Höghöjd - tips (5000m)

Re: höghöjdstips

AngKhola; sa:
Hej har två typer av tips.

Mat, löksoppa har jag hört skulle hjälpa, av flera.
Popcorn har jag även hört en gång, men det var kanske för att sherpan ville få sålt lite, ingen aning;). Har aldrig prövat själv. Vad gäller löksoppan så har jag träffat folk sompåstått att det hjälpt, om det berodde på att de bara fick för sig det eller verkligen var så vet jag ej.

Edit: Som andra har skrivit kan det skilja från person till person. Träffade en äldre kvinna som hade spenderat ung 10 dar mellan 2600m och 3600m, när hon kom till 3600 klarade hon inte av det. Acclimatiserades ej så att säga. Om det beror på åldern vet ej, kan kanske vara personligt.

Mvh
Hussein

[Ändrat av AngKhola 2005-12-09 kl 00:31]

Självklart ska man äta men min erfarenhet är att det är viktigt med gott om vätska. Vatten, mer än du behöver för att släcka törsten. Dricker du vätskedrivande (the, kaffe, alkohol etc) så behöver du sätta i dig ännu mera vätska. Tror överskott av vätska underlättar för kroppen att bilda mer röda blodkroppar som behövs på hög höjd där "syret är sällsyntare". (Medicinare må korrigera mig om jag har fel).

Lycka till och som flera redan sagt är långsamt uppåt viktigast av allt!

/Patrik

Vad jag har hört är det bara viktigt med vätska eftersom luften är så torr så att man förlorar väldigt mycket vätska. Att det skulle hjälpa till att bilda röda blodkroppar har jag dock aldrig hört. Men det är klart att om man är frisk så acklimatiserar säkert kroppen sig bättre än om man är utmattad och lider av vätskebrist.

S Johansson; sa:
ipg289h; sa:
critan; sa:
så förhoppningsvis har man huvudvärk i jeepen och inte under vandringen om upplägget är ok. ... Är otroligt nyfiken på att se hur jag fungerar på höjden, vid sidan av allt annat som gör att jag räknar sekunder...
Ska kolla upp om det är idé att packa med sig Diamox, verkar rätt vettigt ändå.
— minns när vi gjorde Ganda La i Ladakh hade vi sällskap med två killar. Den ene var elittränad soldat och stod inte ut med tanken att han inte skulle ha kommit upp före Elisabeth så han rusade manligt på i tävlan för att vara först på krönet o kunna slå sig för bröstet medan jag och Elisabeth gick i snigelfart, utan flås el hjärtklappning, när vi kom upp till krönet var vi helt ok och kunde njuta av utsikten medan han var rejält höjdsjuk.

Per
Utan att själv ha någon som helst erfarenhet har jag hört att yngre vältränade oftast har störst problem just pga detta att de stressar upp på hög höjd. Ta det lugnt alltså ;-) Man ska njuta. Inte hinna se så mycket som möjligt.

Själv skulle jag vilja till Nepal för att se Mt Everest. Hur högt upp måste man för att se berget? Och vilka anordnar resor i Sverige?

//Stefan

Jag vet för min del inte egentligen var man har bästa utsikten över Everest, i synnerhet inte från Nepalsidan, men det är väl vanligast att man kommer från det hållet åtminstone om man ska upp till baslägret. Hur som helst, från Tibethållet ska man tydligen få fin blick från Rongbukklostret som ligger 4980 möh. Har för mig jag läst om ännu bättre ställen här på Utsidan, men minns inte vart det var. De jag känner till som ordnar Tibetresor från Sverige är Temaresor,finns förmodligen fler. Till Nepal brukar fler alternativ finnas men vet inte hur det är nu med det oroliga läget där...

Ok. De bilder jag har i huvudet är liksom när Göran Kropp i filmen som visades i TV4, går uppför en stig, rundar en klippa och helt plötsligt uppenbarar sig berget.... =) Men det finns väl några olika bra och mindre bra stigar att ta sig upp...!

Just bara att få se hela berget skulle vara jäkligt häftigt och tillräckligt för mig.

//Stefan

Re: Re: höghöjdstips

tango; sa:
Tror överskott av vätska underlättar för kroppen att bilda mer röda blodkroppar som behövs på hög höjd där "syret är sällsyntare". (Medicinare må korrigera mig om jag har fel).

Lycka till och som flera redan sagt är långsamt uppåt viktigast av allt!

/Patrik

Acklimatiseringen har inte så mycket med bildning av röda blodkroppar att göra i ett kort tidsperspektiv (som det rör sig om när det handlar om en resa på några veckor). I stället är det andra saker som gör att kroppen ställer om sig för att klara höga höjder, bland annat hur djupt man andas.
Att bilda röda blodkroppar tar mycket längre tid.
Åtminstone var det vad jag fick lära mig då jag gick på föreläsning i ämnet i Manang längs Annapurnaleden.

Men om man lyckas få tag på lite EPO kan man kanske skynda på processen. Det går ju alltid att höra med några finländska skidåkare om man känner några sådana :)

Billigaste alternativet??

.........Själv skulle jag vilja till Nepal för att se Mt Everest. Hur högt upp måste man för att se berget? Och vilka anordnar resor i Sverige?

//Stefan

Hejdu!

