Högersvängande lasbilar/bussar som dödar cyklister

skapar inte detta mer problem än de fixar? hela trafiken är ju vänsterstyrd

Finns en del fordon som redan är högerstyrda, t.ex. Posten, Sopbilar etc. Sen har vi en del fordon som är mittenstyrda...

Spelar mindre roll vad ratten sitter, bara man håller sig på den sidan man ska, finns ju länder med t.ex. vänstertrafik, dom kommer till oss i sina bilar och vi till dom utan problem om var ratten sitter...

Kanske ska skippa högerstyrda bussar, men lastbilar som är högerstyrda, föraren har bättre uppsikt, slipper att gå ut i trafiken när han/hon ska ur och in i lastbilen, vissa chaufförer går ut och in rätt många gånger per dag...

Bara en tanke/fundering

Mvh troswe

Spelar mindre roll vad ratten sitter, bara man håller sig på den sidan man ska, finns ju länder med t.ex. vänstertrafik, dom kommer till oss i sina bilar och vi till dom utan problem om var ratten sitter...

Ehh, spelar ingen roll? Varför produceras då både vänster och högerstyrda fordon då? Vid omkörning är det en veritabel dödsfälla att ha en felstyrd bil, du får helt enkelt inte den överblick du behöver INNAN du går ut.

Att posten har detta ändå beror på att man vil kunna nå brevlådor utan at gå ut ur bilen, man har gjort en trade off.

Jag är gammal nog att ha cyklat - mycket - i vänstertrafik. Även på den tiden var flertalet bilar i Sverige vänsterstyrda. Mitt omedelbara intryck efter omläggningen - och det intrycket har bestått - är att bilister efter omläggningen håller bättre avstånd till cyklister vid omkörning. Kanske de före omläggningen visste alldeles för väl vilka marginaler de hade.

Klart att man ser bättre med ratten på rätt sida men med lastbil och postbil, har själv kört, så kör man aldrig eller i princip aldrig om någon.

Ehh, spelar ingen roll? Varför produceras då både vänster och högerstyrda fordon då? Vid omkörning är det en veritabel dödsfälla att ha en felstyrd bil, du får helt enkelt inte den överblick du behöver INNAN du går ut.

Att posten har detta ändå beror på att man vil kunna nå brevlådor utan at gå ut ur bilen, man har gjort en trade off.

Klart att man ser bättre med ratten på rätt sida men med lastbil och postbil, har själv kört, så kör man aldrig eller i princip aldrig om någon.

Stillastående fordon?

Om ni nu ska ha förslag så tror jag att införa högerstyrda fordon är ett av de med minst chans att bli genomförda. Jag skulle ju valt något mera troligt förslag.

Stillastående fordon står ju som regel inte så att de blockerar hela det körfält man har att disponera i sin färdriktning.

Viss reservations för dubbelparkerande stockholmare...

Jag skrev inte att jag vill införa högerstyrning men noterade bara att det faktiskt funkar och i praktiken sker det inte särskilt mycket vanliga omkörningar. Att ta sig runt ett stillastående fordon går det också.

Stillastående fordon?

Om ni nu ska ha förslag så tror jag att införa högerstyrda fordon är ett av de med minst chans att bli genomförda. Jag skulle ju valt något mera troligt förslag.

Något som jag uppfattar som irriterande är att många, för att inte säga de flesta, cyklister tror att de kan göra hur som helst i trafiken bara för att de cyklar. Om man cyklar skall man, precis som när man kör bil, visa hänsyn till andra trafikanter och underlätta för båda parter.

Något som jag uppfattar som irriterande är att så snart som cykling och trafiksäkerhet diskuteras så kommer någon och spyr ur sig sitt "Cyklister kör som galningar, tror dom är med i tour de france i neontajtsyadayada."

Jag har varit med om en olycka och lite väl många tillbud och i inget av fallen berodde det på att jag skulle cyklat vårdslöst.

Visst finns det cyklister som lämnat hjärnan hemma, men det är inte bara dom som drabbas.

Inne i Stockholm är det i alla fall rena High Chapparal på väg till och från jobbet. Det känns som att cyklisterna är all over the place och det är många som bränner rätt över övergångsställen. Förra hösten kom ett j**la cykelbud och körde rätt in i min vänstra sida när jag skulle svänga i en korsning. Jag skakade på huvudet åt honom, svängde åt sidan och antog att vi skulle diskutera saken men han stack! En sån där grön rackare från Bring (heter de väl).

Något som jag uppfattar som irriterande är att så snart som cykling och trafiksäkerhet diskuteras så kommer någon och spyr ur sig sitt "Cyklister kör som galningar, tror dom är med i tour de france i neontajtsyadayada."

Jag har varit med om en olycka och lite väl många tillbud och i inget av fallen berodde det på att jag skulle cyklat vårdslöst.

Visst finns det cyklister som lämnat hjärnan hemma, men det är inte bara dom som drabbas.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg