Hoppteknik?

Med fakie menar pojkarna att de landar baklänges, alltså med ryggen nedåt i åkriktningen (jo, faktiskt, vissa har fått för sig att det är coolt att kunna det!).

Det börjar bli riktigt vanligt med twintips (skidspetsar både fram och bak på laggen). Jag hört massor av folk som säger sig behärska baklängeslandningar, men knappt sett någon telisåkare utföra den manövern i annat än 180 grader i pyttesmå gupp på flacken. Tror nog drömmarna och after skisnacket är det som underhåller mest..... ;-)

Menmen, det finns bara en filosofi som håller streck när det gäller hur man ska åka: Man ska ha sköj!
Basta!
Pasta?
/sladden

Landa baklänges är inte hälften så svårt som att hoppa ut baklänges.

Visserligen kan man småfega lite och göra 180 vändningen jusst innan hoppet och sen flyga ut.

Men med telisar är det ganska svårt faktiskt. Har inte riktigt fått koll på det ännu. Annars är det himla tufft att flyga ut fakie och snurra 360.

fakie to fakie som brädåkarna säger.

Men några tips inför hoppning:

Mkt bra att redan ifrån början lära sig landa i "telemarksställning" (nigande)
Annars blir det himla obehagligt när man ska gå över ifrån paralell landning till nigande. (been there =))

Det är ofta i början lätt att landa med mkt bakåtvikt på telisar. (om man landar med hela foten på skidan kommer tyngdpunkten långt bak till skillnad mot vanliga skidor) Ett bot mot detta är den nigande landningen. Alternativt kan man fram-montera bindningarna lite. Det är ganska skönt om man tänkt hoppa mkt, men kommer istället in lite snabbt i svängarna och långsamt ur dom.

Det är lättare att landa i en brant landning än en flakare. Så slå på stort och landa i branter istället. Skönare känsla och lättare.

Ett tips är att ta ur handen ur öglan på staven alltid inför hoppen. Ramlar man och vill bli av med stavarna kan det sluta illa om staven hänger kvar. (har rivit sönder 3 par byxor och klarat juvelerna med typ 2 cm)

Oh well ... Tror jag kan hålla på hur länge som helst och göra listan orimligt lång.

Men som stenmark sa "det är bar å åk"

Fångremmar

Jag har funderat över det här med fångremmar. Ni som hoppar BJ och dylikt, brukar ni ha fångremmar? Det är ju uppenbart farligt när man kraschar om skidan fladdrar runt intill ens okontrollerade kropp, men om man inte har fångrem kan ju skidan sticka iväg till grannbyn och i värsta fall klippa några oskyldiga på vägen. Vad tror ni om att ha en typ tre meter lång fångrem ihopvirad i snölåset på brallan? Fast då kommer ju stryprisken istället. Fan, det är knivigt. Hur gör ni?
[Ändrat av praame 2002-10-07 kl 12:02]

hmmm

hmmm, det var en bra fråga.
själv brukar jag ställa bindnings vajern, på mina rottefella chili, väldigt hårt så att jag slipper tappa skidorna. Detta tycker jag känns säkrare än att riskera att skidorna åker till världens ände.

Skyhöy bindningarna har väl skistoppers så dom är väl också ett alternativ om man vill hoppa. Är det någon som vet hur bra dom är att hoppa med? Kan tänka mig att de kan vara lite tunga och klumpiga.

//P

Jag har åkt telisar i 2 säsonger nu tror jag, och har försökt mig på lite hopp också.

Jag upplever det som härligare att landa i teleställning efter en stor flygtur eftersom det dämpar så bra, det blir ju en fin fjädring. Inte som en plattlandning med slalomskidor där det känns som att hälarna ska åka ut genom näsborrarna.
Dessutom är risken mindre att få framåtvikt i landningen och skrapa magen hela vägen ner.

Jag har haft i tanke att skaffa ett par telisbindningar att sätta fast på mina twintips, men det måste väl vara riktigt svårt att landa baklänges?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg