Re: höghöjdstips
Självklart ska man äta men min erfarenhet är att det är viktigt med gott om vätska. Vatten, mer än du behöver för att släcka törsten. Dricker du vätskedrivande (the, kaffe, alkohol etc) så behöver du sätta i dig ännu mera vätska. Tror överskott av vätska underlättar för kroppen att bilda mer röda blodkroppar som behövs på hög höjd där "syret är sällsyntare". (Medicinare må korrigera mig om jag har fel).
Lycka till och som flera redan sagt är långsamt uppåt viktigast av allt!
/Patrik
AngKhola; sa:Hej har två typer av tips.
Mat, löksoppa har jag hört skulle hjälpa, av flera.
Popcorn har jag även hört en gång, men det var kanske för att sherpan ville få sålt lite, ingen aning. Har aldrig prövat själv. Vad gäller löksoppan så har jag träffat folk sompåstått att det hjälpt, om det berodde på att de bara fick för sig det eller verkligen var så vet jag ej.
Edit: Som andra har skrivit kan det skilja från person till person. Träffade en äldre kvinna som hade spenderat ung 10 dar mellan 2600m och 3600m, när hon kom till 3600 klarade hon inte av det. Acclimatiserades ej så att säga. Om det beror på åldern vet ej, kan kanske vara personligt.
Mvh
Hussein
[Ändrat av AngKhola 2005-12-09 kl 00:31]
Självklart ska man äta men min erfarenhet är att det är viktigt med gott om vätska. Vatten, mer än du behöver för att släcka törsten. Dricker du vätskedrivande (the, kaffe, alkohol etc) så behöver du sätta i dig ännu mera vätska. Tror överskott av vätska underlättar för kroppen att bilda mer röda blodkroppar som behövs på hög höjd där "syret är sällsyntare". (Medicinare må korrigera mig om jag har fel).
Lycka till och som flera redan sagt är långsamt uppåt viktigast av allt!
/Patrik