En hel hop med svenska researrangörer ordnar med resor till Nepal. Min idé är att du direkt pratar med en någon i Nepal. Varför betala mer om du kan få samma resa fast för mindre pengar! Känner några som jag själv vandrat med i Nepal som jag kan tipsa dig om om du vill! Säg till så får du veta mer!
/bessepersson
[Ändrat av bessepersson 2006-01-04 kl 00:02]

Såg just att ett par namn på arrangörer föll bort från mitt förra inlägg på nåt mysko vis. Förutom Temaresor finns såklart Världens resor och Läs och res också som fixar både Tibet och Nepal.

Målet med min tripp var förövrigt också till stor del att helt enkelt få se Everest (och jättarna omkring såklart). Det står på listan över saker att göra innan jag dör och det vet man aldrig när det händer...

critan; sa:
Målet med min tripp var förövrigt också till stor del att helt enkelt få se Everest (och jättarna omkring såklart). Det står på listan över saker att göra innan jag dör och det vet man aldrig när det händer...

Är det stora målet att se Everest så kan en tur till Tibet vara en idé. Till baslägrret på Tibetsidan tar man sig med bil och där finns inga andra berg i vägen som skymmer utsikten mot Mt Everest.

Everesttrekken i Nepal lockar väl med andra attraktioner än just vyn över Everst som Ama Dablam t ex.

För att se everest från nepal sidan måste man minst upp till 5000, så ser man bara topp topppen. Vill man se lite bättre är det 5555 som gäller. från baslägret 5100 ser man inte everest.

Vad gäller höghöjdstips så är det mycket vatten som patrik redan skrivit. Drack som en idiot.

@Stefan

Det du skriver om att unga killar brukar ha störst problem etc etc har jag också läst någonstans. Tyckte först att det lät lite väl klyschigt, men efter att ha bevittnat en exakt sådan grej som slutade med att ung tysk evakuerades med en helikopter (10 000kr?) så måste jag säga att det ligger något i det:)!

critan; sa:
Jag vet för min del inte egentligen var man har bästa utsikten över Everest, i synnerhet inte från Nepalsidan, men det är väl vanligast att man kommer från det hållet åtminstone om man ska upp till baslägret. Hur som helst, från Tibethållet ska man tydligen få fin blick från Rongbukklostret som ligger 4980 möh. Har för mig jag läst om ännu bättre ställen här på Utsidan, men minns inte vart det var.

Det beror som sagt på vilket basläger man ska till. Rutten upp till toppen på Everest är väl vanligare från Nepalsidan eftersom det är enklare att ta sig upp där. Den senaste svenska expeditionen använde sig dock av en av lederna på den norra sidan, vilket innebär ett basläger på Tibetsidan.
Men vill man se klätterexpeditioner så lär man ju vara där i rätt tid för det. Och det är vad jag förstår i maj. Högsäsong för trekkingen är dock i oktober när man kan räkna med torrast väder och bäst sikt utan att det har hunnit bli allt för kallt.

En skillnad i sammanhanget är att i Tibet åker man bil upp till baslägret (via Rongbukklostret) medan man går in till baslägret i Nepal.

Vad som är bästa vyn över Everest är väl också en smakfråga. På väg till Rongbukklostret passerar man ett pass där man ser hela kedjan av toppar, Kanchenjunga, Makalu, Everest, Cho Oyo osv.

Vid Rongbukklostret (och ännu mer vid baslägret) är man närmare och ser Everests nordsida i hela sin prakt men inte de övriga 8000 meters-topparna.

eaglerock; sa:
Men vill man se klätterexpeditioner så lär man ju vara där i rätt tid för det. Och det är vad jag förstår i maj.

Tänkte bara lägga till att högsesongen är i maj för att då trycks turbovindarna (150m/s) bort från toppen av de inkommande monsunvindarna. Men monsunvindarna har inte kommit så långt att de börjar verka på toppen. Detta gör att förhållanderna blir som bäst.

Pole Pole

säger guiderna på Kilimanjaro. Översatt till svenska blir det "långsamt, långsamt".

Även om många höghöjdsvana redan har sagt det så är det svårt att förstå för någon som inte har upplevt det. Jag skall göra ett försök.

Första dagen på 3000 m räcker det att marken lutar aldrig så lite för att du skall känna dig 50 år äldre. Huvudvärk och näsblod är vanligt.

Andra dagen undrar du varför du kände något när du går på samma ställe som dagen innan. Hittar du däremot en liten backe så är det stopp igen. Med stopp så menar jag att du kanske redan efter 10-20 meter helt enkelt inte kan ta ett steg till trots att musklerna orkar - syret är slut.

Tredje dagen fixar du den lilla backen med bara ett stopp istället för tre.

Som Per nämnde tar det ca en månad att bli "fullt" acklimatiserad. Det tar ca 10 dagar att bli "nästan fullt". Med det menar jag att du har en vilopuls på 100 och en gångpuls på 130 (om du är vältränad och har packning) om du acklimatiserat dig på 3000 m och går på 4000 m. Tar du flyget ner till havsytan har du 47-48 i vilopuls....

Det som kostar liv varje år på Kili är just att folk inte vill vänta. Vill du ha en bra höghöjdsupplevelse så avsätt tid. Inga genvägar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg