fritt från både vargens och rävens dvärgbandmask även om det finns varg.

Däremot bör samhället ta frågan om vargens dvärgbandmask på större allvar än idag. Inte heller den masken behöver innebära utrotning av varg. Men om vi däremot får in vargens dvärgbandmask till Sverige finns bara ett sätt att bli av med den, nämligen utrotning av varg. Det är något som alla som propagerar för en stor sammanhängande vargstam österut borde fundera över. När vi träffade Carlgren för en tid sedan lovade han att låta genomlysa mask frågan. Tyvärr verkar ”EU spöket” ha fått honom att avstå.

Om vi vill ha ett dvärgbandmaskfritt Sverige med varg kan inte okontrollerad naturlig invandring tillåtas. Det är annars bara en tidsfråga innan vargens dvärgbandmask också finns här. Hur allmänhetens acceptans för varg skulle påverkas om de vet att smultronen på ett strå och munnen full med blåbär inte längre är en del av naturupplevelsen kan man fundera över. Domen mot dem som valt att inte stoppa masken kan bli hård. Som en representant för Jordbruksverket sa, ”det kan vara en liten risk, men med enorma konsekvenser.”

Det är skillnad på vargens och rävens dvärgbandmask. Båda är aktuella just nu. Låt inte debatten om maskarna tas över av nollvisionärer och vargkramare! De är just nu ett hot mot vårt sätt att nyttja naturen. Extremisterna borde ställas i skamvrån för evigt.

Usch :(

Inte bara jakt, fårskötsel och allmänt uteliv skall försämras å det grövsta. Bär och svampplockning skall alltså även det spåra ur.

Finns egentligen inga ord kvar för att beskriva vansinnet.

Detta är verkligheten numera:

Det var en 15-årig flicka som sent på tisdagskvällen skrikande flydde från en varg i centrala Filipstad. Lokaltidningen har pratat med flickan och hon bekräftar det vittnet Peter Jonasson berättade i Jakt & Jägare på onsdagen.

– Hon var på väg hem och pratade i mobiltelefonen när hon fick se i ögonvrån att en varg förföljde henne, berättar Rolf Mårth, reporter på Filipstads Tidning.
Han har skrivit om saken, men artikeln finns inte utlagd på webben utan har endast tryckts i papperstidningen.
Peter Jonasson, som var på väg hem efter jobbet, hörde att flickan gallskrek och såg att hon sprang allt vad hon kunde. Vargen lufsade efter.
– Hon kom fram till en bil där hon kände om dörrarna var öppna, så att hon skulle kunna sätta sig i bilen. Men den var låst. Till slut gick vargen tillbaka samma väg som den kommit, säger Rolf Mårth.

Om ingen åtalas för, vad som nu enbart kan liknas vid vållande till annans död i Kolmården, så är något otroligt ruttet i Sverige:

Detta har alltså hänt i hägnet, och ändå har man låtit folk fortsätta gå in i där. Hägnet som alltså skapades för att visa "varghatarna" hur ofarliga vargar är.

Skötare berättar:

”Jag var tvungen att försvara mig flera gånger på vägen ut”, uppger skötaren i rapporten.

”Två av vargarna började cirkulera runt mig. För att ta skydd gick jag intill ett träd. Jag skrek och gjorde utfall mot dem. Men det kändes som att det bara triggade dem ännu mer. Alla andra vargar stod uppställda. Jag minns blicken i den ena vargens ögon. Stinn, öronen pekade framåt, stel hållning på tårna. Om jag försökt lägga ner någon av dem är jag säker på att den hade fått hjälp av de andra och inte jag”.
Skötaren lyckas ta sig en bit därifrån, men vargarna cirkulerade allt mer intensivt.
”Då började jag bli rädd på riktigt och kände att jag måste skydda mig. Jag riktade en spade mot den ena vargens huvud, men träffade käken. Han skakade lite på huvudet och fortsatte. Men plötsligt var det något som avledde uppmärksamheten”.
Enligt källor på Kolmården lyckades skötaren backa ut genom grindarna först efter 40 minuter under vargarnas hot.

Sedan har vi alla de fall där även besökare attackerats.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15524928.ab

Kommer ni ihåg orden när tragedin inträffade?

– Det har aldrig hänt i Kolmårdens djurpark *tidigare. Vi hade inga som helst indikationer på att *något sånt här var på väg att inträffa, sa Mats Höggren, zoologisk chef på djurparken, då

Kan alltså bara bli fängelse för denna lögnhals. I ett normalt land iaf.

ja jäklar vad konstigt att vargen som är ett så snällt och fint sällskapsdjur angriper någon, speciellt i flock.

hade folk mer än IQ badboll så hade man givetvis räknat med att detta skulle ske någon gång, precis som lejon och andra rovdjur ger blanka fan i om det är en djurskötare eller turist i hägnet.

ja jäklar vad konstigt att vargen som är ett så snällt och fint sällskapsdjur angriper någon, speciellt i flock.

hade folk mer än IQ badboll så hade man givetvis räknat med att detta skulle ske någon gång, precis som lejon och andra rovdjur ger blanka fan i om det är en djurskötare eller turist i hägnet.

Men nu har ju i princip alla djurparker barnverksamhet, där barnen får gå in till djur. Men det finns ju faktiskt inga ofarliga djur, det fick ju t ex en lantbrukare i Oregon lära sig:

"En 70-årig lantbrukare i Oregon skulle mata sina svin, men något gick snett. Polis berättar att han i princip var helt uppäten och resterande kroppsdelar var spridda i svinstian."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/bonde-uppaten-av-svin

Det här var ju i och för sig inte förvånande, I Sverige springer det omkring 200 000 mördande vildsvin, de tvekar inte att gå in i trädgårdar, hur många människor skall få sätta livet till innan vildsvinsstammen decimeras?

Men nu har ju i princip alla djurparker barnverksamhet, där barnen får gå in till djur. Men det finns ju faktiskt inga ofarliga djur, det fick ju t ex en lantbrukare i Oregon lära sig:

"En 70-årig lantbrukare i Oregon skulle mata sina svin, men något gick snett. Polis berättar att han i princip var helt uppäten och resterande kroppsdelar var spridda i svinstian."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/bonde-uppaten-av-svin

Det här var ju i och för sig inte förvånande, I Sverige springer det omkring 200 000 mördande vildsvin, de tvekar inte att gå in i trädgårdar, hur många människor skall få sätta livet till innan vildsvinsstammen decimeras?

Ingen människa har dödats av vildsvin modern tid i Sverige. Folk behöver bara...bla bla bla.... biologisk mångfald... stängsel...bla.
Vildsvinssafari är en framtidsbransch. Osv...

Så är det ;)

Annat: här kan ni läsa om den ljugande Ruona Burman på naturvårdsverket:

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Debatt/Debatt-Svenskjaktse/Debatt-Det-var-en-bluff-i-forsta-artikeln/

Ser att "Vargfakta" fortfarande sprider sina lögner. Rätt tragiskt att man måste ta till sådana tilltag.

Det som är tragiskt är att vargar stryker runt, och i, svenska samhällen, att fårskötsel får slå igen, att jakt omöjliggörs, att säterdrift med hundraåriga traditioner dör, att öppna landskap på sikt är ett minne blott i mellansverige, att staten planterar in ryska vargar som antagligen bär på dvärgbandmask.

Det är djup tragik. Det borde vara straffbart.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg