Re: Vintertält
polarhund; sa:
Röksvamp; sa:
Jo, du tycks behöva ett rejält tält. Stormmattor e.t.c. bör vara ett krav om du räknar med vinterstormar d.v.s. tält ur det övre delen av prisskiktet.
Personligen så tycker jag nog att stormmattor inte är något nödvändigt för tältning vintertid, då även inräknat tillfällen då vinden friskar i rejält på kalfjället. Ett väl placerat och korrekt förankrat tält där yttertältet går ned hela vägen till marken fungerar alldeles utmärkt. Det finns inga tält som fungerar tillfredställande om vinden friskar i och man inte placerat/förankrat tältet rätt.
Fast visst kan man ju ändå i ärlighetens namn säga att det finns ett litet fåtal tilfällen då stormmattor kan vara skönt att ha på tältet, men för turer vinter som sommar i svenska fjällen så är min åsikt att dom mest utgör onödig dövikt dessutom försämrar dom ventilationen rejält.
/Jesper
Vänta nu, det är något jag inte förstår. Hur försämrar stormmattor ventilationen?
Luft skall väl inte ta sig under tältduken, eller?
Nu skall jag erkänna att mina erfarenheter från vintertältning är begränsade, men hade gärna haft ett par stormmattor på mitt Berganstält.
Stormmattorna hade hjälpt vid några turer då otrevliga fallvindar sökte sig under tältduken så att jag frös som en hund. Detta var sommartid.
Nåja, jag drar ner tältduken så långt det går och lägger stenar på den!
Därför känns det bättre om jag haft stormmattor, vill inte lägga stenar på tältduken av slitageskäl.
Angående vintertältning citerar jag "ikonen" L.Monsen.
"Stormmattor är en nödvändighet på ett bra vintertält. Med stormmattor kan man förankra tältet med ordentliga vikter, vilket i praktiken är själva grundvalen för ditt nylon-boställe. Tältet flyttar sig inte.
Vinden kan inte få tag underifrån och rycka loss staglinorna. Snön hindras i stor utsträckning från att ryka in i tältet".
Vildmarksboken
Som sagt, med min begränsade erfarenhet vore det intressant med dina invändningar om varför stormmattor är i princip onödiga. Bra att få höra olika synsätt.
MVH Hasse