Hjärnspöken i fjällen

Men...

Nordesjö; sa:
Om man vill bli av med en låt som snurrar i skallen (tvångstankar kallas det väl på psykologspråk) finns en metod som funkar ganska bra.
Sjung låten till slut. Låt den få ett klimax. ofta kan man inte slutet, men att sjunga (tänka) refrängen och ta i lite extra och avrunda med ett schlagerslut kan funka. Kanske höja en halv ton?

Det brukar funka, eftersom det automatiskt ger en tyst stund efteråt.

Ett annat alternativ är att byta låt till nån som är så tråkig att man slutar av sig själv...

Bra med tips - men det funkar inte!!! :) Man kan sjunga med hur mycket man vill eller försöka tvångsbyta till en roligare låt, eller en tråkigare låt. Hur man än gör så blir man inte av med den låt som fastnat. Tro mig, jag har testat...

Det är bara att acceptera läget. I år hade jag tur och fick ganska bra variation, förutom två dagars "Heya" med Outkast. Min vandringskompis fick däremot stå ut med "Här kommer alla känslorna på EN och samma gång" hela veckan...

Skönt att höra att man inte är ensam med att ha jobbiga låtar på hjärnan... Har just kommit hem från en tvåveckors tur i Sarek/Padjelanta där "Gyllene skor" med Herreys gjorde sig påmind mer eller mindre konstant... och det är ganska långt från min ordinarie musiksmak.

ännu mer störande blir tvångssången när man är tvungen att gå i takt till melodin, speciellt "upptempolåtar" som får en att småspringa över hedar och fjäll.

petratetra; sa:
Håkan K; sa:
"Bara sport", den har jag oxå haft. Och "Säng, säng, säng" samt, en riktigt skräckupplevelse; 10 dagars vandring med "Do zou come from a land down under?" eller vad den heter. Huvva!

/Håkan

:) !!!!

Att inte vara ensam i världen att ha upplevt "Bara Sport"-plågan känns som en stor lättnad.

Ja det är allt lite konstigt att vi har samma tvångsmelodier när vi är ute. Tycker att hjärnan har tillgång till så många olika. Själv har jag aldrig haft din ”bara sport”, har inte ens hört den (kanske tur det). För mig dyker alltid Håkans ”säng säng säng” (heter den så?) upp. Har även en inbygd version av nån låt om tuggummi (Galenskaparna igen) när jag är ute.

/g

Jag och min sambo kör en mer djävulsk variant... När som helst kan vi plantera två låtar i varandras loopsystem... "Det var på capri vi mötte varandra" eller en instrumentallåt av Orsa spelemän (radidadidajdadidadidaj dadidadidada, dadidadidaaadaaa, dadadaadaa dadaadaa etc)
Det här är iiiinte kul när man drabbas.
/H

"Nåt ni känner igen?"

Både och...allra första gången jag var ute på ensamvandring trodde jag att nu skulle jag få gott om tid att gå och tänka och komma fram till hur problemen som då fanns i familjen skulle lösas. Så blev det inte. Jag tänkte nästan ingenting!! Gick och tittade, luktade och njöt av friden i skogen. Väl hemma igen förstod jag att vandringen ändå hade givit kraft att orka lite till. Om jag hade nån låt i snurrandes i huvudet den gången minns jag inte, men ibland är det så. Nu senast var det Katie Meluhas "Closest thing to crazy" som irriterade första och andra dagen, sen var det tyst ända till eftermiddagen näst sista vandringsdagen då jag plötsligt blev medveten om att det varit "tyst" i huvudet flera dagar! Och det kändes väldigt skönt att det varit så! Fast då satte det igång igen...
Hälsn. BrittMarie

Känns igen...

plattfot; sa:
ännu mer störande blir tvångssången när man är tvungen att gå i takt till melodin, speciellt "upptempolåtar" som får en att småspringa över hedar och fjäll.

...men det kan dyka upp när som helst nar jag cyklar eller går. I stan eller på fjället eller på gymet spelar inte så stor roll. Fast det är förstås lite mer irriterande när man vandrar med tung packning i svår terräng.

Mugmez; sa:
Skönt att höra att man inte är ensam med att ha jobbiga låtar på hjärnan... Har just kommit hem från en tvåveckors tur i Sarek/Padjelanta där "Gyllene skor" med Herreys gjorde sig påmind mer eller mindre konstant... och det är ganska långt från min ordinarie musiksmak.

Den hade jag senast jag gick också! :) Och även "Bara sport" har hängt sig kvar flera gånger. Det måste vara så att vissa låtar associeras till fjällvandring - av alla människor.

"träning & tävling, sorg & förtvivlan, ramla och missa en port!"

Krux; sa:
En bra beskrivning av vandrarens begåvade tankar....vad säger ni om 7 dagar med "Främling" då.....*pust*

Jag var på nåt scout-arrangemang det året den vann och det var nån där som hade en bergsprängare med sig och ett band med BARA Främling på. De spelade den dygnet runt hela helgen...

Men går och får låtar på hjärnan sådär gör jag nästan jämt (oavsett om jag vandrar eller inte). Jag brukar gå och få till alternativa texter till olika melodier också.

Men det där med att det är jobbigt har jag faktiskt kommit ifrån numera tack vare lättare packning.

Fel i somras?

Jag känner mycket väl igen problemet. Jag har alltid fått någon låt på hjärnan när jag är ute länge. Hursomhelst: i somras när jag vandrade i Arjeplogsfjällen fick jag INTE någon låt på hjärnan. Jag gick och smågnolade lite på olika låtar vid olika tillfällen, men det var ingen som satte sig på det där irriterande sättet.

Är jag på väg att bli sjuk eller frisk?

Mvh
Jakob - som om han ska få en låt på hjärnan gärna väljer "Barrel of a gun".

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg