Det största problemet är att det här ämnet är så otroligt polariserande!
Det tänket som driver diskussionen i den här tråden "du borde se dig för" eller "cyklister måste se sig för" eller "bilister är livsfarliga" tar vi meed oss ut i trafiken.
När man har det i bakhuvudet är det lätt att tänka "jag ska minsann lära den där bilisten och hävda min rätt" som cyklist och naturligtvis tvärt om.
Det blir även lätt att dra upp enskilda exempel "jag krockade med ett sånt där j*vla cykelbud".
Jag tror baserat på mina år som yrkesutövare i Stockholmstrafiken att det är flera olika typer av incidenter som sker mellan cyklister och andra trafikanter och att de inte har en universell lösning.
Cykelbud/"elitpendlare": Här är problemet att de är för snabba. Cykelinfrastrukturen är inte anpassad för deras hastigheter och de flesta bilister missbedömmer fullständigt deras fart.
Bilisten som ska byta fil eller parkera förstår helt enkelt inte att cyklisten han ser i backspegeln rör sig i kanske 40-50km/h.
Det här problemet är svårt att bygga bort men en lösning är helt klart att cyklisten håller sig bland bilarna och beter sig som en motordriven trafikant.
Svenssons: Här är problemen flera.
Ett är att man inte fattar att man är fordonsförare och inte fotgängare. Man vet helt enkelt inte att man måste följa trafikregelerna på cykel.
Jag har hört folk klaga på att det inte är nersänkta trotarkanter i korsningar. Det är ju så svårt att cykla utan att kliva av då. Upplyser man dom om att det är förbjudet att cykla på trottoar blir de mycket förvånade.
Ett annat närbesläktat problem är att man inte är uppmärksam nog. Telefonprat, gullande med hunden i korgen eller en väska man är på väg att tappa är lika distraherande för en cyklist som för en bilist.
Bilisterna är också ett problem. Det finns alldeles för många dåliga bilförare. Dels pratas det väldigt mycket i telefon, vilket är helt livsfarligt utan headset, prova själva någon gång. Jag kör mycket sämre om jag håller i telefonen och låter numera bli det.
Dels kan folk inte trafikreglerna, eller struntar i dom!