Ett stort problem för cyklisten, om han kommer på en cykelbana på trottoar bredvid körbanan, är att cykelbanan ofta svänger alldeles före överfarten så att cyklisten måste vrida rejält på huvet för att se eventuella svängande fordon. Men den som framför det tunga fordonet har väl rimligen uppmärksamhet snett framåt inför en högersväng -det kan väl inte vara så svårt.
Nå, jag vet av erfarenhet att högersvängande fordon är farliga, t o m om cykelöverfarten är ljusbevakad. Det finns ett ställe i min hemstad där man som cyklist kan missa en hel grön period därför att bilister ger blanka fan i väjningsplikten. Till saken hör då att svängande bilar tidvis har grön pil (och cyklisterna således rött) som slår om till grön skiva eller bara slocknar när cyklisterna får grönt.
Eventuella lösnngar tar nog fasta på själv konstruktionen av överfarterna.
Nå, jag vet av erfarenhet att högersvängande fordon är farliga, t o m om cykelöverfarten är ljusbevakad. Det finns ett ställe i min hemstad där man som cyklist kan missa en hel grön period därför att bilister ger blanka fan i väjningsplikten. Till saken hör då att svängande bilar tidvis har grön pil (och cyklisterna således rött) som slår om till grön skiva eller bara slocknar när cyklisterna får grönt.
Eventuella lösnngar tar nog fasta på själv konstruktionen av överfarterna.